Edukacja w wolności

Podtytuł: 978-83-7308-760-6
ISBN:
39,80 zł
W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do elementów przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci stopni szkolnych i selekcji...
Ilość

      W książce zostały zaprezentowane poglądy i praktyczne oferty dydaktyczne, które stały się dla Autora źródłem inspiracji i wsparcia w promowaniu koncepcji kształcenia wczesnoszkolnego bez odwoływania się do elementów przemocy strukturalnej i symbolicznej w postaci stopni szkolnych i selekcji. Zamieszczone w książce przykłady pracy z dziećmi poprzez stymulowanie i odwoływanie się do ich zainteresowań oraz twórczego myślenia można wykorzystać także w tradycyjnym kształceniu, wzbogacając o nie indywidualizację nauczania w szkole i w domu. Autor sądzi, że każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie i swoich podopiecznych. Żywi przy tym nadzieję, że pomogła ona nie tylko przetrwać ówczesny trudny okres „nędzy" materialnej, ale i zaowocuje kolejnymi inspiracjami i eksperymentami w naszym szkolnictwie. Szkołę nie tylko można, ale i trzeba permanentnie zmieniać, by radość uczenia się wszystkich związanych z nią osób — zarówno uczniów, jak i ich rodziców oraz nauczycieli i władz oświatowych - stanowiła jeden z ważnych czynników wartości i skuteczności jej oddziaływań. Wolność w edukacji nie rozwiązuje wszystkich związanych z nią problemów, niezależnie od tego, jak byśmy ją definiowali. Ona je dopiero stwarza, a dzięki temu pozwala każdemu z nas podejmować samodzielnie decyzje dotyczące własnej strategii kształcenia innych i samokształcenia.
Edukacja w wolności jest wyzwaniem szczególnego rodzaju dla tych pedagogów, którym tak trudno rozstać się z autorytetem wzorem jego urzeczywistnienia.

 


 

 Książka dostępna w wersji elektronicznej
w
 następujących witrynach

 

                    

                                  


978-83-7308-760-6
100 Przedmioty

Śliwerski Bogusław

Prof. dr hab. BOGUSŁAW ŚLIWERSKI – badacz współczesnej myśli pedagogicznej, teorii wychowania, polityki oświatowej i edukacji alternatywnej na świecie; w latach 1977–2008 związany naukowo z Uniwersytetem Łódzkim, a następnie jako prof. zw. z Wyższą Szkołą Pedagogiczną w Łodzi i z Dolnośląską Szkołą Wyższą we Wrocławiu; wiceprzewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

 

W ostatnich latach wydał m.in. książki:

          Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania

            (Impuls, Kraków 2009);

          Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP

            (WAiP, Warszawa 2009);

          Ped@gog w blogosferze 2008–2009 (Impuls, Kraków 2009);

          Przyrzeczenie harcerskie. Historia. Metodyka. Manipulacje

            (Impuls, Kraków 2009);

          [red.] Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej (Impuls, Kraków 2009);

          Ped@gog w blogosferze (Impuls, Kraków 2008);

          Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu (GWP, Gdańsk 2007);

          [red.] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje,

            t. I: Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych

            (Impuls, Kraków 2007);

          [red.] Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje,

            t. II: Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne (Impuls, Kraków 2007);

          [red.] Pedagogika, t. I–III (GWP, Gdańsk 2006);

          [współred. Z. Kwieciński] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. I–II

            (PWN, Warszawa 2003).

 

e-mail: boguslawsliwerski@gmail.com

blog: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com

Część I


Wprowadzenie


Bogusław Śliwerski
Nauczycielka wolności


Bogusław Śliwerski
Klasy autorskie - realia i nadzieje


Bogusław Śliwerski
Dlaczego edukacja bez stopni?


Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Psychopedagogiczne założenia klasy autorskiej w nauczaniu początkowym
w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi


Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski
Krótki bilans dokonań w klasie autorskiej w roku szkolnym 1990/1991
w Szkole Podstawowej nr 37 w Łodzi


Część II


Helena Rodak
Nauczanie bez tradycyjnych ocen


Franz JosefKuhn
Dziecko w drodze ku samodzielności.
O wewnętrznej reformie szkoły


Jórg Ramseger
Szkoły oporu. Radykalne szkoły reform w praktyce


Bogusław Śliwerski
Szwajcarskie doświadczenia edukacji w wolności i demokracji


Wydział Wychowania Plastycznego
Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi
Projekt zadań pracowni wizualnych metod nauczania
z myślą o wspieraniu edukacji w wolności


Wiesława Śliwerska
Wybrane oferty zadań dydaktycznych


Wiesława Śliwerska
Dzień Edukacji Narodowej (miniatura sceniczna dla klas I—III)


Anna Sowińska
Edukacja poprzez stymulowanie zainteresowań


Agnieszka Kaźmierczak
Nauczanie przez stymulowanie aktywności twórczej

 

Aneks

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło