Edukacja

Podtytuł: 978-83-7308-987-7
ISBN:
34,80 zł
Niniejsza praca jest wynikiem wieloletniej współpracy badaczy z Brna, Wilna i Wrocławia oraz odbiciem zainteresowań badawczych autorów zajmujących się edukacją. Głównym celem była taka prezentacja zainteresowań czeskich, litewskich i polskich pedagogów, która pokazałaby zarówno odmienność oraz zróżnicowanie, jak i uniwersalność ich refleksji. Każdy artykuł szczegółowo obrazuje wybrany przez autora fragment rzeczywistości edukacyjnej...
Ilość

     Niniejsza praca jest wynikiem wieloletniej współpracy badaczy z Brna, Wilna i Wrocławia oraz odbiciem zainteresowań badawczych autorów zajmujących się edukacją. Głównym celem była taka prezentacja zainteresowań czeskich, litewskich i polskich pedagogów, która pokazałaby zarówno odmienność oraz zróżnicowanie, jak i uniwersalność ich refleksji. Każdy artykuł szczegółowo obrazuje wybrany przez autora fragment rzeczywistości edukacyjnej.

     Przedstawiony zbiór prac jest drugim z cyklu, mającym na celu prezentację różnorodnych problemów edukacyjnych w ujęciu historycznym, współczesnym, a także przyszłościowym. Tak zorientowane zainteresowania badawcze autorów artykułów przyczyniły się do trzyczęściowej struktury tomu. Rozdział pierwszy dotyczy problemów edukacyjnych Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej. W drugim rozdziale opisano konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji, natomiast w trzecim – uwarunkowania historyczne edukacji.


 

978-83-7308-987-7
100 Przedmioty

Piwowarczyk Mirosław

 

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, o specjalnościach: historia oświaty i wychowania,  oraz socjologia. Specjalizuje się także w organizacji i zarządzaniu oświata. Rozprawa doktorska autora obejmowała tematykę aktywności społeczno-kulturalnej polskich społeczeństw lokalnych Wielkopolski w okresie II Rzeczpospolitej i jej uwarunkowań historycznych. Pełni stanowisko adiunkta w Zakładzie Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego.

http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=82859&lang=pl

Spis treści

Wstęp

 

Rozdział I
Problemy edukacyjne Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej

 

Alicja Szerląg
Globalizacja inspiracją dla pedagogicznych dyskursów
- edukacyjny (nie )byt

 

Oldřich Šimonfk
Proces historyczny a współczesne unowocześnianie
systemu dydaktycznego 


Stanislav Střelec
Zmiany w strategii wychowania we współczesnej czeskiej szkole

 

Tomáš Čech
Profilaktyka narkotykowa i jej realizacja w szkołach czeskich


Jiřĭ Nĕmec
Klasy przygotowawcze dla dzieci ze środowisk trudnych w Republice Czeskiej

 

Pavel Müblpachr
Danutè Milevičienè, Vida Pukienè

Wspomnienia działaczy politycznych jako źródło wychowania obywatelskiego 

 

Rozdział II
Konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji

 

Bogdan Rok
Wychowanie wiejskich dzieci w świecie poradników Józefa Legowicza

 

Stefania Walasek
Nauczyciele i ich rola w edukacji społeczeństwa  w XIX i na początku XX wieku


Małgorzata Skotnicka
Misja kulturalna inteligencji polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym.
Casus Jakuba Mortkowicza i Antoniego Osuchowskiego oraz Liceum Krzemienieckiego

 

Marija Barkauskaitè, Ona Tijūnèlienè
Znaczenie aktualizowanych przez J. Laužikasa (1929-1939) problemów kształcenia
dla przyszłości litewskiej szkoły

 

Rozdział III
Uwarunkowania historyczne edukacji

 

Mirosław Piwowarczyk
Towarzystwa i organizacje kulturalno-oświatowe społeczności lokalnej
Kalisza w II Rzeczypospolitej


Małgorzata Malik
Walka z analfabetyzmem na Dolnym Śląsku w latach 1945-1951

 

Jaroslav Vaculik
Czesi na ziemi kłodzkiej po 1945 roku 


František Čapka
Idea państwa narodowego Czechów i Słowaków w wyobrażeniach czechosłowackiego ruchu oporu
w czasie drugiej wojny światowej


Lubomir Slezák
Rolnictwo Czechosłowacji po drugiej wojnie światowej w koncepcjach zagranicznego ruchu oporu

 

Marie Marčková
Rozwój ruchu feministycznego 

Autorzy

 

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło