Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych

Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych

Podtytuł: 978-83-7308-890-0
ISBN:
39,80 zł

Publikacja stanowi rezultat wieloletnich przemyśleń i badań empirycznych nad mechanizmami stymulowania aktywności poznawczej w zakresie strukturyzowania wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym.
Głównym celem książki jest przedstawienie strategii wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych inicjowanych w przedszkolu....

Ilość

Publikacja stanowi rezultat wieloletnich przemyśleń i badań empirycznych nad mechanizmami stymulowania aktywności poznawczej w zakresie strukturyzowania wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym.

Głównym celem książki jest przedstawienie strategii wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych inicjowanych w przedszkolu. Proponowana strategia nawiązuje do koncepcji B. Muchackiej (2000). W ramach eksperymentu pedagogicznego została zweryfikowana autorska koncepcja strategii postępowania pedagogicznego dorosłych jako organizatorów warunków sprzyjających przekształcaniu przez dzieci ich wewnętrznych struktur umysłowych, a w konsekwencji kształtowaniu umiejętności organizowania przez nie wiedzy w ich umysłach.

Książka stanowi rozwinięcie tej koncepcji i propozycję jej adaptacji do zajęć w edukacji przedszkolnej. Strategia nawiązuje także do obszarów edukacyjnych określonych w projekcie Spectrum, opartym na teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera (1983, 2002).

978-83-7308-890-0
100 Przedmioty

Muchacka Bożena

Profesor, długoletni pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Jest specjalistą z zakresu pedagogiki przedszkolnej, prowadzi badania nad zabawą jako podstawową formą aktywnści dziecka i metodą stymulowania aktywności poznawczej dziecka. Posiada status członka wielu organizacji naukowych skupiających się wokół tego zagadnienia. Jest ona także autorką wielu publikacji naukowych, z zakresu pedagogiki przedszkolnej i szkolnej.

Szczegółowy życiorys i dorobek naukowy znajduje się na stronie: http://ultra.ap.krakow.pl/~bozenam/publikacje.html.

Czaja-Chudyba Iwona

Notka biograficzna w przygotowaniu.

Wstęp

 

Bożena Muchacka

 

1. Założenia teoretyczne

     1.1. Nabywanie przez dzieci wiedzy i doświadczenia

     1.2. Istota pojęcia "wiedza"

     1.3. Klasyfikacja wiedzy

     1.4. Koncepcje redukcjonistyczne

     1.5. Konstruktywizm J. Piageta i orientacja poznawcza (kognitywna)

     1.6. Orientacja społeczno-kulturowa L. S. Wygotskiego

 

Bożena Muchacka

2. Ogólne założenia strategii pedagogicznej

    2.1. Strategie nauczycieli stymulujących aktywność poznawczą dziecka

    2.2. Strategie postępowania metodycznego w zakresie organizowania wiedzy dzieci

 

Bożena Muchacka, Iwona Czaja-Chudyba

 

3. Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka

     3.1. Etap aranżowania sytuacji edukacyjnej

     3.2. Etap konstruowania i rekonstrukcji wiedzy

     3.3. Etap ewaluacji i informacji zwrotnych

 

Iwona Czaja-Chudyba

 

4. Przykłady strategii edukacyjnej

     4.1. Wiedza/pojęcia dotyczące wartości (w tym pojęcia dotyczące relacji międzyludzkich)

     4.2. Wiedza/pojęcia dotyczące emocji i stanów

     4.3. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska przyrodniczego

     4.4. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska społecznego

     4.5. Wiedza/pojęcia dotyczące kultury

    4.6. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska fizycznego i technicznego (w tym pojęcia matematyczne)

     4.7. Wiedza/pojęcia dotyczące świata (wiedza geopolityczna)

     4.8. Wiedza/pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia

 

Bibliografia

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło