Odpowiedzialność podmiotowa dzieci

Odpowiedzialność podmiotowa dzieci

Podtytuł: 978-83-7308-865-8
ISBN:
38,00 zł

Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci poprzez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, wiele rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą zarówno studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozu

Ilość

Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci poprzez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, wiele rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą zarówno studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozumieniu, czym jest odpowiedzialność i jakie czynniki sprzyjają jej kształtowaniu.

Czytelnik znajdzie w książce inspiracje zarówno koncepcyjne, jak i praktyczne, m.in. przegląd literatury przedmiotu, model odpowiedzialności podmiotowej, listę czynników związanych z wychowaniem, przykłady działań, które umożliwiają rozwiązywanie problemów, problemów jednocześnie wspierają odpowiedzialność uczniów, zestaw dwunastu propozycji scenariuszy zajęć oraz opis przebiegu prowadzonych warsztatów.

 

 

 


 

 Książka dostępna w wersji elektronicznej
w
 następujących witrynach

 

                    

                            

 

            

978-83-7308-865-8
100 Przedmioty

Krzywosz-Rynkiewicz Beata

Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, pracownik Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Członek Executive Committee międzynarodowego stowarzyszenia CiCea i Komitetu Naukowego Europejskiej Fundacji Nauki.

Od wielu lat zajmuje się zagadnieniami rozwoju społecznego i osobowego.

Obecnie kieruje dwoma międzynarodowymi programami edukacyjnymi i badawczymi. Ponadto aktywnie działa na rzecz praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej zarówno w edukacji, jak i w biznesie.

Jest autorką bądź współautorką ponad 30 artykułów naukowych i 3 książek.

Spis treści

 

Wstęp

 

Podziękowania

 

Rozdział I

Renesans odpowiedzialności

 

Znaczenia słowa „odpowiedzialność”

Odpowiedzialność w filozofii

Odpowiedzialność w psychologii

Odpowiedzialność – cecha człowieka XXI wieku

Model odpowiedzialności podmiotowej

Podsumowanie

 

Rozdział II

„To ja ponoszę konsekwencje” – odpowiedzialność a rozumienie skutków własnych działań

 

Tworzenie obrazu rzeczywistości

Obraz rzeczywistości – fakty, interpretacje i opinie

Skutki własnych działań z różnych punktów widzenia – przypadek Bartka

Counseling jako sposób pokazywania skutków działań z różnych punktów widzenia

Konsekwencja, kara a odpowiedzialność

Zmiana zachowania przez konsekwencję, a nie przez karę – przypadek pierwszoklasistów Model kształtowania odpowiedzialności przez pokazywanie konsekwencji

Scenariusze zajęć

„Weekend na plantacji” – fakty i interpretacje a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej

„Podział dochodów rodziny” – skutki działań z różnych perspektyw a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej

„Wydmuszka” – skutki działań a odpowiedzialność za podmiot

 

Rozdział III

„Mogę, ale nie muszę” – odpowiedzialność a poczucie wpływu i możliwość dokonywania wyborów

 

Potrzeba wpływu a odpowiedzialność

Poczucie skuteczności własnego działania a potrzeba granic

Poczucie kontroli nad sytuacją a poczucie wpływu

Wpływ i granice w różnych ideologiach edukacyjnych

Wdrażanie standardów jako kryteriów granic

Scenariusze zajęć

„Miasto” – odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w sytuacji nieograniczonego wpływu

„Zakupy dla rodziny” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu grupy

„Zakupy dla osoby” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu drugiej osoby

„Gazeta” – odpowiedzialność za kształtowanie poglądów innych

 

Rozdział IV

„Znam te zasady”– odpowiedzialność a rozumienie reguł z perspektywy „Ja”

 

Czynniki rozwojowe umożliwiające rozumienie reguł z perspektywy „Ja”

Sposoby ustalania reguł klasowych

Pętla reguł

Scenariusze zajęć

„Sejm” – wprowadzanie reguł klasowych, czyli kodeksu postępowania

„Zakłócające zachowania” – interwencyjne wprowadzanie reguł

 

Rozdział V

„Poradzę sobie z tym”– odpowiedzialność a aktywna orientacja

Umiejętność przewidywania problemów

Poszukiwanie sposobów osiągania celów

Zaangażowanie we własny rozwój

Scenariusze zajęć

„Jagusia i Kruszek” – poszukiwanie możliwości a odpowiedzialność

„Plany na przyszłość”– poszukiwanie możliwości a odpowiedzialność

„Okresy przełomowe”– czerpanie z doświadczeń a odpowiedzialność

 

Zakończenie

Literatura

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło