Podręczniki i poradniki

Podręczniki i poradniki

ISBN:
38,00 zł

Przyszłość podręcznikow, ostatnią część niniejszej książki, rozpoczyna tekst Wioletty Kwiatkowskiej Perspektywy wykorzystania podręcznika elektronicznegow edukacji. Autorka krytycznie analizuje zagrożenia, szanse i wyzwania, jakie wiążą się z włączeniem do praktyki edukacyjnej książek, podręczników oraz czasopism w formie elektronicznej

Ilość

Prezentowany tom traktuje podręczniki i poradniki jako teksty kultury i jednocześnie narzędzia ją reprodukujące. Mamy więc krytyczne spojrzenie na ukryty program podręczników i poradników. Autorki i autorzy opierając się na analizach podręcznikowych i poradnikowych tekstów, docierają do filozoficznych, ideologicznych i, wreszcie, politycznych założeń i kryteriów selekcjonowania wiedzy. Taka wiedza nie jest obiektywna, lecz nasycona znaczeniami i interpretacjami, które umacniają dominujący porządek kulturowy. Te znaczenia także definiują konkurencyjne porządki jako nieprawomocne, peryferyjne, mniejszościowe. W prezentowanej książce zatem opisana jest walka o znaczenia, ukryta za dydaktyczną strukturą i programową fasadą podręczników oraz poradników. Ale czy te - jak się wydaje - potężne narzędzia kulturowej dominacji mają szansę przetrwać w e – świecie? Czy jednak podręczniki w postaci książek nie są tylko zadrukowanymi kartkami, które niespodziewanie mogą ustąpić miejsca i też oddać swoje replikujące funkcje internetowi, czy innym narzędziom – wytworom współczesnej technologii? Na takie pytania prezentowana książka również poszukuje odpowiedzi.

Teksty zamieszczone w książce zostały zaprezentowane w ramach prac jednej z sekcji VIII Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, który odbył się Toruniu, we wrześniu 2010 roku.

 

 

 

100 Przedmioty

Chomczyńska-Rubacha Mariola

Notka biograficzna w przygotowaniu.

Mariola Chomczyńska-Rubacha

Wstęp

Część pierwsza

Ukryty program podręczników

Mariola Chomczyńska-Rubacha, Dorota Pankowska

Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych

Mariola Chomczyńska-Rubacha

Podręczniki jako przedmiot badań genderowych (feministycznych)

Eva Zamojska

Ideologie edukacyjne a konstruowanie podręczników szkolnych

Karolina Starego

Obraz porządku społecznego i tożsamości obywatelskiej na przykładzie wybranych podręczników wiedzy o społeczeństwie

Renata Szczepanik

Kształcenie do życia w społeczeństwie demokratycznym

Część druga

Ukryty program poradników

Edyta Zierkiewicz

Poradnik jako podręcznik życia

Krótka refleksja na temat historii gatunku

Monika Grochalska

Związki intymne w teorii socjologicznej i popularnych poradnikach

Krzysztof J. Szmidt

Twórczość typu fast food – krytyczna analiza poradników rozwoju kreatywności

Część trzecia

Przyszłość podręczników

Wioletta Kwiatkowska

Perspektywy wykorzystania podręcznika elektronicznego w edukacji

Joanna Belzyt

Osoby niepełnosprawne w sieci

Edukacyjna rola Internetu w życiu osób niepełnosprawnych

Anna Kamińska

Internet kontra słowo drukowane – przypadek fizyki

Książka Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy przełamuje milczenie i „programowe” wycofanie środowiska pedagogów z konieczności podejmowania krytycznego namysłu nad ofertą dydaktyczną podręczników szkolnych, zawartymi w nich schematami ideologicznymi, ukrytymi przesłaniami, językiem itp. […] Tymczasem polski rynek tradycyjnych podręczników szkolnych zmienił się zasadniczo (konkurencja), co nie pozostaje bez wpływu na treść i formę tych publikacji, zmienił się również kulturowo-techniczny kontekst ich funkcjonowania, przynosząc wynalazek e-booka oraz „wolnego podręcznika”. Dynamicznie rozrasta się sektor „podręczników życia” – poradników (podręczników samopomocy). Nawet pobieżny przegląd przekonuje, jak pilnym zadaniem jest prowadzenie systematycznych badań nad dostępnymi podręcznikami i poradnikami, ich ofertą wiedzy, transmitowanych norm, promowanych i marginalizowanych tożsamości. Z tego względu recenzowana książka pełni, w mojej opinii, niezwykle istotą rolę, inicjującą w zasadzie nieobecną na pedagogicznym polu dyskusję, wskazując sposoby i kierunki możliwych analiz.

Z recenzji dr hab. Lucyny Kopciewicz

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło