Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich &8211 zasięg, skutki i przeciwdziałanie

Stosowanie substancji psychoaktywnych przez młodzież szkół śląskich – zasięg, skutki i przeciwdziałanie

ISBN: 978-83-7308-860-3
15,00 zł

Dlaczego ludzie sięgają po środki uzależniające? Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Powodów jest wiele i niejednokrotnie są one ze sobą wzajemnie powiązane...

Wersja książki
Ilość

W jednej ze swoich książek Hanna Rylke pisze: […] nasze dzieci i nasi uczniowie są ekspertami od narkotyków. Wiedzą o nich bardzo dużo, niezależnie od tego, czy sami ich używają, czy nie. Większość z nas ma małe szanse, aby im dorównać orientacją w problemie i praktyczną wiedzą (Rylke, 1999, s. 10).

W dzisiejszych czasach substancje psychoaktywne postrzegane są przez młode pokolenie jako środki wspomagające naukę czy dobrą zabawę, a nawet są traktowane jako niezbędny warunek obu tych sfer aktywności. Niestety, wiedza rodziców i nauczycieli na temat narkotyków jest daleka od poziomu, który pozwalałby na skuteczny dialog z młodzieżą w tym zakresie.

Aby podejmować skuteczne działania profilaktyczne w tym zakresie, potrzebna jest gruntowna wiedza na temat zasięgu omawianego zjawiska interesującej nas populacji. I temu celowi ma służyć niniejsza praca, w której omówiono m.in. poszczególne kategorie substancji psychoaktywnych (kanabinole, stymulanty, halucynogeny, inhalanty, depresanty, opiaty oraz steroidy anaboliczno-androgenne) z uwzględnieniem ich charakterystyki oraz wpływu na funkcjonowanie psychosomatyczne, kryteriów rozpoznawania ich przyjmowania oraz zasięgu stosowania wśród młodzieży szkolnej.

200 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7308-860-3

Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, o specjalności: edukacja prozdrowotna. Rozprawa doktorska na temat: Wzory zachowań zdrowotnych w procesie socjalizacji a style życia młodzieży (na podstawie badań uczniów szkół ponadpodstawowych na terenie miasta Katowic i okolic). Pracuje w Instytucie Pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=105113&lang=pl

Sas-Nowosielski Krzysztof

doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie kultury fizycznej. Specjalizuje się w pedagogice sportu. Rozprawa doktorska na temat: Młodzież niedostosowana społecznie wobec kultury społecznej. Pracownik Katedry Edukacji dla Bezpieczeństwa Wydziału Wychowania Fizycznego w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach

Rozdział I

Etiologia i epidemiologia stosowania substancji psychoaktywnych przez młodzież

 

1.1. Przyjmowanie narkotyków i steroidów anaboliczno-androgennych przez młodzież
1.1.1. Przyczyny sięgania po środki uzależniające

1.1.2. Kryteria diagnostyczne i fazy rozwoju uzależnienia

1.1.3. Czynniki determinujące powstawanie uzależnienia

1.2. Zasięg i przyczyny stosowania substancji psychoaktywnych wśród młodzieży śląskiej

1.2.1. Odczuwanie pokusy sięgnięcia po narkotyki

1.2.2. Przyjmowanie narkotyków przez badanych

1.2.3. Skutki uboczne doznawane przez badanych z powodu stosowania narkotyków

1.2.4. Znajomość osób, które doznały negatywnych skutków przyjmowania substancji psychoaktywnych

1.2.5. Motywy osób niebiorących narkotyków

 

Rozdział II

Konsekwencje przyjmowania poszczególnych rodzajów substancji psychoaktywnych a ich stosowanie w badanej populacji

 

2.1. Kanabinole (przetwory konopi indyjskich)

2.1.1. Charakterystyka kanabinoli i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.1.2. Stosowanie kanabinoli w badanej populacji

2.2. Stymulanty

2.2.1. Charakterystyka stymulantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.2.2. Stosowanie stymulantów w badanej populacji

2.3. Halucynogeny

2.3.1. Charakterystyka substancji halucynogennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.3.2. Stosowanie środków halucynogennych w badanej populacji

2.4. Inhalanty (środki wziewne)

2.4.1. Charakterystyka inhalantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.4.2. Stosowanie inhalantów w badanej populacji

2.5. Depresanty

2.5.1. Charakterystyka depresantów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.5.2. Stosowanie depresantów w badanej populacji

2.6. Opiaty

2.6.1. Charakterystyka opiatów i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.6.2. Stosowanie opiatów w badanej populacji

2.7. Steroidy anaboliczno-androgenne

2.7.1. Charakterystyka steroidów anaboliczno-androgennych i ich wpływ na funkcjonowanie psychosomatyczne

2.7.2. Stosowanie steroidów anaboliczno-androgennych w badanej populacji

 

Rozdział III

Profilaktyka uzależnień

 

3.1. Definicja i cele działań profilaktycznych

3.2. Rozstrzygnięcia dotyczące posiadania i stosowania

substancji psychoaktywnych w polskim systemie prawnym

3.3. Rodzaje programów profilaktycznych

3.4. Profilaktyka w szkole

3.5. Zasady i metody pracy w grupie

 

Bibliografia

 

Aneks 1

Kwestionariusz ankiety dotyczącej uzależnień w szkole

 

Aneks 2

Przykładowe przepisy szkolne dotyczące posiadania i stosowania substancji psychoaktywnych (które powinien podpisać i posiadać w wersji drukowanej każdy uczeń)

 

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło