• Obniżka
Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera

Wychowanie do wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera

ISBN: 978-83-7587-311-5
48,00 zł
40,00 zł Zniżka 8,00 zł

Obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół steinerowskich

Pedagogika prezentowana w Wychowaniu do wolności odrzuca pragmatyczny, w istocie postherbartowski model technologii wychowania...

Ilość
Ostatnie sztuki w magazynie

Pedagogika prezentowana w Wychowaniu do wolności odrzuca pragmatyczny, w istocie postherbartowski model technologii wychowania, sprowadzający się do manipulacji człowiekiem, przywracając mu jego duchowy wymiar: nauczyciel szkoły waldorfskiej nie urabia wychowanka, nie wtłacza go w gotowe wzorce „ról społecznych”, nie narzuca mu spreparowanego światopoglądu, lecz pomaga mu w jego wysiłku stawania się, dorabiania się osobowości w wysiłku bycia człowieka jako bytu przytomnego w świecie, w jego autonomicznym rozwoju ku wewnętrznej wolności sądzenia i stanowienia o sobie i świecie. Spirytualistyczno-teozoficzny (antropozoficzny) fundament filozofii Rudolfa Steinera może się wydawać Czytelnikowi kontrowersyjny ze względu na swój radykalnie alternatywny i uniwersalistyczny charakter, i taką też może się mu jawić wywiedziona z niego pedagogika, lecz szkoły waldorfskiej przez niemal stulecie swej działalności pokazały swą niezaprzeczalną praktyczną wartość wychowawczo-dydaktyczną, tworząc – w trudnych warunkach konkurencji z systemami szkół państwowych – rzeczywistą dla nich alternatywę.

Książka zdaje sprawozdanie z tej działalności już ponad 900 szkół w świecie (w tym kilku w Polsce). Napisana niezwykle komunikatywnie, bogato ilustrowana, ukazuje obraz pedagogiki radości barwnego dzieciństwa zabawy, naśladowania i fantazji twórczej, poszukującej młodości, nie pozbawionej jednak dobrodziejstwa autorytetu, rozwoju ku samodzielności sądzenia i dojrzałości nieindyferentnej dorosłości.


Przekład z języka niemieckiego: Michał Głażewski

1 Przedmiot

Opis

Książka papierowa
oprawa twarda

Carlgren Frans

Pracował przez wiele lat jako nauczyciel w szkole waldorfskiej „Kristoffer” w Sztokholmie oraz jako wykładowca w Seminarium imienia Rudolfa Steinera w Järnie koło Sztokholmu.

Jego publikacje z zakresu pedagogiki waldorfskiej są w Szwecji powszechnie znane.

Jest również autorem wydanej w 1980 roku książki Der anthroposophische Erkenntnisweg (Antropozoiczna droga poznania).

Klingborg Arne

Artysta malarz, pedagog, jedna z wielkich pionierskich postaci szwedzkiego ruchu szkół waldorfskich; wraz z architektem Erikiem Asmussenem założyciel i wieloletni współpracownik znanego na całym świecie centrum antropozoicznego w miejscowości Järna w pobliżu Sztokholmu, gdzie na obszarze 450 hektarów pracuje i uczy się obecnie około 2000 osób. W Järnie znajdują się trzy szkoły waldorfskie, klinika terapeuticum, seminarium pedagogiczne, centrum badawcze, zakład produkujący leki firmy „Weleda”, gospodarstwa i ogrody biodynamiczne oraz centrum szkolenia w zakresie rolnictwa biodynamicznego

Jest autorem i współautorem licznych publikacji z zakresu sztuki i architektury. Najważniejsza z nich to wydana wspólnie z Hagen Biesantz w 1978 r. Das Goetheanum – Der Bau-Impuls Rudolf Steiners (Goetheanum – Impuls architektoniczny Rudolfa Steinera).

Jedną z ogromnych zasług Arne Klingborg jest zainaugurowanie „szwedzkiego eksperymentu pedagogicznego” polegającego na udanej próbie wprowadzenia do szwedzkich szkół powszechnych klas pracujących na podstawie pedagogiki waldorfskiej.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Carlgren Frans, Klingborg Arne

ISBN druk

978-83-7587-311-5

ISBN e-book

 

Objętość

336 stron

Wydanie

III na podstawie wydania IX, Verlag Freies Geistesleben,Stuttgart 2005, 2010

Format

B5 (160x235)

Oprawatwarda, szyta

Wstęp do polskiego wydania

Rudolf Steiner i jego pedagogika

Dziecko przed osiągnięciem dojrzałości szkolnej

Dziecko jako narząd zmysłu

Pierwsze trzy lata

Mało przedmiotów – wiele fantazji

Podstawy pedagogiki

Rytm dnia Nauczanie w cyklach

Działania artystyczne

Żywe słowo

Praca z książką i zeszytem

Rola działań artystycznych

O rysowaniu form

Obcowanie z barwami

O pracach ręcznych i rzemiośle artystycznym

Gimnastyka Eurytmia

Uroczystości comiesięczne

Ze świata języków

Temperamenty

Zróżnicowane nauczanie religii

O motywie wolności

Pierwsze osiem lat w szkole

Problem dojrzałości szkolnej

Nauczyciel wychowawca klasy

Autorytet czy wolność?

Potrzeba obrazów

Od obrazu do litery

Klasa pierwsza: baśnie

O nauce rachunków

Klasa druga: bajki i legendy

Klasa trzecia: Stary Testament

Opowiadania z kluczem

Kryzys dziewiątego roku życia

Wiedza o środowisku

Nauka o zwierzętach

Nauka o roślinach

Geografia Historia

Sztuki dramatyczne

Geometria

Dwunasty rok życia

Prawa, które można zobaczyć i usłyszeć

Zjawiska na niebie – jak je postrzegamy

Ostatnie cztery lata

Pokwitanie w naszych czasach

Kontrasty w klasach VII i VIII

Klasy IX – XII (klasy starsze)

Matematyka i geometria

Fizyka

Chemia

Aspekty technologiczne

Geografia

Nauka o człowieku i biologia

Historia i nauka o społeczeństwie

Zajęcia artystyczne

Historia literatury

Języki obce

Sztuka dramatyczna

Muzyka

Malowanie

Inne dziedziny artystyczno-rzemieślnicze

Współczesne problemy szkoły

Szkoła uprzemysłowiona i szkoła pedagogiczna

Wolna szkoła

Ogólnoświatowy ruch szkolny

Wychowanie do wolności

Współpraca autorska

Pedagogika steinerowska w literaturze

Szkoły steinerowskie w świecie

SŁOWO WSTĘPNE
Szkoła waldorfska działa obecnie już  od ponad osiemdziesięciu lat. Właściwa jest jej szczególnego rodzaju instytucja nauczyciela, który przez wiele lat prowadzi dzieci w jednej klasie, nauczając przy tym wszystkich ważnych przedmiotów. To nauczanie odbywa się w formie cykli zajęć tematycznych. Każdego ranka nauczyciel staje zatem przed klasą i przez kilka tygodni omawia z dziećmi materiał z zakresu jednego przedmiotu. Komuś nieobeznanemu z ta formą nauczania natychmiast nasuwa się parę zasadniczych pytań: Jakże to może funkcjonować? Czy nauczyciel nie jest po prostu przeciążony, gdy tak rok w rok musi nauczać coraz to nowych przedmiotów? I jak to wygląda w kontekście stosunków społecznych w klasie? Czy aby nie powstają zbyt silne związki i zależności, które mogą niekorzystnie wpływać na samodzielność ucznia? Krótko mówiąc: odnośnie tego modelu nauczyciela wychowawcy istnieje wiele pytań i wątpliwości.
Za tę świetną pracę składamy serdeczne podziękowania Helmutowi Ellerowi, który z perspektywy nauczyciela w stanie spoczynku dokonał tej retrospekcji,  wzbogacając  swe doświadczenia o mądrość, jaką niesie ze sobą wiek dojrzały.
Stefan Leber, Stuttgart, lato 1998

 

 

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło