Proste myśli, trudne słowa

Proste myśli, trudne słowa

ISBN: 978-83-7850-414-6
38,00 zł

Z perspektywy socjopedagogicznej o wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w literaturze pięknej

Wersja książki
Ilość

Celem niniejszego opracowania jest określenie socjopedagogicznych aspektów wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną wykreowanego w tekstach literackich, operujących wprawdzie fikcyjnymi postaciami i realiami, ale posiadającymi zarazem walor powtarzalności motywów i wątków, które poddają się interpretacji wykraczającej poza ramy czysto literackiej teorii i krytyki. W tym przypadku chciałbym, aby znane ustalenia socjopedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną skonfrontowane zostały ze sposobami, w jaki osoby te zaistniały w przestrzeni literackiej, jako postacie, wokół których budowane są zróżnicowane konstrukcje tematyczne i fabularne. (Ze Wstępu)

100 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
EPUB
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7850-414-6

Wlazło Marcin

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Wlazło Marcin

ISBN druk

978-83-7850-414-6

ISBN e-book

978-83-7850-459-7

Objętość

284 stron

Wydanie

I, 2013

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp   

Rozdział pierwszy

Konteksty niepełnosprawności intelektualnej 

1.1. Niepełnosprawność intelektualna a upośledzenie umysłowe – kontekst semantyczny 

1.2. Dzieje idiotyzmu – kontekst historyczny 

1.3. Wielokontekstowość naukowych ujęć niepełnosprawności intelektualnej  

1.3.1. Integracja badań 

1.3.2. W stronę koncepcji społecznych – integracja, normalizacja, wsparcie 

1.3.3. Inny – między dialogiką a hermeneutyką   

1.3.4. Medialne uwarunkowania kształtowania się wizerunku osób niepełnosprawnych   

1.3.5. Kontekst heterologiczny – inspiracja i zobowiązanie 

Rozdział drugi

Tekst literacki w badaniach i praktyce pedagogicznej 

2.1. Pedagogika wobec tradycji hermeneutycznej   

2.2. Ikoniczność sztuki słowa   

2.3. Motywy i wątki pedagogiczne w literaturze pięknej a pedagogiczna perspektywa odbiorcza i badawcza beletrystyki   

Rozdział trzeci

Koncepcja metodologiczna badań własnych    

3.1. Humanistyczny model integralności badań pedagogicznych    

3.2. Metodologiczne walory hermeneutyki w badaniach interdyscyplinarnych

3.3. Założenia projektu badawczego  

3.3.1. Wprowadzenie   

3.3.2. Problematyka, przedmiot i cele badań   

3.3.3. Dobór tekstów literackich i kontekstów interpretacyjnych   

Rozdział czwarty

Literacki obraz niepełnosprawności intelektualnej jako źródło i element refleksji socjopedagogicznej

4.1. Od baśniowej sprawiedliwości do filozoficznej „wiedzy tragicznej”   

4.1.1. Baśń jako zachęta do myślenia 

4.1.2. Baśnie o zamienionych dzieciach 

4.1.3. Motyw głuptasa w baśniach ludowych 

4.1.4. Źródła i aspekty „wiedzy tragicznej” – od baśni do realności   

4.2. Dynamika wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w utworach beletrystycznych 

4.2.1. Cechy wyglądu 

4.2.2. Poznanie i myślenie  

4.2.3. Język i mowa 

4.2.4. Emocje i zachowanie   

4.3. Kreacje literackie bohaterów z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie odmienności i wyobcowania 

4.4. Relacje międzyosobowe wobec idei integracji i normalizacji 

4.5. Genialni idioci – rzeczywistość kliniczna i fikcja literacka

Rozdział piąty

Fikcyjne narracje wobec pedagogicznej teorii i praktyki – próba aplikacji

5.1. Dialog hermeneutyki z heterologią – dopełnienie rozumienia

5.2. Od eugeniki do eugeniki – pedagogiczny optymizm między biologią i etyką   

5.3. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec izonomicznych i heterologicznych nadużyć współczesności 

Zakończenie   

Proste i trudne (po)rozumienie 

Bibliografia 

Literatura podstawowa   

Literatura piękna 

Baśnie   

Adaptacje filmowe 

FRAGMENT

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło