Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania

Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i, o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

ISBN: 978-83-7850-824-3
18,00 zł

Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat

Ilość

Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Dużą pomocą dla dzieci są „obrazkowe głoski”, które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń. Większa liczba wierszyków na głoski [t], [d], [n] została zawarta w Wierszykach drogowskazach przygotowujących dziecko do prawidłowej wymowy głoski [r].

Wskazówki logopedyczne:

• Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g].

• U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast „dzień dobry” wypowiadają „cień topry”) proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku Niepoważne wierszyki (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g].

• Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. „dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg” czytamy: „domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk”.

Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także „obrazkowe głoski” z końca książki.

We wstępie chcę też wyrazić wdzięczność prof. Bronisławowi Rocławskiemu i pani Joannie Trzaskalik, których wiedza logopedyczna zainspirowała mnie do napisania cyklu wierszyków poświęconych polskim głoskom, oraz pani Katarzynie Węsierskiej za cenne wskazówki redakcyjne. Życzę dzieciom postępów w nauce mówienia, czytania i pisania oraz wiele radości z obcowania z wierszykami, a nauczycielom, rodzicom, logopedom, glottodydaktykom – by wiersze stały się praktyczną pomocą we wspieraniu dziecięcych wysiłków.

Autorka

500 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lubina Monika

prowadzi profilaktykę i terapię logopedyczną w szkole i przedszkolach Chorzowa. Pracuje z dziećmi z autyzmem, niedosłuchem, afazją, Opóźnionym Rozwojem Mowy i wadami wymowy. Dla potrzeb pracy logopedycznej układa wierszyki, fraszki i piosenki.

Wstęp    9

Na początek: Wprowadzenie do samogłosek   11

Zmiana ustawienia   11

Wprowadzenie do spółgłosek   11

1. Samodzielne wierszyki dla Aurelii: Samogłoski ustne a, e, i, o, u, y: Pszczółki w ulu   13

Pierwsze zawołania Ani   14

Domp i użendy   15

Dąb i urzędy   15

Samogłoski nosowe ą, ę: Gąsior i gąska   16

Zadeklamuję   16

2. Małe wierszyki dla Miłosza: Głoska m: Mruczanki   17

Mormorando   17

Plama   18

Sum   18

Wiem   18

Głoska ł: Misia   19

Łap   19

Aua   20

Herbata   20

Auto   21

Głoska n: Pan Jan   21

3. Dźwięczne wierszyki dla Wandy i Bogusi: Głoska w: Powolny wierszyk   22

Ewa   23 Co kto pije?   23

Głoska b: Bajoro   24

Bębenek   24

Babulinka   25

Bim, bam, bum   26

Bąk   26

Bujanki   27

Aby, aby   27

Głoska d: Dudziarz dudziarza   28

Głoska g: Gąska   28

Goście   29 Papuga   29

Głoski w, b, d, g: Bajki fajki   29

4. Ciche wierszyki dla Filipa: Głoska f: Świeczki   30 Futbol   30

Żyrafa   31 Pif-paf   31 Śpiew mew   32

Co i gdzie fotografował fotograf?   32

Głoska p: Patryk   33

Północ   33

Chałupy   34

Klipa   34

Lep   34

Piłkę łap!   35

Głoska t: Tany, tańce, balety   35

Głoska k: Foka   36

Kanapa   36

Pukanie   36

Mak   37

Królewna Śnieżka   37

Głoska ch: Chuchanie   38

Hania   38

Micha   39

Puch   39

Zapis głosek – ćwiczenie   40

Obrazkowe głoski   43

Bibliografia   51

W ubiegłym roku nakładem krakowskiej Oficyny Wydawniczej Impuls ukazał się cykl książeczek do utrwalania prawidłowej wymowy i pisowni głosek autorstwa logopedy Moniki Lubiny. Krótkie wierszyki swobodnie wykorzystać można podczas terapii logopedycznej, zajęć profilaktycznych oraz zabawy w zaciszu domowym z dziećmi w każdym wieku – zarówno maluchy jak i przedszkolaki, a także uczniowie klas początkowych znajdą tutaj coś interesującego.

W skład serii wchodzą:

1. Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

2. Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek: t, d, n, ń, j, l, r

3. Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, cdz, sz, ż, cz, dż

Teksty wierszyków ułożone są zgodnie z regułami naturalnego rozwoju mowy dziecka, dodatkowo są odpowiednio dobrane fonetycznie (w danym wierszu występuje tylko jedna trudna głoska) co znacznie ułatwia artykulacje i pozwala skupić się na konkretnej głosce podczas ćwiczeń. Ciekawym rozwiązaniem jest także obrazkowa forma rymowanek, ułatwiająca dziecku skojarzenie danej głoski z jej obrazem graficznym oraz labiogramy przedstawiające ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymowy.

Cenne, zwłaszcza dla rodziców i nauczycieli, są zawarte w książeczkach wskazówki metodyczne jak powinna brzmieć dana głoska w mowie spontanicznej oraz dodatkowe materiały do ćwiczeń w postaci kolorowanek, zabawnych obrazków czy zapisów graficznych głosek.

Zróżnicowany jest także poziom trudności wierszyków, zaczynając od prostych opartych na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych dla dzieci młodszych stopniowo przechodząc do coraz bardziej wyszukanych rymów i ćwiczeń dla dzieci starszych. Dobór słownictwa pozwala ćwiczyć artykulację głoski zarówno w nagłosie, śródgłosie jak i wygłosie oraz wszystkie możliwości jej zapisu, co pozwala utrwalić właściwy zapis ortograficzny wyrazu. Tematyka wierszyków jest bliska dziecku, opisuje zdarzenia, sytuacje, miejsca z którymi maluch ma styczność, które są mu znanie i do których może się realnie odwołać.

Cała seria to ponad 150 stron wierszyków, obrazków i ćwiczeń do utrwalania wymowy oraz pisowni większości głosek występujących w systemie języka polskiego. Książeczki polecane są dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, dla dyslektyków, dzieciaków dwujęzycznych, dzieci borykającymi się z różnego rodzaju wadami wymowy oraz dzieci zdrowych w ramach zabaw profilaktycznych.

źródło: http://www.loogomowa.pl/wierszyki-dzwieczne-i-ciche-wierszyki-drogowskazy-niepowazne-wierszyki-cykl-wierszykow-do-utrwalania-wymowy-i-pisowni-glosek

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło