Wierszyki drogowskazy

Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek: t, d, n, ń, j, l, r

ISBN: 978-83-8095-555-4
12,00 zł

Wierszyki drogowskazy stanowią drugą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są utrwaleniu prawidłowej artykulacji i zapisu głosek: [t], [d], [n], [ń], [j], [l] oraz przygotowaniu dziecka do prawidłowej wymowy głoski [r]

Ilość

Wierszyki drogowskazy stanowią drugą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Poświęcone są utrwaleniu prawidłowej artykulacji i zapisu głosek: [t], [d], [n], [ń], [j], [l] oraz przygotowaniu dziecka do prawidłowej wymowy głoski [r]. Choć na rynku jest wiele publikacji dotyczących głoski [r], książeczka przedstawia zagadnienie w szerszej perspektywie.

Droga do „królowej głosek” (nazwijmy ją Reginą) jest długa i żmudna. Zamiast ryzykować pójście na skróty i pobłądzenie, lepiej wybrać sprawdzony szlak, w którym pomogą inne głoski. Uniknie się wtedy poczucia zniechęcenia wynikającego z nieudanych prób i sprawi, że dziecko będzie odczuwać satysfakcję ze zbliżania się do celu. W utrwalaniu głoski [r] pomoże dziecku ponad 30 wierszyków uporządkowanych zgodnie z zasadami prowadzenia terapii logopedycznej tej głoski.

Wierszyki wyróżnia czystość fonetyczna, tzn. takie opracowanie materiału, by wymowa wierszy przychodziła naturalnie, bez zmagania się z kilkoma trudnościami naraz. Pomocą dla dziecka są też „obrazkowe głoski” zamieszczone na końcu książki, zilustrowane wcześniej wierszami i załączonymi do nich obrazkami, które odnoszą się do dźwięków z otoczenia. Przy poznawaniu oznaczeń literowych głosek współcześnie zaleca się zapoznanie dziecka ze wszystkimi literami, co znacznie ułatwi naukę czytania.


Wskazówki logopedyczne:

• Wskazane jest zachowanie kolejności wierszyków, zostały one bowiem ułożone zgodnie z naturalnym rozwojem mowy. Jedynie Wycieczka do ń zwraca głównie uwagę na zagadnienia związane z zapisem (najtrudniejszym w tej części).

• Nie należy ćwiczyć wierszyków z głoską nieosiągalną dla dziecka. W ramach przygotowania do wymowy głoski [r] (którą dziecko opanowuje ok. 5.–6. roku życia) warto rozpocząć ćwiczenia od głosek [t], [d], [n], [l], następnie „przerobić” głoski [sz], [ż], [cz], [dż] zawarte w Niepoważnych wierszykach (3 część cyklu), a dopiero później rozpoczynać ćwiczenia z głoską [r] (o ile głoska ta nie pojawi się w międzyczasie).


Literę d na końcu wyrazu lub w otoczeniu spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, np. „miód, głód, lód” czytamy jako „mjut, głut, lut”, literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. „biały kwiat” czytamy jako „bjały kfjat”. Litery ą oraz ę przed literami oznaczającymi głoski [ć], [dź] czytamy jako [oń], [eń] np. „piąć się, pięć” czytamy jako „pjońć śę, pjeńć”.

W tym miejscu chcę wyrazić podziękowanie prof. Bronisławowi Rocławskiemu, pani Joannie Trzaskalik oraz pani Katarzynie Węsierskiej za przekazaną wiedzę z zakresu logopedii i zainspirowanie mnie światem głosek.

Mam nadzieję, że te krótkie, zabawnie zilustrowane wierszyki będą przez dzieci chętnie czytane, a dla rodziców, logopedów, glottodydaktyków i nauczycieli stanowić będą pożyteczną pomoc.

Autorka

500 Przedmioty

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka

Lubina Monika

prowadzi profilaktykę i terapię logopedyczną w szkole i przedszkolach Chorzowa. Pracuje z dziećmi z autyzmem, niedosłuchem, afazją, Opóźnionym Rozwojem Mowy i wadami wymowy. Dla potrzeb pracy logopedycznej układa wierszyki, fraszki i piosenki.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Lubina Monika

ISBN druk

978-83-8095-555-4

ISBN e-book

Objętość

58 stron

Wydanie

II, 2018

Format

B5 (160/235)

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Wstęp  
Kolorowy plan 

Na początek: Bajka dla rodziców

1. Wierszyki z tendencją do głosek dla Natanka i Bartka: Głoski t, d:    Tosia i Darek 

Głoska t:   
Tur   
Abota
Kot  

Głoska d:    
Doktor 
Ada   

Głoska n:    
Nantek 
Nauki  
Szukam pana 
Bałwan 
Bez ą, ę  

Głoski t, d, n:   
Intendentka   
Cień tura   

2. Wycieczka do ń dla Ani: 
Głoska ń:     Ania   
    Niebieski  
    Tania      
    Cień      
    Zdjęcie    
    Dzień dzięcioła   

3. Kolejne wierszyki dla Janki i Oli:
Głoska j:    Jeżyk    
    Obiecanki      
    Nadia i Diana    
    Po śląsku      
    Bieli się  
    Wjazd  
    Yeti      

Głoska l:     Logopeda    
    Leń    
    Ola   
    Gol   
    Lis   
    Oliwka    

4. Lojalne wierszyki dla Joli:
Różnicowanie l–j: Lalka je jajka 
    Co kto je?  
    Ale leje   
    Laj luli      
    Co kto lubi?      


5. Wierszyki drogowskazy dla Artura i Oskara:
Głoska r:    Jesień      
    Trąbka    
    Siostra i truskawy  
    Dryn      
    Drab    
    Drabina
    Podróż biedronek 
    Bravo, bravo, bravissimo   
    Brat i bryczka   
    Bratowa, bratanek, bratanica   
    Praczka   
    Prezent      
    Pradziadek i prababcia      
    Fraszka    
    Wrona      
    Wrotki      
    Obrażone wrony  
    Krakowiaczek   
    Krakanie    
    Gra      
    Ogrodniczka  
    Ze szwagrem    
    Kret, tygrys i krewetki      
    Krasnoludki    
    Chrumcio   
    Pozrywane!      
    Śrubokręt i śrubki    
    Ra, ra, ra   
    Ara   
    Wiertarka    
    Co dalej?      

6. Figlarne wierszyki dla Adriany i Oliwiera:
    Sierotka Marysia i 7 krasnoludków   
    Czerwony Kapturek    
    Babcia i dziadek myśliwy      
    Lodówka, zamrażarka i...    

Zapis głosek – ćwiczenie      
Obrazkowe głoski      
Bibliografia    

W ubiegłym roku nakładem krakowskiej Oficyny Wydawniczej Impuls ukazał się cykl książeczek do utrwalania prawidłowej wymowy i pisowni głosek autorstwa logopedy Moniki Lubiny. Krótkie wierszyki swobodnie wykorzystać można podczas terapii logopedycznej, zajęć profilaktycznych oraz zabawy w zaciszu domowym z dziećmi w każdym wieku – zarówno maluchy jak i przedszkolaki, a także uczniowie klas początkowych znajdą tutaj coś interesującego.

W skład serii wchodzą:

1. Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek: a, e, i o, u, y, ę, ą, m, n, ł, w, b, d, g, f, p, t, k, ch

2. Wierszyki drogowskazy do utrwalania wymowy i pisowni głosek: t, d, n, ń, j, l, r

3. Niepoważne wierszyki do utrwalania wymowy i pisowni głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, cdz, sz, ż, cz, dż

Teksty wierszyków ułożone są zgodnie z regułami naturalnego rozwoju mowy dziecka, dodatkowo są odpowiednio dobrane fonetycznie (w danym wierszu występuje tylko jedna trudna głoska) co znacznie ułatwia artykulacje i pozwala skupić się na konkretnej głosce podczas ćwiczeń. Ciekawym rozwiązaniem jest także obrazkowa forma rymowanek, ułatwiająca dziecku skojarzenie danej głoski z jej obrazem graficznym oraz labiogramy przedstawiające ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymowy.

Cenne, zwłaszcza dla rodziców i nauczycieli, są zawarte w książeczkach wskazówki metodyczne jak powinna brzmieć dana głoska w mowie spontanicznej oraz dodatkowe materiały do ćwiczeń w postaci kolorowanek, zabawnych obrazków czy zapisów graficznych głosek.

Zróżnicowany jest także poziom trudności wierszyków, zaczynając od prostych opartych na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych dla dzieci młodszych stopniowo przechodząc do coraz bardziej wyszukanych rymów i ćwiczeń dla dzieci starszych. Dobór słownictwa pozwala ćwiczyć artykulację głoski zarówno w nagłosie, śródgłosie jak i wygłosie oraz wszystkie możliwości jej zapisu, co pozwala utrwalić właściwy zapis ortograficzny wyrazu. Tematyka wierszyków jest bliska dziecku, opisuje zdarzenia, sytuacje, miejsca z którymi maluch ma styczność, które są mu znanie i do których może się realnie odwołać.

Cała seria to ponad 150 stron wierszyków, obrazków i ćwiczeń do utrwalania wymowy oraz pisowni większości głosek występujących w systemie języka polskiego. Książeczki polecane są dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, dla dyslektyków, dzieciaków dwujęzycznych, dzieci borykającymi się z różnego rodzaju wadami wymowy oraz dzieci zdrowych w ramach zabaw profilaktycznych.

źródło: http://www.loogomowa.pl/wierszyki-dzwieczne-i-ciche-wierszyki-drogowskazy-niepowazne-wierszyki-cykl-wierszykow-do-utrwalania-wymowy-i-pisowni-glosek

Monika Lubina

 

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło