Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji

Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji

Podtytuł: Rozpoznawanie i kształcenie
ISBN: 978-83-7308-894-8
28,00 zł

Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Szerokie rozumienie pojęcia zdolności i uzdolnień pozwala dostrzec je w każdym rodzaju aktywności dziecka: podczas myślenia, działania, odczuwania czy wartościowania.

Wersja książki
Ilość

Głównym celem książki jest zaprezentowanie problematyki inteligencji i zdolności twórczych dzieci niższych klas szkoły podstawowej oraz sposobów jej stymulacji w procesie kształcenia. Szerokie rozumienie pojęcia zdolności i uzdolnień pozwala dostrzec je w każdym rodzaju aktywności dziecka: podczas myślenia, działania, odczuwania czy wartościowania.

W książce poświęcono wiele uwagi ukazaniu konkretnych przykładów ćwiczeń stymulujących inteligencję i kreatywność. Istotną rolę w tym zakresie odkrywa najbliższe środowisko społeczno-wychowawcze i jego oddziaływanie, a zwłaszcza nauczyciel, jak również świadomi swych zadań rodzice i opiekunowie.

Książka skierowana jest do uczących się nauczycieli i studentów pedagogiki (przede wszystkim wczesnoszkolnej), pracujących nauczycieli klas młodszych, jak również pedagogów wyższych szczebli nauczania, wychowawców organizujących różnorodne zajęcia szkolne, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych i poszukujących sposobów kierowania własnym rozwojem.

Rozpoznawanie i kształcenie
300 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7308-894-8

Czelakowska Danuta

Doktor nauk humanistycznych, wieloletni pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, pedagog szkolny. Zajmuje się pedagogiką twórczości, zwłaszcza od strony językowej.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Czelakowska Danuta

ISBN druk

978-83-7308-894-8

ISBN e-book

978-83-7308-894-8

Objętość

248 stron

Wydanie

I, 2007

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

  1. Inteligencja i zdolności twórcze – podstawowe pojęcia

1.1.   Poglądy na inteligencję i jej rozumienie – koncepcje, terminologia, modele

1.2.   Rodzaje inteligencji

1.3.   Zdolności i uzdolnienia – definicje, pojęcia pokrewne

1.4.   Problem inteligencji i zdolności dzieci w świetle literatury

1.5.   Strukturalne koncepcje inteligencji i zdolności

1.6.   Teorie czynników równorzędnych – J. P. Guilford

1.7.   Najnowsze koncepcje rozwoju inteligencji i zdolności

1.7.1.        Rozwojowa teoria inteligencji J. Piageta

1.7.2.        Triadowa koncepcja inteligencji R. Sternberga

1.7.3.        Teoria inteligencji złożonej H. Gardnera

 

  1. Twórczość i jej istota

2.1.   Podstawowe cechy twórczości

2.2.   Aktywność twórcza jako wartość

2.3.   Proces twórczy i jego etapy

2.4.   Twórczość jako cecha osobowości i postawa

 

  1. Psychofizjologiczne i społeczne aspekty rozwoju inteligencji i zdolności

3.1.   Dziedziczne zdolności dzieci

3.2.   Psychofizyczne postawy inteligencji

3.3.   Środowisko a rozwój zdolności dzieci

3.4.   Uzdolnienia w świetle teorii psychospołecznych

3.4.1.        Teoria potrzeb A. Maslowa

3.4.2.        Twórcze wybory rozwoju E. Eriksona

 

  1. Poznawanie zdolności dzieci w wieku wczesnoszkolnym

4.1.   Rozwój zdolności z perspektywy najnowszych teorii

4.2.   Rozwijanie myślenia twórczego dzieci

4.3.   Inteligencja a kreatywność

4.4.   Charakterystyka uczniów zdolnych w edukacji wczesnoszkolnej

4.5.   Identyfikacja dzieci zdolnych

4.6.   Metody diagnozy zdolności

4.7.   Sposoby rozpoznawania uzdolnień uczniów

 

  1. Kształcenie zdolności dzieci – koncepcje i metody

5.1.   Modele rozpoznawania i kształcenia uczniów zdolnych

5.2.   Metody i formy pracy z uczniami zdolnymi

5.3.   Przyspieszanie nauczania

5.4.   Rozszerzanie programu kształcenia

5.5.   Kształcenie zróżnicowane w nauczaniu dzieci

 

  1. Stymulowanie rozwoju intelektualnego i twórczego dzieci

6.1.   Program zajęć wspierających zdolności intelektualne i twórcze dzieci

6.2.   Rozwijanie zdolności wytwarzania dywergencyjnego

6.3.   Kształcenie zdolności myślenia konwergencyjnego

6.4.   Nauczyciel a wspieranie zdolności dzieci

 

 

Uwagi końcowe

 

Bibliografia

 

Aneks

 

 

 

 

 

Fragment

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło