Filozofia myślenia. Ontologiczne, językowe i metodologiczne determinanty myślenia

45,00 zł
40,00 zł Oszczędzasz: 5,00 zł

Wyświetl historię cen produktu

Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni 40,00 zł

Czas dostawy kurierem InPost 24 godziny! E-booki w ciągu 15 minut!

W monografii FILOZOFIA MYŚLENIA podejmowana jest próba wskazania ontologicznego podłoża, stanowiącego warunek możliwości konstytucji człowieczej duchowości, w tym przede wszystkim duchowego rozumu, w obrębie którego wydarza się myślenie podmiotu transcendentalnego.

  • Obniżka
Filozofia myślenia
Wersja książki
Ilość

W monografii FILOZOFIA MYŚLENIA podejmowana jest próba wskazania ontologicznego podłoża, stanowiącego warunek możliwości konstytucji człowieczej duchowości, w tym przede wszystkim duchowego rozumu, w obrębie którego wydarza się myślenie podmiotu transcendentalnego. To ontologiczne podłoże umożliwia ukazanie człowieka jako JEDNO (jako idea człowieka), w którym tkwią WSZYSTKIE możliwości, choć jeszcze NIC nie jest wyróżnione, oraz jako JEDNOŚĆ, stanowiąca podstawę wszelkich możliwych aktywności. Przedmiotem refleksji filozoficznej ujętej w niniejszej rozprawie nie są tezy nauk pozytywnych, ani ich uogólnianie. Filozof nie wchodzi w kompetencje badaczy nauk empirycznych, w tym biologii człowieka czy psychologii człowieka, lecz formułuje tezy metafizyczne, ontologiczne czy epistemologiczne. Falsyfikacja czy weryfikacja twierdzeń nauki odbywa się na gruncie metodologicznym danej dyscypliny naukowej.

Główne problemy filozofii są konsekwencja odpowiedzi na pytania: Co to jest człowiek? albo Kim jest człowiek? Jak jest możliwe to, że człowiek poznaje? Co umożliwia poznanie? Jakie są warunki możliwości poznania? Pytania te po raz pierwszy w dziejach myśli europejskiej zadaje Kant w ramach filozofii krytycznej, lecz odpowiedz m.in. formułuje Husserl w ramach fenomenologii i Wittgenstein w ramach ontologii języka. Dwa pytania Kanta: quid facti? (pytanie o fakty) i quid juris? (pytanie o prawomocność, czyli pytanie o warunki możliwości) otwierają horyzont myślenia, w którym już jest zawarta możliwość kryterialnego rozróżnienia tego, co transcendentalne i tego, co empiryczne, a tym samym rozróżnienia podmiotu transcendentalnego od podmiotu empirycznego. Odpowiedz na pytanie: kim jest człowiek? – już jest konsekwencja odpowiedzi na pytanie: jakie są warunki możliwości poznania? …

 

 

 


Wersja elektroniczna jest dostępna w witrynach: 

               virtualo.pl     

             versita.pl gandalf.com.pl nexto.pl

50 Przedmioty

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-613-0

Szołtysek E. Adolf

Notka biograficzna w przygotowaniu

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Szołtysek E. Adolf

ISBN druk

978-83-7587-613-0

ISBN e-book

978-83-7587-613-0

Objętość

316 stron

Wydanie

I, 2011

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

WPROWADZENIE

 

ROZDZIAŁ I

CZŁOWIEK JAKO PODMIOT MYSLACY

 

1. Teoria człowieka

1.1. Istota człowieka

1.2. Istota ludzkiej egzystencji

1.3. Atrybuty sfery psychicznej człowieka

1.4. Atrybuty sfery duchowej człowieka

1.5. Myślenie aksjologiczne człowieka

1.6. Myślenie moralne człowieka

2. Epistemologiczne atrybuty podmiotu myślącego

2.1. Możliwe formy myślenia

2.2. Kompetencje podmiotu empirycznego

2.3. Kompetencje podmiotu transcendentalnego

 

ROZDZIAŁ II

MYSLENIE W JEZYKU NATURALNYM

 

1. Myślenie lingwistyczne

1.1. Wybrane koncepcje języka

1.2. Wybrane koncepcje znaczenia

1.3. Wybrane koncepcje znaku

2. Teoria trójjedni języka

2.1. Język transcendentalny jako zasada ogółu języków

2.2. Język jako potencja, czyli język naturalny

2.3. Zdanie języka naturalnego jako aktualizacja języka

2.4. Warunki sensowności zdania języka naturalnego

 

ROZDZIAŁ III

MYSLENIE W JEZYKU TRANSCENDENTALNYM

 

1. Problem prawomocności nauk

1.1. Neopozytywistyczna wykładnia nauki

1.2. Nauka normalna a programy badawcze

1.3. Transcendentalne zakotwiczenie badan empirycznych

2. Transcendentalny kontekst odkrycia idei teorii

2.1. Teoria relatywu

2.2. Teoria tła

2.3. Teoria konstruktu myślowego

2.4. Teoria modelu pojęciowego

 

ANEKS

 

MYSLENIE W JEZYKU PEDAGOGIKI

 

1. Możliwość myślenia teoretycznego

2. Myślenie nakierowane na nauczanie i wychowanie

3. Myślenie procedura badan

 

BIIBLIOGRAFIA

 

Summary

Nowa pozycja profesora Adolfa Szołtyska, ambitnie zatytułowana „Filozofia myślenia” nosi podtytuł „Ontologiczne, językowe i metodologiczne determinanty myślenia”. Właśnie ten podtytuł pozwala na uchwycenie rzeczywistych zamysłów doświadczonego autora. Dzieło ma z założenia podjąć dociekania wielopłaszczyznowe, interdyscyplinarne i wielowątkowe, obejmujące maksymalnie szeroki zasięg refleksji nad myśleniem. Oczywiście, jest to przede wszystkim rozprawa filozoficzna (zgodnie zarówno z tytułem całości, jak i specjalnością naukową profesora Szołtyska), i to w podwójnym sensie. Po pierwsze, kanwą rozważań są zanurzone głęboko w tradycji historyczno-filozoficznej problemy ontologiczne i epistemologiczne związane z umysłem i jego aktywnością. Autor wykazał tutaj godną pochwały erudycję, a także zmysł syntezy, pozwalający budować generalizacje i modele rozwiązań. Po drugie, dominuje w książce precyzyjny, filozoficzny styl, dzięki czemu wywód staje się przejrzysty, kategorialnie uporządkowany i zdolny do tworzenia uzasadnionych jakościowo zestawień i syntetycznych obrazów. […]

Prof. dr hab. Józef Lipiec
Uniwersytet Jagielloński

Zobacz także

Polecane tytuły ( 8 inne tytuły w tej samej kategorii )

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło