Baw się poprzez animaloterapię

Baw się poprzez animaloterapię

ISBN: 978-83-8095-731-2
15,00 zł

Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt (z doświadczeń zaczerpniętych podczas pracy terapeutycznej prowadzonej we współpracy z Fundacją Ama Canem)

Uwaga! polecana książka zawiera 22 przykładowe scenariusze zajęć z udziałem zwierząt. W publikacji znajdziecie również siedem konkursów organizowanych w ramach zajęć z animaloterapii oraz dwie inscenizacje jak również wiele bardzo ciekawych i potrzebnych informacji o animaloterapii.

Wersja książki
Ilość

Kilka słów o animaloterapii

Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, że jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia.
Kolejne udokumentowane próby wykorzystania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego – William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje.
Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w przypadku stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne, a nawet obniża ciśnienie, jednocześnie pobudzając do aktywności w przypadku depresji czy też apatii. Znacząco poprawia się działanie układu odpornościowego, jak również ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności.
Zwierzęta dają nam tak wiele za tak niewiele – odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko sprawia, że czujemy się potrzebni, kochani, wartościowi.


Czym jest animaloterapia?

Animaloterapia to naturalna metoda wspomagania leczenia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oparta na bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami. Adresatami są w szczególności dzieci z problemami emocjonalnymi oraz z zaburzeniami i deficytami rozwoju psychoruchowego.
Terapia jest kilkuetapowa. Najważniejszym, a zarazem pierwszym etapem jest przełamanie lęku i przyzwyczajanie podopiecznych do przebywania w towarzystwie zwierzęcia, np. psa czy kota. Podczas spotkań obie strony wzajemnie się poznają, uczą się własnych reakcji na dochodzące bodźce, zachowań w typowych i nietypowych sytuacjach. Kolejny etap to poznanie przez bezpośredni kontakt, dotyk, zabawę. Rezultaty są widoczne już po kilku miesiącach. Dzieci stają się bardziej pewne siebie, otwarte, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi. Zwierzęta oraz bezpośredni kontakt z nimi to wspaniałe czynniki motywujące.

Uwaga! polecana książka zawiera 22 przykładowe scenariusze zajęć z udziałem zwierząt. W publikacji znajdziecie również siedem konkursów organizowanych w ramach zajęć z animaloterapii oraz dwie inscenizacje jak również wiele bardzo ciekawych i potrzebnych informacji o animaloterapii.

Polecamy!

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-731-2

Franczyk Anna

nauczyciel dyplomowany z trzydziestoletnim stażem pracy, neurologopeda, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej, praktyk Tomatisa pedagog specjalny w przedszkolu z oddziałami integracyjnymi, wykładowca UNS, prezes Stowarzyszenia Animaloterapeutycznego "Dogo4Logo" zajmującej się dogoterapią i felinoterapią, instruktor dogoterapii III stopnia, autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS i WIR) m.in.: Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się przez animaloterapię, Zabawy z Figurkiem.

Ponadto regularnie bierze udział w Konferencjach dotyczących wspomagania rozwoju dzieci, prowadzi kursy doskonalące dla nauczycieli z zakresu prowadzenia działań dydaktyczno-terapeutycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.


Krajewska Katarzyna

nauczyciel dyplomowany z dwudziestoośmioletnim stażem pracy, pedagog specjalny, magister pedagogiki przedszkolnej i nauczania początkowego, ukończyła kurs kwalifikacyjny z terapii pedagogicznej oraz studia podyplomowe z zakresu „wspieranie rozwoju dziecka o specyficznych potrzebach edukacyjnych” terapeuta Integracji Sensorycznej, Specjalista wczesnego wspomagania rozwoju. Pracuje obecnie jako terapeuta SI , praktyk Tomatisa, pedagog specjalny w grupach integracyjnych w Przedszkolu z oddziałami integracyjnymi w Łodzi.

Autorka publikacji dotyczących pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wszystkie opublikowane w Oficynie Wydawniczej IMPULS): Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym…, Animaloterapia, Skarbiec nauczyciela-terapeuty…, Zabawy na cały rok, Baw się poprzez aniamaloterapię.


Skorupska Joanna

Ukończyła studia licencjackie z oligofrenopedagogiki, studia uzupełniające magisterskie z edukacji specjalnej oraz studia podyplomowe w zakresie nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Pracuje jako pedagog specjalny w Przedszkolu Miejskim nr 206 z Oddziałami Integracyjnymi w Łodzi.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna, Skorupa Joanna

ISBN druk

978-83-7587-618-5

ISBN e-book

978-83-8095-731-2

Objętość

164 strony

Wydanie

I, 2018

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Kilka słów o animaloterapii Czym jest animaloterapia?

Jakie zwierzęta wykorzystuje się w animaloterapii?

Dla kogo są przeznaczone zajęcia animaloterapii?

Cele animaloterapii

Metody, formy i zasady pracy wykorzystywane podczas zabaw i ćwiczeń z udziałem zwierząt

Wybrane rodzaje animaloterapii

Gdzie można prowadzić pracę terapeutyczną z udziałem zwierząt?

Poznajmy się Poznajemy siebie poprzez zabawy i ćwiczenia zmysłowe

Ćwiczenia i zabawy z udziałem zwierząt rozwijające i usprawniające funkcje percepcyjne Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa

Percepcja i pamięć słuchowa

Zabawy i ćwiczenia wrażliwości słuchowej

Zabawy i ćwiczenia rytmizujące oraz z zakresu koordynacji słuchowo-ruchowej z udziałem zwierząt

Zabawy i ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny, analizę i syntezę słuchową

Zabawy i ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną

Mowa i myślenie (zabawy usprawniające aparat mowy, zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zabawy werbalne)

Rozwój mowy dziecka

Przykładowe ćwiczenia oddechowe wykonywane podczas spotkań ze zwierzętami

Ćwiczenia i zabawy przygotowujące do mówienia i usprawniające aparat mowy

Zabawy i ćwiczenia warg i języka

Zabawy i ćwiczenia podniebienia miękkiego i wzmacnianie pierścienia zwierającego gardło

Zestaw ćwiczeń ruchów szczęki dolnej

Zabawy i ćwiczenia prawidłowego połykania

Zabawy i ćwiczenia rozwijające mowę i myślenie prowadzone z udziałem zwierząt

Ćwiczenia rozwijające i wzbogacające słownik dziecka, pamięć słowną oraz umiejętność samodzielnego wypowiadania się

Przykładowe zabawy i ćwiczenia zmierzające do rozwoju oraz usprawniania funkcji psychomotorycznych z udziałem zwierząt

Ćwiczenia i zabawy w zakresie sprawności motorycznej

Zabawy ruchowe

Motoryka duża

Przykładowe zabawy i ćwiczenia motoryki dużej

Motoryka mała

Przykładowe zabawy i ćwiczenia motoryki małej

Zabawy z zakresu orientacji przestrzennej i kierunkowej

Przykładowe scenariusze zajęć z udziałem zwierząt

Scenariusz 1 Temat: Poznajmy się – zabawy z psem
Scenariusz 2 Temat: Poznajmy się – zabawy z psem
Scenariusz 3 Temat: To jestem ja, a to pies
Scenariusz 4 Temat: Co się kryje pod skórą?
Scenariusz 5 Temat: Skóra, kości i co dalej?
Scenariusz 6 Temat: Zmysły – świat oczami psa i człowieka 
Scenariusz 7 Temat: Psy pracujące w świecie człowieka
Scenariusz 8 Temat: Poznajemy podstawowe swobody zwierząt
Scenariusz 9 Temat: Psie smutki i radości na jesienną słotę
Scenariusz 10 Temat: Dzień z życia niedźwiedzia brunatnego
Scenariusz 11 Temat: Mój nowy przyjaciel – KOT
Scenariusz 12 Temat: To właśnie koci świat .
Scenariusz 13 Temat: W świecie dźwięków – zabawy dźwiękonaśladowcze
Scenariusz 14 Temat: Zabawy buzi i języka – zabawy logopedyczne z psem
Scenariusz 15 Temat: Wyszukiwanie części ciała psa – zabawy słuchowe
Scenariusz 16 Temat: Poszukiwacze skarbów, czyli zabawy rąk i paluszków z czworonożnym przyjacielem
Scenariusz 17 Temat: Stacje zabaw sprawnościowych z psami
Scenariusz 18 Temat: Mieszkańcy łąki
Scenariusz 19 Temat: W podwodnym świecie
Scenariusz 20 Temat: Pobawmy się razem – zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem toru przeszkód
Scenariusz 21 Temat: Dwie połowy
Scenariusz 22 Temat: Szukamy skarbu

Inscenizacje

Inscenizacja 1 A ja wiem, jak bezpiecznie bawić się z psem!
Inscenizacja 2 W podwodnej krainie białego delfina

Przykładowe konkursy organizowane w ramach zajęć animaloterapii

Konkurs 1 Bezpieczne zabawy ze zwierzętami
Konkurs 2 Czy znasz to zwierzę?
Konkurs 3 Portret kangurka rudego – Sara
Konkurs 4 Psy pracujące dla człowieka
Konkurs 5 Bezpieczne zabawy ze zwierzętami
Konkurs 6 O czym marzy Burek z podwórka?
Konkurs 7 Cztery łapy – portret psa terapeuty

Imprezy plenerowe

Wystawa czworonożnych pupili

Bibliografia

Fragment

Zapraszamy do recenzji: http://mojerecenzjeksiazek.blog.onet.pl/Baw-sie-poprzez-animaloterapie,2,ID466343819,n

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło