Podstawy edukacji wczesnoszkolnej
Prezentowana książka jest podręcznikiem, a zarazem próbą opracowania zarysu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej w kontekście prawidłowości dydaktyki ogólnej. Autorka omawia kolejno cele edukacji, treści kształcenia, wielostronne kształcenie i modele lekcji, metody nauczania i wychowania, zasady, formy i środki dydaktyczne, a także ocenę szkolną.
Adamek Irena
Profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Pełni funkcję dyrektora Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej oraz kierownika Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej W kręgu zainteresowań naukowych: dydaktyka, pedeutologia, edukacja zintegrowana.Autorka ponad 100 publikacji, w tym monografii: Umiejętności dydaktyczne nauczyciela klas I – III (1988); Praktyka rozwojowa w wychowaniu małego dziecka (1996, 1998); Przygotowanie dzieci do szkoły w rozwijającym się systemie wychowania przedszkolnego na ziemiach polskich (II polowa XIX wieku – do 1918 roku (1999, 2000). Ponadto opublikowała książki z zakresu edukacji wczesnoszkolnej: Rozwiązywanie problemów przez dzieci ( 1995, 1997); Podstawy edukacji wczesnoszkolnej (1997, 2000); pod red. Idee i strategie kształcenia nauczycieli klas I – III i przedszkoli; Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej (2001); Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej (2002); Kształcenie zintegrowane. Planowanie działań edukacyjnych (2003), programy kształcenia zintegrowanego a standardy ich konstruowania (2005).
Pełni funkcję rzeczoznawcy MENiS-u ds. oceny programów, podręczników oraz środków dydaktycznych (od 12 lat).
Autorka wdrożonego trzykrotnie programu kształcenia nauczycieli klas I–III (przyznane granty w ramach konkursu ogłoszonego i finansowanego przez MENiS) w zakresie edukacji zintegrowanej na studiach podyplomowych.
Aktualnie zajmuje się problematyką standaryzacji kształcenia nauczycieli w specjalności pedagogika wczesnoszkolna w Unii Europejskiej. Drugi penetrowany obszar to zachowanie dziedzictwa kultury i tradycji polskiej w programach szkół polonijnych i w Polsce.
Członek: Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Komisji Nauk Pedagogicznych PAN-u, Komitetu Redakcyjnego „Życie Szkoły”
Podstawy edukacji wczesnoszkolnej
SPIS TREŚCI
Wstęp
- Cele edukacji
1.1. Ogólne cele kształcenia
1.2. Heterogenne i podmiotowe cele kształcenia
1.3. Cele operacyjne
1.3.1. Procedura wprowadzania celów operacyjnych
1.3.2. Rozpoznawanie poprawnie sformułowanych celów operacyjnych
1.4. Walory i mankamenty operacjonalizacji
- Treści kształcenia
2.1. Rodzaje wiedzy
2.2. Treści kształcenia
2.3. Treści jawne i ukryte
2.4. Treści kształcenia w perspektywie indywidualizacji
2.5. Plany i programy nauczania
- Teoria wielostronnego kształcenia a modele
3.1. Teoria wielostronnego kształcenia
3.2. Modele lekcji
- Metody nauczania i wychowania
4.1. Klasyfikacja metod nauczania
4.2. Metody wspierania edukacyjnego
4.3. Metody wychowania
- Zasady nauczania
5.1. Pojęcie zasady
5.2. Geneza zasad nauczania i wychowania
5.3. Klasyfikacja zasad
- Formy organizacyjne
6.1. Formy organizacji kształcenia
6.2. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia
6.3. Praca domowa
- Środki dydaktyczne
7.1. Funkcje środków
7.2. Klasyfikacja środków
7.3. Komputer
7.4. Radio i telewizja
7.5. Podręcznik szkolny
- Ocena szkolna
8.1. Podstawowe pojęcia
8.2. Zadania oceny
8.3. Obserwacja ucznia podstawą dobrego wartościowania
8.4. Ocena uczniów w młodszym wieku szkolnym
8.5. Ocena opisowa i jej walory
8.6. Od kontroli i oceny do samokontroli i samooceny
- Edukacja alternatywna
9.1. Celestyn Freinet i jego koncepcja pedagogiczna
9.2. Pedagogika Rudolfa Steinera
9.2.1. Teoretyczne podstawy pedagogiki stienerowskiej
9.2.2. Wychowanie religijne
9.2.3. Program i organizacja szkoły
9.3. Maria Montessori i jej system
9.3.1. Psychologiczne podstawy systemu M. Montessori
9.3.2. Warunki prawidłowego rozwoju dziecka
9.3.3. Organizacja procesu edukacyjnego w klasach Montessori
9.4. Edukacja alternatywna w klasach I-III
9.4.1. Koncepcja kształcenia integralnego Marii Cackowskiej
9.4.2. Wrocławska Szkoła Przyszłości Ryszarda Łukasiewicza
9.4.3. Koncepcja kształcenia wyzwalającego Władysława Puśleckiego
- Edukacja wspierająca uczniów w wieku wczesnoszkolnym
10.1. Rozwój i uczenie się dzieci w wieku wczesnoszkolnym
10.1.1.Rozwój fizyczny
10.1.2.Rozwój poznawczy
10.1.3.Rozwój socjalno-emocjonalny i moralny