Mężczyźni na przełęczy życia

Podtytuł: 978-83-7308-825-2
ISBN:
39,80 zł
Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń...
Ilość

           Książka jest autorską próbą analizy i interpretacji doświadczeń współczesnych mężczyzn w wieku od 35 do 40 lat oraz sensów i znaczeń, jakie nadają oni poszczególnym sferom własnego życia i otaczającej rzeczywistości. Stanowi spojrzenie z kobiecej perspektywy na świat męskich refleksji i doświadczeń.

            Autorki poddały analizie i opisały sposoby myślenia i działania mężczyzn – w kontekście najważniejszych zadań rozwojowych średniej dorosłości – w różnych przestrzeniach życia: prywatnej, publicznej oraz w sferze symbolicznych wzorców i modeli. Problemem zasadniczym były doświadczenia mężczyzn, którzy rozstają się definitywnie z młodością, a wkraczają w wiek średniej dorosłości.

 

 


 

 Książka dostępna w wersji elektronicznej
w
 następujących witrynach

 

                    

                            

 

            

978-83-7308-825-2

Ostrouch Joanna

dr Joanna Ostrouch-Kamińska – pracuje w Katedrze Pedagogiki Ogólnej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów różnicowania procesów społecznych oraz edukacyjnych z uwagi na płeć, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska i relacji rodzinno-małżeńskich. Autorka licznych artykułów z pogranicza socjologii edukacji, pedagogiki społecznej i studiów genderowych, a także książek: Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności (Olsztyn 2004), Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (wspólnie z I. Chmurą-Rutkowską, Kraków 2007); redaktorka książek Researching gender in adult learning (wspólnie z E. Ollagnier, Frankfurt am Main 2008), Przywiązanie i przekraczanie. Płeć w studiach empirycznych (Olsztyn 2006) oraz Multicultural Europe. Challenge for Teaching and Learning (wspólnie z E. Wołodźko, Olsztyn 2005). Od 2007 roku pełni funkcję przewodniczącej ESREA (European Society for Research on the Education of Adults) Network on Gender and Adult Learning.

 

 

Szczegółowy opis dorobku autorki jest dostępny na stronie:

http://www.uwm.edu.pl/wnsis/struktura/zfise/ostrouch/ostrouch.htm 

 

 


 

 

Chmura-Rutkowska Iwona

Doktor nauk humanistycznych, pedagożka i socjolożka, adiunkt w Zakładzie Socjologii Edukacji na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. 

Jej zainteresowania naukowe oraz praca badawcza koncentrują się wokół problemu psychologicznych i społecznych mechanizmów oraz konsekwencji treningu socjalizacyjnego i praktyk edukacyjnych reprodukujących androcentryzm i stereotypy związane z płcią. Autorka publikacji dotyczących kulturowych i społecznych uwarunkowań kształtowania tożsamości rodzajowej. Publikowała w takich czasopismach, jak „Socjologia Wychowania”, „Rocznik Pedagogiczny”, „Forum Oświatowe”. Współautorka książki (wraz z Joanną Ostrouch): Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne (Kraków 2007: Oficyna Wydawnicza Impuls). W latach 2004-2008 pracowała na rzecz projektów w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego UE (EFS) w obszarze tematycznym dotyczącym godzenia życia rodzinnego i zawodowego oraz ponownej integracji kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy. Członkini rady programowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM w Poznaniu.

 

 

 

Mężczyźni na przełęczy życia

Część I. Problematyka badań

Rozdział 1. Męskość jako kategoria kulturowo-społeczna

1.1. Przemiany społeczne w Polsce a sytuacja mężczyzn

1.2. Socjalizacja do męskości

Rozdział 2. Procedura badawcza

 

Część II. Kryzys przełomu połowy życia u mężczyzn

Rozdział 3. Kryzys połowy życia a zadania rozwojowe

Rozdział 4. Specyfika okresu pożegnania z młodością u mężczyzn

4.1. „Ten czas ucieka wręcz. Dzień nie jest z gumy, niestety”

       – czas w życiu mężczyzn

4.2. „Najbardziej po dzieciach widać, że szybciej czas leci”

       – perspektywa temporalna życia 

4.3. „Czasy są niepewne. Nie ma co gdybać nad przyszłością”

       – refleksje nad starością i śmiercią

4.4. „Wiele rzeczy mogłem zrobić jeszcze lepiej... Ale ogólnie nie jest źle”

       – bilans życia

4.5. „Człowiek jakoś skapcaniał” – tęsknota za młodością

4.6. „To nie jest takie proste w jeden dzień wszystko rzucić”

       – ostatni moment, by rozpocząć nowe życie

4.7. „Mężczyźni najlepiej sami się leczą”

       – (nie)dbanie o zdrowie

Podsumowanie
 

Część III. Między domem a pracą

Rozdział 5. Praca zawodowa

5.1. Praca jako centralna wartość tożsamości mężczyzny

       w wieku od 35 do 40 lat

5.2. „Nie chodzi o kokosy” – satysfakcja z pracy

5.3. „Częściej przebywam w pracy niż w domu, chociaż dom

       jest najważniejszy” – rodzina a praca zawodowa mężczyzn

5.4. „Chciałbym, żeby moja żona była prezesem,

       ale żeby była przy tym normalną kobietą”

       – mężczyźni a praca zawodowa kobiet

Podsumowanie

Rozdział 6. Czas wolny

Rozdział 7. Obowiązki domowe 

7.1. Idea równości płci w Polsce

7.2. „Na żonie opiera się prowadzenie domu i tutaj daję jej

       całkowitą swobodę” – podział obowiązków domowych

7.3. „Nie lubię sprzątać, nie lubię miotły, nie lubię ściery”

       – nastawienie do prac domowych

7.4. „U mnie jest sprawiedliwie, pod warunkiem że

       nie rozumiemy sprawiedliwości jako równo”

       – ocena podziału obowiązków

7.5. „Matka wszystkim się zajmowała”– dom rodzinny

       a własny związek

Podsumowanie

 

Część IV. Relacje interpersonalne

Wprowadzenie

Rozdział 8. męska przyjaźń

Rozdział 9. Mąż/partner – związki z kobietami/małżeństwo

9.1. Między tradycją a nowoczesnością

9.2. „Kobieta przy mężczyźnie chce czuć się bezpieczna”

       – wzajemne oczekiwania 

9.3. „Ostatni raz, że kocham, to 15 lat temu powiedziałem”

       – okazywanie uczuć w związku

9.4. „Są plusy i minusy. Ale plusów więcej”

       – małżeństwo jako pułapka?

9.5. „Może nie było łatwiej, ale na pewno mniej stresująco”

       – jak być mężczyzną/partnerem/mężem w dzisiejszych czasach

 9.6. „Ojciec grał pierwsze skrzypce, a u mnie już tak nie jest”

          – deklarowany model związku a związek rodziców

Podsumowanie

Rozdział 10. Ojciec – ojcostwo i relacje z dziećmi

10.1. Generatywność i współczesne dylematy wokół roli ojca

10.2. „Obowiązek, odpowiedzialność, przyjemność”

          – co to znaczy być ojcem 

10.3. „Ja jestem niestety podobny do swojego ojca”

          – wychowanie kiedyś a dziś

10.4. „A ja to bym nawet nie pozwolił, żeby nie kąpać”

          – ojcowie małych dzieci

10.5. „Widzę córkę w sobotę... Jeśli oczywiście nie pracuję w sobotę”

          – czas dla dzieci i wspólne rozmowy 

10.6. „Tata, czy ty mnie kochasz?”

          – okazywanie uczuć dziecku 

10.7. „Raz po raz trzeba pokazać silną rękę, jeżeli zasłuży”

          – ojcowski autorytet i metody wychowawcze

10.8. „Dziewczynka ma inne zainteresowania”

          – wychowanie dziecka a płeć

10.9. „Nie ma wywnętrzniania się” – rozmowy o dzieciach 

Podsumowanie

Rozdział 11. Syn/zięć – relacje z rodzicami

 

Zakończenie

Bibliografia

Aneksy

Aneks 1. Dyspozycje do wywiadu biograficznego

Aneks 2. Scenariusz do wywiadu grupowego (focus group interview)

Spis tabel, schematów i wykresów

 

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło