Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości

Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości

Podtytuł: 978-83-7587-164-7
ISBN:
49,80 zł

Książka ukazuje problemy edukacji europejskiej w perspektywie zróżnicowania kulturowego. Wykorzystane w niej źródła pochodzą przede wszystkim z obszaru francuskojęzycznego. Jej przedmiotem są koncepcje edukacji europejskiej, głównie te, które mają na celu wspieranie integracji społeczno-kulturowej, zawierają treści dotyczące tożsamości, obywatelskości i wspólnotowości europejskiej oraz zakładają formalną i nieformalną współpracę międzynarodową w dziedzinie edukacji...

Ilość

Książka ukazuje problemy edukacji europejskiej w perspektywie zróżnicowania kulturowego. Wykorzystane w niej źródła pochodzą przede wszystkim z obszaru francuskojęzycznego. Jej przedmiotem są koncepcje edukacji europejskiej, głównie te, które mają na celu wspieranie integracji społeczno-kulturowej, zawierają treści dotyczące tożsamości, obywatelskości i wspólnotowości europejskiej oraz zakładają formalną i nieformalną współpracę międzynarodową w dziedzinie edukacji.

Autor podejmuje m.in. kwestie komunikacji, dyskryminacji i integracji kultur, wyróżnianych na podstawie narodowości, rasy, płci, religii, orientacji seksualnej, sytuacji socjalnej. Najistotniejsze kategorie pojęciowe to: Inni i Obcy, wielokulturowość, międzykulturowość, pogranicze oraz edukacja wielokulturowa, międzykulturowa, regionalna i obywatelska.

Wielostronne przedstawienie okoliczności integracji europejskiej, związanych z nią zagadnień edukacyjnych, spis około 200 instytucji i organizacji międzynarodowych oraz zamieszczenie bogatego wyboru literatury przedmiotu czynią z książki swoisty przewodnik, przydatny badaczom problematyki europejskiej, nauczycielom, uczniom i studentom oraz osobom zainteresowanym zróżnicowaniem kulturowych w różnych kontekstach.

978-83-7587-164-7

Grzybowski Przemysław

Paweł Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Wykładowca w Katedrze Pedagogiki Ogólnej i Porównawczej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jego zainteresowania naukowe dotyczą pedagogiki międzykulturowej i porównawczej, śmiechu w edukacji, wychowania do cierpienia, chorowania i umierania. Koordynator „Międzyszkolnika” Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk; sekretarz Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk; opiekun Akademickiego Centrum Wolontariatu przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego; wolontariusz ruchu doktorów klaunów, esperantysta.

Wybrane publikacje: „Doktor klaun! Od terapii śmiechem po edukację międzykulturową”; „Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości”; „Edukacja międzykulturowa - konteksty”; „Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia, literatura, adresy”; „Morycek w szkole. Żydowskie dowcipy o edukacji, w dialogu międzykulturowym”; „Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej”; „Śmiech w edukacji. Od szkolnej wspólnoty śmiechu po edukację międzykulturową”.

Strony internetowe autora:

http://strefa.academia.edu/PrzemysławGrzybowski

https://www.researchgate.net/profile/Przemyslaw_Grzybowski2

http://www.ukw.edu.pl/jednostka/przemyslaw_grzybowski

Zapraszamy do pobrania dyplomów i wyróżnień >>>tutaj>>>

Wstęp

Założenia metodologiczne

1.1. Przedmiot i cele badań

1.2. Charakterystyka procedury badawczej i problemy badawcze

Zróżnicowanie kulturowe a edukacja

2.1. Zróżnicowanie kulturowe

2.1.1. Wielokulturowość

2.1.2. Międzykulturowość

2.1.3. Granice i pogranicza

2.2. Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego

2.2.1. Edukacja wielokulturowa

2.2.2. Edukacja międzykulturowa

2.2.3. Edukacja regionalna

2.2.4. Edukacja obywatelska

2.2.5. Człowiek pogranicza i tożsamość międzykulturowa

2.3. Pedagogika międzykulturowa – od pedagogii do poddyscypliny pedagogicznej

Okoliczności powstania koncepcji edukacji europejskiej

3.1. Tożsamość i kultura europejska

3.2. Źródła zróżnicowania społeczeństw Europy

3.3. Następstwa zróżnicowania społeczeństw Europy

3.4. Historyczne przesłanki i perspektywy społeczno-kulturowej integracji europejskiej

3.5. Szkoła w Europie wobec problemów zróżnicowania kulturowego

Zróżnicowanie kulturowe europejskiego kręgu kultury francuskiej a edukacja

4.1. Społeczność frankofońska w Europie

4.2. Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa francuskiego

4.2.1. Współczesna tożsamość mieszkańców Francji

4.2.2. Społeczne następstwa zróżnicowania kulturowego

4.3. Oświata francuska wobec problemów zróżnicowania kulturowego

4.3.1. Zasada świeckości oświaty

Problemy edukacji w działalności europejskiej instytucji i organizacji międzynarodowych

5.1. UNESCO

5.2. Rada Europy

5.3. Unia Europejska

5.4. Inne instytucje i organizacje

5.5. Współpraca europejska w dziedzinie pedagogiki międzykulturowej

Ideologiczne i aksjologiczne podstawy koncepcji edukacji europejskiej

6.1. Podstawy ideologiczne – europejski wymiar edukacji

6.2. Podstawy aksjologiczne

Typologia koncepcji edukacji europejskiej

7.1. Kryterium I – usytuowanie w kontekście etnicznym, narodowym lub ponadnarodowym

7.2. Kryterium II – usytuowanie w ideologii społecznej właściwej środowisku

7.3. Kryterium III – usytuowanie w określonym obszarze aktywności społecznej

7.4. Kryterium IV – uprzywilejowanie i preferowanie określonych rozwiązań metodycznych

7.5. Kryterium V – aktualność, elastyczność, postępowość i zdolność dostosowania do zmieniających się okoliczności

Treści koncepcji edukacji europejskiej oraz cele i zadania realizujących je podmiotów

8.1. Koncepcje jednostkowo-rodzinne

8.2. Koncepcje lokalno-regionalne

8.3. Koncepcje narodowo-państwowe

8.4. Koncepcje ponadnarodowe

Formy realizacji koncepcji edukacji europejskiej

9.1. Międzynarodowe programy instytucji i organizacji europejskich

9.2. Wymiany międzynarodowe osób

9.3. Współpraca przygraniczna i międzyregionalna

9.4. Języki obce i poszukiwanie języka międzynarodowego

9.5. Multimedialne środki komunikowania

9.6. Integracja z Innymi i Obcymi

9.7. Przeciwdziałanie wykluczaniu, marginalizacji oraz agresji wobec Innych i Obcych

9.8. Kultura, sztuka i wspólne dziedzictwo cywilizacyjne

9.9. Inicjatywy sportowe

Problemy i perspektywy realizacji koncepcji edukacji europejskiej

10.1. Niejasność idei europejskiego wymiaru edukacji

10.2. Banalizacja i folkloryzacja zróżnicowania kulturowego

10.3. Nieuwzględnianie elementu pogranicza

10.4. Napięcia w sferze religijnej i światopoglądowej

10.5. Stereotypowe treści materiałów dydaktycznych 10.6. Sprzeczności między założeniami a realizacją koncepcji edukacji 10.7. Ukryty program polityki oświatowej 10.8. Wielkość paradygmatów refleksji pedagogicznej i praktyki edukacyjnej 10.9. Poszukiwanie wartości uniwersalnych 10.10. Różnice w pojmowaniu obywatelskości i edukacji obywatelskiej 10.11. Problemy w nauczaniu języków obcych 10.12. Dominacja języka angielskiego w polityce oświatowej i programach szkolnych 10.13. Poszukiwanie wspólnego języka Konkluzje i wnioski Bibliografia Aneks

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło