Żyć wspólnie: odkrywać Innego, przeciwdziałać zniewoleniu, realizować wspólne cele

Żyć wspólnie: odkrywać Innego, przeciwdziałać zniewoleniu, realizować wspólne cele

Podtytuł: 978-83-7308-604-3
ISBN:
29,80 zł

Niniejsza publikacja, zawierająca wykłady plenarne wygłoszone na XXXII Zjeździe Naukowym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, stwarza okazję do refleksji nad psychologicznymi problemami człowieka XXI wieku, z jakimi zetkną się psychologowie zarówno w rozważaniach teoretycznych i naukowych badaniach empirycznych, jaki i w praktyce pedagogicznej...

Ilość

Niniejsza publikacja, zawierająca wykłady plenarne wygłoszone na XXXII Zjeździe Naukowym Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, stwarza okazję do refleksji nad psychologicznymi problemami człowieka XXI wieku, z jakimi zetkną się psychologowie zarówno w rozważaniach teoretycznych i naukowych badaniach empirycznych, jaki i w praktyce pedagogicznej. Idea żyć wspólnie nawiązuje do przedstawionej w raporcie UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, koncepcji filarów edukacji Jacques’a Delorsa, wśród których wyróżnia on taki aspekt kształcenia budujący podstawy wiedzy jednostki, jak: uczyć się, by współpracować z innymi na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej. Podczas Zjazdu zwrócono uwagę na historyczny aspekt idei żyć wspólnie, potrzebę budowania związków między dokonaniami psychologów z różnych krajów, konieczność tworzenia związków między teorią a praktyką psychologiczną, a także odnajdywano powiązania między dokonaniami naukowców z różnych rodzimych ośrodków naukowych.

978-83-7308-604-3

Kielar-Turska Maria

Profesor doktor habilitowany. Studia psychologiczne magisterskie (1968), doktorat (1976), habilitacja (1989), tytuł profesora (2008) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kieruje Zakładem Psychologii Rozwojowej i Wychowawczej im. Stefana Szumana Instytutu Psychologii UJ. Autorka książek i artykułów na temat rozwoju dziecka, sprawności językowych i komunikacyjnych, recepcji literatury, stymulowania rozwoju oraz historii psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim: m.in.: Mowa dziecka. Słowo i tekst (1989); Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata (1992); Dziecko jako odbiorca literatury (1992); Stymulująca i terapeutyczna funkcja zabawy (red., 1999); Żyć wspólnie (red., 2006), Studia nad rozwojem i wychowaniem (red., 2009) oraz około 100 artykułów w czasopismach i pracach zbiorowych.

Redaktor naczelny czasopisma psychologicznego „Psychologia Rozwojowa”, przewodnicząca Sekcji Psychologii Rozwojowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, przewodnicząca Komisji Nauk Psychologicznych PAN, oddział w Krakowie. Członek towarzystw naukowych polskich i zagranicznych.

Otrzymane odznaczenia: Złoty Krzyż Zasługi (1990), Odznaka Honorowa za Zasługi dla Oświaty (1989), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2000), Medal Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (2000), Medal Za Zasługi dla Krakowskiej Psychologii (2006).

Zainteresowania: literatura piękna, teatr, podróże.

Wprowadzenie (Maria Kielar-Turska)

Zofia Grabowska

Zachowanie „roszczeniowe": ujęcie psychologiczne

Helen Haste

Kim są kompetentni obywatele i jak możemy ich kształtować?

Mirosław Kofta

Psychologiczne pułapki relacji międzygrupowych: poza kategoryzacją społeczną i stereotypizacją

Małgorzata Kościelska

Odpowiedzialność w obliczu niepełnosprawności. Aspekty filozoficzne, psychologiczne i moralne

Wiesław Łukaszewski

Wyobraźnia i działanie

Edward Nęcka

Czy psychologia przetrwa do roku 2026?

Czesław Nosal

Psychologia doświadczania czasu. Struktura temporalności człowieka

Rainer K. Silbereisen Z

miana społeczna i wkraczanie w dorosłość

Bogdan Wojciszke

Poglądy, które szkodzą. Polaków wizja świata społecznego

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło