Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole

Podtytuł: 978-83-7308-750-7
ISBN:
34,80 zł
Książka jest efektem praktycznych doświadczeń Autorki w kształceniu oraz wychowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez przybliżenie im sztuk pięknych. Celem tych działań miało być rozbudzenie potrzeby własnych działań twórczych. Realizowanie tematyki wychowania poprzez sztuki piękne pokazało, jak duże są potrzeby dzieci oraz młodzieży w tym zakresie...
Ilość

           Książka jest efektem praktycznych doświadczeń Autorki w kształceniu oraz wychowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez przybliżenie im sztuk pięknych. Celem tych działań miało być rozbudzenie potrzeby własnych działań twórczych. Realizowanie tematyki wychowania poprzez sztuki piękne pokazało, jak duże są potrzeby dzieci oraz młodzieży w tym zakresie.

            W związku z działalnością pedeutologiczną Autorki pojawiła się potrzeba napisania pracy na temat tradycji wychowania przez sztuki piękne w przemyskich ośrodkach kształcenia nauczycieli. Chronologiczne przedstawienie problematyki wychowania przez sztukę, poczynając do przełomu wieków, ma znaczenie ze względu na odmienne realia występujące w południowo-wschodniej Polsce. Dlatego celem Autorki jest wskazanie, że jedyną przyszłością plastyki jest kształcenie bez granic: ideologicznych, kulturowych, etnicznych, warsztatowych i technicznych, a kształcenie języka plastyki umożliwia wypowiadanie samego siebie w marzeniach, zabawie, twórczości, przeżywaniu i w końcu
w całym życiu.

 

 


 

 Książka dostępna w wersji elektronicznej
w
 następujących witrynach

 

                    

                            

 

            

978-83-7308-750-7

Stojak Grażyna

Doktor nauk humanistycznych, z zawodu historyk sztuki i pedagog. Od ponad 20 lat związana z zawodowym szkolnictwem nauczycieli przedmiotów plastycznych. Swoje doświadczenia w kształceniu i doskonaleniu dorosłych w zakresie sztuk plastycznych zebrała w publikacji pt. "Świat wychowania przez sztuki piękne w Polskiej szkole". Atmosferę dawnej klasy szkolnej ukazała także w wystawie "Klasa starej daty", za którą przemyskie muzeum otrzymało "Sybillę" w Ogólnopolskim Konkursie Na Najciekawsze Wydarzenie Muzealne roku 2002. Jako kustosz Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej jest autorką wielu wystaw, m.in.: "Mój podpis pamiątką Ci będzie", "Malarstwo Cezariusza Kotowicza", "Pejzaż kresowy w malarstwie M. Dmytrucha".

W roku 2005 w Muzeum Historii Miasta Przemyśla odtworzyła dawne atelier fotograficzne Bernarda Hennera z przełomu XIX/XX wieku i odtąd fotografia stała się jej pasją. Jest autorką książek: "Śladami rodziny Hennerów" (2006), "Z albumu Adama Wysokiego" (2006), "Świat Franciszka Zalewskiego" (w przygotowaniu), a także artykułów związanych z fotografią. Przez ostatnie dwa lata uczestniczyła w obradach jury Międzynarodowego Konkursu Fotografii Niekonwencjonalnej "Fotoodlot" w Rzeszowie.

Od ponad 25 lat aranżuje wystawy sztuki współczesnej, zarówno profesjonalnej jak i amatorskiej. Od 2000 roku związana jest z Galerią Zamku Kazimierzowskiego w Przemyślu, gdzie do najcieplej wspominanych przez nią wystaw należą: "Grafiki komputerowe Z. Beksińskiego", "Fotografie i realia scenografii T. Kantora", "Malarstwo Ryszarda Dudka", obecnego dyrektora BWA w Rzeszowie, fotografie portretowe z Wiosny Poetów Grażyny Niezgody. Jest autorką wielu tekstów do katalogów wystaw artystycznych organizowanych przez WDK w Rzeszowie.

Należy do Grupy Twórczej "Droga".

W 2008 roku została laureatką konkursu literackiego „Podkarpacki Pegaz” za książkę pt. „Świat wychowania przez sztuki piękne w polskiej szkole”.

 

świat wychowania przez sztuki piękne

Spis treści:

 

Wstęp

 

Rozdział I

Wychowanie plastyczne w teorii wychowania przez sztukę w Polsce

 

            Wychowanie przez sztukę: geneza i stan aktualny

            Wychowanie przez uczestnictwo w kulturze

            Dawne i współczesne tendencje w kształceniu estetycznym – zarys

                        Zakres i terminologia wychowania estetycznego

                        Zarys dziejów kształcenia estetycznego

            Koncepcje wychowania plastycznego w naukach pedagogicznych w Polsce

 

Rozdział II

Formy i metody wychowania przez sztukę

 

            Miejsce wychowania przez sztukę w procesie dydaktycznym

                        Kompetencje nauczycieli

                                   Okres od autonomii galicyjskiej do wybuchu II wojny światowej

                                   Okres po II wojnie światowej

            Cele wychowania przez sztukę

                        Ewolucja celów kształcenia w nauczaniu rysunku w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym w latach 1945-1963

                        Nowy etap: wychowanie plastyczne po 1963 roku (do 1978 roku w nauczaniu początkowym; do 1981 roku w klasach starszych IV-VIII)

                        Plastyka w tworzonej dziesięcioletniej szkole ogólnokształcącej (od 1978 roku w nauczaniu początkowym; w latach 1981 – 1986 w klasach starszych IV- VIII)

            Wychowanie przez sztukę w pracy lekcyjnej

            Wychowani przez sztukę w pracy pozalekcyjnej

 

Formy i metody wychowania przez sztukę w instytucjach pozaszkolnych

 

            Działalność domów kultury

                        Domy ludowe, czytelnie i wypożyczalnie książek  - do 1939 roku

                        Domy kultury, biblioteki, ogniska i świetlice (1945 – 1999)

                        Rola młodzieżowych domów kultury w wychowaniu artystycznym

                        Rola i zadania samorządów lokalnych w działaniach kultury i oświaty (od 1 stycznia 1999 roku)

            Wychowanie przez sztukę w placówkach muzealnych

                        Ruch regionalistyczny

                        Ruch krajoznawczy

                        Muzea pedagogiczne i szkolne

                        Muzea regionalne

                        Muzea uniwersytetami kultury

                        Uczeń w muzeum

                        Pedagogika muzealna

                        Z muzeum w świat

            Działalność edukacyjna galerii sztuki

                        Przedwojenne galerie i wystawy na ziemiach polskich    

                        Awangarda i jej oddziaływania po II wojnie światowej w Polsce

                        Akcje i działania plastyczne

            Udział środków masowego przekazu w wychowaniu przez sztukę

                        Rola filmu i telewizji w popularyzowaniu sztuk pięknych

            Pakiety multimedialne jako narzędzie nowoczesnej edukacji przez sztukę

 

Rozdział III

Twórczość amatorska i samokształcenie jako elementy wychowania przez sztukę

 

            Kontakt z nauczycielem będącym artystą

                        Kształcenie artystyczne

                        Edukacja plastyczna o charakterze masowym

                        Postawa twórcza a środowisko

            Wybitni nauczyciele edukacji plastycznej będący twórcami

            Indywidualny kontakt ucznia z dziełami sztuki

                        Twórcza ekspresja

 

Rozdział IV

Perspektywy wychowania przez sztukę w świetle potrzeb społeczeństwa

 

Bibliografia

Summary

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło