Dziecko z chorobą nowotworową
Podejmując problematykę dzieci z chorobą nowotworową, Autorka chciała poznać ich sytuację osobistą, rodzinną i szkolną. Decyzja takiego wyboru podyktowana była spotkaniami Autorki zarówno z dziećmi hospitalizowanymi z powodu choroby nowotworowej, jak i ich rodzicami na oddziale hematologiczno-onkologicznym Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Olsztynie.
Temat poruszony w pracy jest złożony o coraz bardziej aktualny. Istotne jest poznanie pewnych aspektów samej choroby, jak również tych, które wiążą się z chorym dzieckiem, jego rodziną oraz nauczycielami i rówieśnikami.
Pracę podzielono na dziewięć rozdziałów, w których omówiono zagadnienia choroby przewlekłej, choroby nowotworowej jako odmiany choroby przewlekłej oraz sytuację osobistą, rodzinną i szkolną dzieci z nowotworami (m.in. obraz choroby oraz stałe jej elementy, takie jak ból, lęk, ograniczenie aktywności; status materialny rodzin, postawy rodziców wobec chorych dzieci oraz stosunki w takich rodzinach, motywację do nauki szkolnej, zachowania antyspołeczne oraz stosunki dziecka chorego z nauczycielami i rówieśnikami w klasie).
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Fundacji Hospicyjnej:
Antoszewska Beata
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej i Psychologii.
Wcześniej pracowała jako pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rehabilitacji neurologicznej.
Wybrana bibliografia:
- Podstawy integracji osób niepełnosprawnych, „Auxilium sociale. Wsparcie społeczne” 2001, nr 2.
- Integracja – to nas dotyczy [w:] Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Lublin 2003.
- Opieka paliatywna wyzwaniem dla pedagogiki specjalnej [w:] Górniewicz E., Krause A. (red.), Konteksty teoretyczne, Olsztyn 2003.
· Wsparcie społeczne w chorobie nowotworowej [w:] Kwaśniewska G., Wojnarska A. (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Lublin 2004.
· Opieka pedagogiczna w rewalidacji dziecka chorego[w:] Kosakowski C., Krause A. (red.), Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmiany, Olsztyn 2004.
- Normalizacja warunków życia dzieci i młodzieży z chorobą nowotworową [w:] Kosakowski C., Krause A. (red.), Normalizacja środowiska życia osób niepełnosprawnych, Olsztyn 2005.
Dziecko z chorobą nowotworową
Spis treści:
Wstęp
Rozdział pierwszy
Choroba przewlekła
- Rozważania terminologiczne
- Stałe elementy choroby przewlekłej
Ból
Lęk
Ograniczenie aktywności
- Wielowymiarowość choroby przewlekłej
Wymiar organiczny
Wymiar psychiczny
Wymiar społeczny
- Wielowarstwowość choroby przewlekłej
Ognisko choroby i jego następstwa
Niekorzystne warunki chorowania i leczenia oraz ich następstwa
Świadomość własna osoby przewlekle chorej i jej następstwa
Rozdział drugi
Choroba nowotworowa jako swoisty rodzaj choroby przewlekłej
- Rodzaje chorób nowotworowych u dzieci
Białaczki
Guzy mózgu
Chłoniaki
Nowotwory układu nerwowego współczulnego
Nowotwory nerek
Nowotwory kości
- Etiologia chorób nowotworowych
- Epidemologia chorób nowotworowych
- Leczenie chorób nowotworowych
Rozdział trzeci
Sytuacja osobista, rodzinna i szkolna dzieci z chorobą nowotworową – stan badań
- Sytuacja osobista
- Sytuacja rodzinna
- Sytuacja szkolna
Rozdział czwarty
Metodologiczne postawy badań własnych
- Cel badań i problemy badawcze
- Zmienne i ich wskaźniki
- Metoda, techniki i narzędzia badawcze
- Teren i organizacja badań
- Charakterystyka badanych
Rozdział piąty
Sytuacja osobista dzieci z chorobą nowotworową – wyniki badań
- Obraz choroby
- Stałe elementy choroby
Ból
Lęk
Ograniczenie aktywności
- Obraz siebie
- Cenione wartości
- Poczucie umiejscowienia kontroli zdrowia
Rozdział szósty
Sytuacja rodzinna dzieci z chorobą nowotworową – wyniki badań
- Status materialny rodzin
- Postawy rodziców wobec dzieci chorych
- Stosunki w rodzinach dzieci chorych
Stosunki pomiędzy rodzicami
Stosunki pomiędzy dziećmi chorymi a rodzicami
Stosunki dzieci chorych ze zdrowym rodzeństwem
Stosunki pomiędzy rodzicami a dziećmi zdrowymi
Rozdział siódmy
Sytuacja szkolna dzieci z chorobą nowotworową – wyniki badań
- Społeczne przystosowanie dzieci
Motywacja do nauki szkolnej
Zachowania antyspołeczne
Przyhamowanie
Uspołecznienie
- Stosunki dziecka chorego z rówieśnikami z klasy
- Stosunki dziecka chorego z nauczycielami
Rozdział ósmy
Refleksje końcowe
Rozdział dziewiąty
Implikacje dla praktyki
Bibliografia
Dziecko z chorobą nowotworową
"Dziecko z chorobą nowotworową - problemy psychopedagogiczne" B. Antoszewska
Co roku w Polsce ponad tysiąc dzieci dowiaduje się, że ma nowotwór. Dla rodziców nie ma nic gorszego niż choroba dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy schorzeń uważanych przez większość społeczeństwa za nieuleczalne. Oczywiście dzięki nowym metodom leczenia i szybkim rozwojem medycyny, szansa na wyzdrowienie jest bardzo duża i warto mieć świadomość, że nowotwór to nie wyrok o czym zapominają zrozpaczeni rodzice szkraba.
„Dziecko z chorobą nowotworową” Beaty Antoszewskiej to publikacja przybliżająca nam niełatwy temat, jakim jest choroba nowotworowa u dzieci. W sytuacji gdy rodzice lub opiekunowie dowiadują się o diagnozie stają przed niełatwym zadaniem. Walką o każdy dzień, próbą zachowania równowagi wtedy, gdy życie wywróciło się do góry nogami oraz ciągły stres mogą przerosnąć każdego. Zarówno rodzice jak i dzieci przechodzą przez różne etapy godzenia się ze świadomością, że choroba dotknęła właśnie ich rodzinę. Okres zaprzeczania, buntu, bezsilności, pogodzenia się z sytuacją to tylko niektóre stadia, przez jakie przechodzą. Co w takim momencie odczuwa dziecko i jak odbiera zatroskaną minę rodziców? Czego się najbardziej obawia i jak można mu pomóc przetrwać najgorsze chwile?
.jpg)
10 komentarze: koniecznie przeczytaj i napisz