Edukacja w świecie kultury popularnej

Edukacja w świecie kultury popularnej

Podtytuł: 978-83-7587-346-7
ISBN:
45,00 zł

Kultura popularna jest fragmentem kulturowej rzeczywistości i zasługują na krytyczną refleksję
z pedagogicznej perspektywy pozbawionej uprzedzeń. Narzuca to konieczność przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia do tematu...

Ilość

Kultura popularna jest fragmentem kulturowej rzeczywistości i zasługują na krytyczną refleksję z pedagogicznej perspektywy pozbawionej uprzedzeń. Narzuca to konieczność przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia do tematu.

Prezentowana książka stanowi próbę zmierzenia się właśnie z tym zadaniem. Całość tworzą dwie części. W pierwszej części, która nosi tytuł „Wokół debaty nad kultura popularną i edukacją”, przedstawiono teoretyczne i metodologiczne podstawy kultury popularnej.

Druga część – „Edukacyjne aspekty wybranych fenomenów kultury popularnej” – jest próbą wskazania możliwości pedagogicznego wykorzystania kultury popularnej, skupiającej się na trzech obszarach: filmu, telewizji (zwłaszcza serialu telewizyjnego) i muzyki popularnej.

Autor ma nadzieję, że książka stanie się głosem w dyskusji nad związkami kultury popularnej z edukacją. Krytyczna analiza fenomenów kultury popularnej może być pomocna w przełamywaniu „fundamentalizmu kulturowego” dzielącego rzeczywistość kulturową na „dobrą” i „złą”.

978-83-7587-346-7

Jakubowski Witold

pedagog, filmoznawca, pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskie-go, gdzie kieruje Zakładem Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych. Jego badania mieszczą się na pograniczu kulturoznawstwa i pedagogiki. Szczególnie interesują go związki kultury i edukacji, a zwłaszcza edukacyjny potencjał kultury popularnej. Jest autorem książek: Lęk w filmie (refleksje pedagoga), Impuls, Kraków 1997; Edukacja i kultura popularna, Impuls, Kraków 2001 oraz Edukacja w świecie kultury popularnej, Impuls, Kraków 2006 (wyd. I). Pod je-go redakcją ukazały się również opracowania zbiorowe: Media – kultura popularna – edukacja, Impuls, Kraków 2005; „Dzisiejsze czasy” – edukacja wobec przemian w kulturze współczesnej, Impuls, Kraków 2006 oraz Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Impuls, Kraków 2008 (wznowienie 2010). Jest również współredaktorem książek: Edukacyjne konteksty kultury popularnej, Impuls, Kraków 2002 (z Edytą Zierkiewicz) oraz Kultura popularna –tożsamość – edukacja, Impuls, Kraków 2010 (z Darią Hejwosz).

Wstęp

Część 1

Wokół debaty nad kulturą popularną i edukacją

Rozdział I

Kilka refleksji o kulturze „wysokiej” i „niskiej”

Rozdział II

Kultura popularna jako nowy obszar edukacji kulturalnej

Rozdział III

Kultura popularna jako przestrzeń uczenia się

Rozdział IV

Kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych

Część 2

Edukacyjne aspekty wybranych fenomenów kultury popularnej

Rozdział V

Film w wychowaniu – wychowanie ­filmowe, czyli o edukacyjnych aspektach X Muzy

Rozdział VI

Telewizyjne „wzory kultury”, czyli edukacyjny wymiar serialu

Rozdział VII

O międzypokoleniowym dialogu

Zakończenie

Bibliografia

Summary

Jak trafnie zauważyła Ruth Benedict, na naszych oczach giną jedne wzorce kulturowe, a równocześnie rodzą się nowe. O rozwoju jednostek i całych społeczeństw decyduje ich umiejętność reagowania na zachodzące zmiany. Czy zatem możemy mówić o końcu wielkich narracji, czy świat tradycyjnych wartości odszedł już ostatecznie do lamusa, a zastąpiła go wszechobecna komercja i miałkość kultury masowej czy też jest to zbyt uproszczona konstatacja?

Krytycy współczesnych mediów zarzucają im tendencyjność, nihilizm, schlebianie niskim gustom i erozję tradycyjnych wartości. Czy tak rozumiana kultura popularna może stanowić dla nas inspirację, poszerzać naszą wiedzę o świecie i rozwijać kreatywność czy też ogranicza się jedynie do wywoływania naskórkowych doznań, drażnienia zmysłów, lecz – przez swoją efemeryczność i powierzchowność - nie pozostawia w nas żadnego trwałego śladu?

Zdaniem Witolda Jakubowskiego nie możemy całkowicie zakwestionować kultury masowej, więcej nawet – może ona pełnić funkcję edukacyjną i to nie tylko jako pomost do kultury wysokiej, ale odrębnie, niezależnie od niej, wszak jest bliższa większości z nas przez to, że nie jest tak wyabstrahowana jak kultura wysoka, lecz odwołuje się do naszych codziennych doświadczeń, naszego „tu i teraz”.

Książka składa się z dwóch części. W pierwszej autor omawia teoretyczne i metodologiczne podstawy kultury popularnej. W drugiej stara się wskazać sposoby wykorzystania jej w takich obszarach edukacji jak: film, serial telewizyjny i muzyka popularna. Z racji tego, iż budowanie swojej tożsamości ma dziś charakter symboliczny, jednostka nie tyle odwołuje się do wielkich systemów, co swobodnie wybiera spośród dostępnych jej modelów zachowań, które podsuwa jej kultura popularna. Dlatego naszym zadaniem jako nauczycieli, wychowawców i pedagogów jest dziś nie tylko uczenie obcowania z tekstami kultury wysokiej, lecz również wychowanie do mądrego współistnienia z kulturą popularną, tak by jej odbiorca z natłoku bodźców i informacji potrafił wybrać dla siebie to, co wartościowe.

Czy zatem otwierając się na kulturę popularną powinniśmy całkowicie zrezygnować z edukacji klasycystycznej opartej na rozumieniu kodów kultury wysokiej, której autor zarzuca opresyjność? By dekodować dany utwór, dzieło, trzeba mieć minimum wiedzy o świecie i jakąś mapę, stały punkt odniesienia wychodzący poza nas samych. W tym też kierunku winna iść współczesna edukacja ucząca poruszania się w postmodernistycznym świecie wielości sensów.

Katarzyna Pelczarska

źródło: http://www.ksiazka.net.pl/index.php?id=49&tx_ttnews[tt_news]=11848

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło