Czarodziejski pyłek

Podtytuł: 978-83-7308-633-3
ISBN:
12,00 zł
Książka powstała w wyniku obserwacji zachowań dzieci, podejmowanych przez nie rodzajów zabaw i stosowanych wzorów zachowań. Rodzice zbyt rzadko czytają i opowiadają dzieciom bajki.
W skomputeryzowanym świecie czytanie klasycznych bajek wyszło z mody, łatwiej jest dziecko posadzić przed telewizorem i puścić mu bajkę przesyconą agresją i innymi negatywnymi emocjami, które mają bardzo negatywny wpływ na wrażliwy system nerwowy małego dziecka...
Ilość

          Książka powstała w wyniku obserwacji zachowań dzieci, podejmowanych przez nie rodzajów zabaw i stosowanych wzorów zachowań.

           Rodzice zbyt rzadko czytają i opowiadają dzieciom bajki. W skomputeryzowanym świecie czytanie klasycznych bajek wyszło z mody, łatwiej jest dziecko posadzić przed telewizorem i puścić mu bajkę przesyconą agresją i innymi negatywnymi emocjami, które mają bardzo negatywny wpływ na wrażliwy system nerwowy małego dziecka. Dlatego trzeba zapoznawać dziecko z różnymi rodzajami bajek, szczególnie tymi, które uwrażliwiają na los biednych i pokrzywdzonych, rodzą współczucie oraz uczą tolerancji i akceptacji drugiego człowieka.

            Książka adresowana jest do wszystkich nauczycieli i opiekunów, którzy na co dzień mają kontakt z dziećmi w wieku przedszkolnym, zwłaszcza uczęszczającymi do grup integracyjnych.

            Książkę można podzielić na część teoretyczną, która dotyczy wykorzystania bajek w pracy z dziećmi, oraz praktyczną, zawierającą bajki o charakterze terapeutycznym, a także scenariusze zajęć z zakresu bajki i metafory z uwzględnieniem poszczególnych problemów.

 

 

Impuls poleca

978-83-7308-633-3

Jaszczyk Agnieszka

magister z przygotowaniem pedagogicznym

Wieloletnia nauczycielka w Przedszkolu Miejskim Nr 206 z Oddziałami Integracyjnymi  w Łodzi. Nagradzana za swoje osiągnięcia pedagogiczne.

Jest autorką wielu bajek dla dzieci.

W 2000 roku prowadziła zajęcia otwarte dla nauczycieli z zakresu akceptacji i tolerancji na temat: W krainie baśni, a w 2004 roku dla nauczycieli  wychowania przedszkolnego na temat: Wiosenne zabawy wg metody rytmy, R. Przyborowskiej-Wynimko

Czarodziejski pyłek

Spis treści:

 

 

Recenzja

 

Przedmowa

 

Wstęp

 

Metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

 

            Metody i formy pracy

            Metafora i bajka – zasady i funkcje

 

Kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz niwelowanie lęków u dzieci w wieku przedszkolnym

 

            Rola bajki w rozwijaniu postaw tolerancji i akceptacji

                       

                        Przykładowe bajki:

 

                                   Mały kameleon

                                   Kłapouszek

                                   Bałwankowa Kraina

                                   Kotek Puszek

                                   Rodzina złotej rybki

 

                        Przykładowe scenariusze

 

                                   W krainie baśni

                                   Czy zajączek może być szczęśliwy?

                                   Bałwankowa Kraina

 

Niwelowanie lęków u dzieci w wieku przedszkolnym

 

            Lęk przed rozstaniem z rodzicami

           

                        Przykładowe bajki

 

                                   Smocze przedszkole

                                   Słoń Bambi

                                   Przygody krasnala

                       

                        Przykładowy scenariusz

 

                                   Przygoda małego smoczka

 

            Lęk przed ciemnością

 

                        Przykładowe bajki

 

                                   Miś i gwiazdy

                                   Urodziny myszki Mimi

                                   Nietoperz Florek

 

                        Przykładowy scenariusz

 

                                   Miś i gwiazdy

 

Metafora i bajka w pracy z dziećmi – przykładowe scenariusze

 

                                   W Zaczarowanej Krainie

                                   Podróż do Krainy Bajek

                                   Bajkowi ulubieńcy

 

Metafora i bajka we współpracy z rodzicami i dziećmi niepełnosprawnych

 

                        Przykładowe bajki

 

                                   Czarodziejski pyłek

                                   Drzewko marzeń

 

Prace dzieci: bajki i ilustracje

 

Bibliografia       

Czarodziejski pyłek

Dwumiesięcznik "PRZYJACIEL", styczeń/luty 2007

           

            Świat baśni i bajki jest czarodziejski, pełen niezwykłych mocy, postaci z nadludzkimi zdolnościami. Okazało się, że ci cudowni bohaterowie mogą użyczać owej niezwykłej siły dzieciom, które słuchając opowieści o ich mądrych i szlachetnych decyzjach same przełamują lęk i nieśmiałość towarzyszące im na co dzień. Bajkoterapia okazała się skuteczną metodą wspierającą dzieci z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania. Autorki oddają do rąk Czytelnika skarbnicę wiedzy na temat tego, jak metafora i bajka mogą wspomagać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.

            Książka napisana jest komunikatywnym językiem, zawiera dużo wiedzy teoretycznej, a ponadto opatrzona jest w wiele praktycznych pomysłów. Godna polecenia szczególnie młodym i niedoświadczonym nauczycielom, którzy mogą skorzystać ze wskazówek dotyczących tego, jak budować bajki terapeutyczne, a także wykorzystać gotowe scenariusze zajęć.

 

Notes Wydawniczy [182-183]

Str. 74

 

Anna Szczodra

 

„Ciociu, poczytaj nam!” – zawsze prosi, w czasie odpoczynku, Jasio z mojej grupy. Uwielbia słuchać bajek, baśni, opowieści. Inne dzieci zresztą też. Kiedy słyszą początek bajki, cichną; leżąc na leżaczkach, wsłuchują się w historię. Czasami, po raz kolejny, proszą o tę samą bajkę. Czytam im. Przyznam, że bardziej intuicja podpowiadała mi, jakie bajki czytać przedszkolakom (…). I mimo, że tworzą się „nowe kanony” literatury dziecięcej, warto zaufać zagubionej gdzieś intuicji i to nie tylko tej pedagogicznej.

Ta właśnie intuicja, wnikliwa obserwacja dzieci, zabawy, stosowane wzorce zachowań, a także rozmowy z wychowankami nakierowały uwagę autorek-nauczycielek na terapeutyczny charakter bajki. Taki był początek tej małej-wielkiej książeczki. Potem, gdy już nie starczyło bajek – wyznają autorki – trzeba było je wymyślać. Zwłaszcza takie, które uwzględniają konkretne problemy. I tak powstała ta książka. W niej rodzice i nauczyciele znajdą bajki pełne ciepła, optymizmu, takie, które pomogą dzieciom zrozumieć i oswoić trudności, lęki, słabości i niepokoje, które uwrażliwiają na los biednych i pokrzywdzonych. Archaiczne? Nie, po prostu ludzkie.

 

 

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło