Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły
i doświadczeniach w zakresie kształcenia nauczycieli...
Książka zawiera dyskusję teoretyków na temat kształcenia nauczycieli przyszłej szkoły, opartą zarówno na wiedzy naukowej, światowych i europejskich raportach edukacyjnych, pracach prognostycznych ośrodków studiów nad przyszłością świata, a także własnych przemyśleniach i doświadczeniach w zakresie kształcenia nauczycieli.
Dyskusja przebiega na trzech płaszczyznach. Pierwsza dotyczy rozważań o charakterze strategicznym (m.in. funkcje nauczyciela w kontekście reformy systemu edukacji w Polsce, edukacja nauczycieli przyszłej szkoły, model treści kształcenia nauczycieli zgodnie z założeniami personalizmu – społeczne relacje „być” i „mieć”, modele doświadczeń liderów edukacyjnych USA).
Drugi obszar zagadnień wiąże się z czynnikami warunkującymi efektywność pracy nauczyciela (sytuacja zdrowotna nauczyciela, rola psychologii w kształceniu nauczycieli, efektywność studiów w trybie zaocznym). W trzecim obszarze tematycznym Czytelnik znajdzie m.in. artykuły poruszające problematykę pedagogiki zabawy, znaczenia inteligencji emocjonalnej dla praktyki zawodowej nauczycieli, narzędzi IT, edukacji regionalnej i przyrodniczej.
W prezentowanych artykułach zawarto wiele cennych przemyśleń i sugestii, które mogą się przyczynić do wzmocnienia twórczego potencjału zarówno teoretyków, jak i praktyków edukacji.
Muchacka Bożena
Profesor, długoletni pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Jest
specjalistą z zakresu pedagogiki przedszkolnej, prowadzi badania nad zabawą
jako podstawową formą aktywnści dziecka i metodą stymulowania aktywności poznawczej
dziecka. Posiada status członka wielu organizacji naukowych skupiających się
wokół tego zagadnienia.
Jest ona
także autorką wielu publikacji naukowych, z zakresu pedagogiki przedszkolnej i
szkolnej.
Szczegółowy
życiorys i dorobek naukowy znajduje się na stronie:
http://ultra.ap.krakow.pl/~bozenam/publikacje.html.
Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły
Spis treści:
Wprowadzenie
Nauczyciel wobec reformy systemu edukacji
Refleksje na temat wizji przyszłej szkoły i potrzeby zmian koncepcji edukacji nauczycieli
Poszukiwanie kanonu treści kształcenia nauczycieli
Uczestnictwo w globalnej dyskusji – współczesne trendy standaryzacji kształcenia nauczycieli na świecie
Sytuacja zdrowotna studentów w aspekcie zdrowia fizycznego a proces kształcenia
Psychologiczne kompetencje w szkole
Warunki skuteczności studiowania na studiach zaocznych w opinii studentów pedagogiki
Rozwój szkolnictwa wyższego w Nowym Sączu w latach 1959-2002
Z dziejów kształcenia nauczycielskiego w Nowym Sączu
Wymogi kompetencyjne edukacji przyrodniczej na poziomie wczesnoszkolnym w opinii nauczycieli nauczania zintegrowanego.
Kształcenie pedagogiczne przez działalność praktyczną studentów
Pedagogika zabawy fizycznego rozwoju kompetencji twórczych nauczycieli
Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla praktyki zawodowej nauczycieli
Kształcenie umiejętności studentów z zakresu ratownictwa przedmedycznego na kierunku pedagogika, specjalność: wychowanie obronne i fizyczne
Narzędzia TI i ich wykorzystanie w zawodzie nauczyciela
Edukacja regionalna w kształceniu nauczycieli
Regionalizm w systemie wychowawczym Szkoły Podstawowej w Męcinie
Zainteresowania badawcze studentów Kolegium Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Zamiejscowego Ośrodka Dydaktycznego w Nowym Sączu (na podstawie analizy tematów prac magisterskich i licencjackich z lat 1984-2004).