Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach

Podtytuł: 978-83-7308-622-7
ISBN:
24,80 zł
Książka stanowi swoiste studium zabawy. Studium to pozwoliło spojrzeć Autorce na dwie zasadnicze drogi rozwoju spontanicznej dziecięcej zabawy i samego bawienia się. Jedna z nich to droga naturalnego rozwoju zabawy, o szerokim spektrum poznania i realizowania się, dająca dziecku nieograniczone wręcz możliwości przeżyć wynikających z działania...
Ilość

Książka stanowi swoiste studium zabawy. Studium to pozwoliło spojrzeć Autorce na dwie zasadnicze drogi rozwoju spontanicznej dziecięcej zabawy i samego bawienia się. Jedna z nich to droga naturalnego rozwoju zabawy, o szerokim spektrum poznania i realizowania się, dająca dziecku nieograniczone wręcz możliwości przeżyć wynikających z działania. Druga z nich, to ta, która często bywa kręta i wyboista, najeżona trudnościami ograniczeniami różnej natury, wynikającymi często z choroby, wad i deficytów rozwoju dziecka, a mimo to prowadzi do celu.

Publikacja adresowana jest do rodziców oraz nauczycieli i opiekunów (opiekunek) pracujących z małymi dziećmi. Adresatami są także pedagodzy specjalni oraz studenci pedagogiki specjalnej (ze specjalnościami: logopedia, oligenofrenopedagogika, surdopedagogika, pedagogika terapeutyczna), przedszkolnej i wczesnoszkolnej, przygotowujących się do zawodu nauczyciela.

 

 

978-83-7308-622-7

Minczakiewicz Elżbieta

Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny (oligofrenopedagogika i resocjalizacja) oraz neurologopeda. Zdobyła także gruntowne wykształcenie z zakresu muzyki i wychowania fizycznego.

Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę wychowania dziecka specjalnej troski i pomocy rodzinie. Prowadzi seminaria dla rodziców dzieci z zespołem Downa.

Autorka bardzo wielu publikacji z wyżej wymienionych dziedzin.

Zabawa w rozwoju poznawczym

SPIS TREŚCI:

 

Wprowadzenie

 

            Apel Twojego Dziecka

            Pedagogiczny alfabet

 

Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej
i komunikacyjnej dziecka

 

Załącznik 1. Kształtowanie mowy dziecka

Załącznik 2. Rozwój języka dziecka

Załącznik 3. Schemat poznawania świata i uczenia się mowy i języka

Załącznik 4. Arkusz obserwacyjny „Dziecko w zabawie”

Załącznik 5. System symboli Blissa

Załącznik 6. Współczesny polski alfabet palcowy

Załącznik 7. Zabawy z zastosowaniem ćwiczeń oddechowych

Załącznik 8. Zestaw ćwiczeń oddechowych

Załącznik 9. Zabawy aktywizujące układ oddechowy oraz mięśnie warg i policzków

Załącznik 10. Karta badania motoryki artykulacyjnej

 

Sygnały dźwiękonaśladowcze w rozwoju umiejętności komunikacyjnych u dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju

 

            Funkcje sygnałów dźwiękonaśladowczych w procesie porozumiewania się

 

Poznawczy i symboliczno-komunikacyjny aspekt rozwoju zabaw dziecięcych

 

            Dialog matki z dzieckiem źródłem doznań inspirujących rozwój zabawy symbolicznej

            Rozwój funkcji semiotycznej w zabawie dziecka

            Obiekt przejściowy i jego funkcja w zabawie

            Zabawa symboliczna formą dialogu dziecka z otoczeniem

            Możliwości wykorzystania spostrzeżeń związanych z istotą zabaw symbolicznych w terapii i rehabilitacji

 

Dialogowo-podmiotowy i społeczny aspekt rozwoju zabaw dzieci z deficytami w rozwoju

 

Zabawa i jej wpływ na psychoruchowy rozwój dziecka

 

Zabawki i zabawy dla dzieci rozwijające zainteresowania i potrzeby poznawania świata i działania

 

            Mały konstruktor

            Podróż po literowym świecie

            Wkładanki geometryczne

            Graficzne żarciki i rymowanki

 

Zabawy dla dzieci nieśmiałych lub mało aktywnych

 

Zabawa w teatr z łyżki – zabawa dla dzieci, które chcą kreować swój bajkowy świat

 

Bibliografia

 

O Autorce

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło