Rytualne oblicze lekcjibr /

Podtytuł: 83-7308-301-4
ISBN:
19,80 zł
Lekcja, oblicze i rytuał to pojęcia tworzące temat prezentowanego tytułu. Książka jest zbiorem przemyśleń na temat rytuału i możliwości jego wykorzystania w rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości (opracowanie idealnego modelu rytuału, metody badań – rytostrukcji – w nawiązaniu do której można odkryć to, co w rytualne jest niewidoczne, jak na niezależne zjawisko kultury (lekcja jako mikrorytuał).
Rytualne oblicze lekcji jest książką dla każdego...
Ilość

Lekcja, oblicze i rytuał to pojęcia tworzące temat prezentowanego tytułu. Książka jest zbiorem przemyśleń na temat rytuału i możliwości jego wykorzystania w rozumieniu otaczającej nas rzeczywistości (opracowanie idealnego modelu rytuału, metody badań – rytostrukcji – w nawiązaniu do której można odkryć to, co w rytualne jest niewidoczne, jak na niezależne zjawisko kultury (lekcja jako mikrorytuał).

Rytualne oblicze lekcji jest książką dla każdego. Można w niej odnaleźć siebie niezależnie od tego, kim się jest, co się robi i ile ma się lat. Każdy spędził wiele lat w szkole, każdy doświadczał w niej siebie, w różnych relacjach z innymi i to w różnych kontekstach. Każdy, czy chce tego, czy nie, jest „modelowany” przez szkolne rytuały.

Treść tej książki powinni poznać zwłaszcza pracownicy nauki, nauczyciele, „refleksyjni” uczniowie i studenci, ponieważ to właśnie oni są „żywą materią” rytualnego oblicza lekcji.

 

83-7308-301-4

Dembiński Mariusz

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Rozprawa doktorska dotyczyła rytuałów nauczycieli w procesie lekcyjnym na przykładzie nauczycieli historii w szkołach średnich. Pracuje w Zakładzie Metodologii Pedagogiki Wydziału Studiów Edukacyjnych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.

http://nauka-polska.pl/dhtml/raporty/ludzieNauki?rtype=opis&objectId=112189&lang=pl

 

Rytualne oblicze lekcji

SPIS TREŚCI

 

 

Podziękowania

Słowo wstępne

 

Rozdział I

Świat jako produkt zrytualizowanych instytucji

Wprowadzenie

Człowiek w świetle znaczeń

Działanie człowieka w świetle znaczeń

Działanie społeczne w „świecie, który istnieje”

Zrytualizowane działania w „świecie, który istnieje”

Zinstytucjonalizowanie świata poprzez rytualne działania

Rytualizacja współczesnych instytucji

Szkoła jako „paradygmatycznie” zrytualizowana instytucja

 

Rozdział II

Czym jest rytuał?

Wprowadzenie

Wieloznaczność pojęcia: rytuał

Definiując rytuał

Organizacja rytuału

Treści struktury ukrytej rytuału

Treści struktury jawnej rytuału

Proces rytualizacji

            „Społeczna drama”

Proces marginalizacji „rytuału przejścia”

Model rytuału

Proces rytualizacji w klasie szkolnej

 

Rozdział III

Jak zbadać i zinterpretować lekcyjne subrytuały?

Wprowadzenie

Rytuał w badaniach edukacji

Co to takiego subrytuał?

Jak zbadać własne subrytuały?

            Techniki zbierania i opracowania danych

            Metoda „rytostrukcji” – rytuał jako narzędzie badań

Analiza i interpretacja subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

            Struktura jawna subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

            Proces rytualizacji subrytuałów na przykładzie subrytuału „Poszukiwania map”

            Struktura ukryta subrytuałów

            Interpretacja subrytuału „Poszukiwania map”

Przykłady interpretacji wybranych subrytuałów

Konkluzje – co można odkryć poprzez subrytuały?

 

Rozdział IV

Lekcja jako mikorytuał

Wprowadzenia

Czym jest mikorytuał?

Wykonawczy charakter mikorytuał

Przedmioty mikorytuał

            Wytwory kultury

Społeczne reguły/zasady

Zinstytucjonalizowane formy interakcji

Przedmiot nauczania

Jak zbadać własne mikrorytuały?

Przykłady zinterpretowanych mikrorytuałów

 

Zakończenie

Literatura

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło