Edukacyjne konteksty kultury popularnejbr /

Podtytuł: 83-7308-187-9
ISBN:
28,00 zł
Kultura popularna nie była zazwyczaj kojarzona z edukacją. Edukacja miała raczej na celu "wyprowadzić" młodzież z obszaru kultury masowej w świat kultury wysokiej. Ostatnimi czasy jednak coraz częściej...
Ilość

Kultura popularna nie była zazwyczaj kojarzona z edukacją. Edukacja miała raczej na celu "wyprowadzić" młodzież z obszaru kultury masowej w świat kultury wysokiej. Ostatnimi czasy jednak coraz częściej zwraca się uwagę na konieczność podejmowania przez pedagogów wyzwania "wejścia" w to, co dotychczas znajdowało się poza murami szkoły. Przy tworzeniu niniejszego opracowania Autorzy zaprosili do współpracy młodych badaczy reprezentujących różne dziedziny szeroko rozumianej humanistyki (pedagogika, psychologia, historia sztuki, kulturoznawstwo, filologia, filozofia), których zainteresowania oscylują w kręgu kultury popularnej. Zdaniem redaktorów nowoczesna edukacja wymaga właśnie takiego interdyscyplinarnego spojrzenia na rozmaite fenomeny współczesności, w tym na kulturę popularną.

83-7308-187-9

Jakubowski Witold

pedagog, filmoznawca, pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskie-go, gdzie kieruje Zakładem Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych. Jego badania mieszczą się na pograniczu kulturoznawstwa i pedagogiki. Szczególnie interesują go związki kultury i edukacji, a zwłaszcza edukacyjny potencjał kultury popularnej. Jest autorem książek: Lęk w filmie (refleksje pedagoga), Impuls, Kraków 1997; Edukacja i kultura popularna, Impuls, Kraków 2001 oraz Edukacja w świecie kultury popularnej, Impuls, Kraków 2006 (wyd. I). Pod je-go redakcją ukazały się również opracowania zbiorowe: Media – kultura popularna – edukacja, Impuls, Kraków 2005; „Dzisiejsze czasy” – edukacja wobec przemian w kulturze współczesnej, Impuls, Kraków 2006 oraz Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Impuls, Kraków 2008 (wznowienie 2010). Jest również współredaktorem książek: Edukacyjne konteksty kultury popularnej, Impuls, Kraków 2002 (z Edytą Zierkiewicz) oraz Kultura popularna –tożsamość – edukacja, Impuls, Kraków 2010 (z Darią Hejwosz).

 

Edukacyjne konteksty kultury popularnej

Wstęp  

· Kultura popularna jako obszar refleksji pedagogicznej

· Wykorzystanie poradników w procesie samopomocy. Wprowadzenie do biblioterapii rozwojowej

· Sukienka z supermarketu. Harlequin jako produkt kultury masowej

· „Ja Tarzan, Ty Jane”. O fascynacji eugeniką

· Prasa kłamie czy wychowuje? Fenomen prasy kobiecej

· Czytanie kobiety z prasy kobiecej. Dyskursy w pismach nowoczesnych

· Efekt kultywacji u polskich telewidzów

· Patrząc w „okna samotności”. Współczesne formy komunikacji obrazowej w perspektywie katastroficznej

· Uroki podglądactwa czy terror nadzorczego spojrzenia (na przykładzie kultury popularnej i sztuki)

· Telenowela jako naturalne środowisko współczesnego Kop   ciuszka

· Ewangelizacja w stylu „pop”

· Śmierć jako doświadczenie inicjacyjne. Refleksje wokół Mircei Eliadego koncepcji kulturotwórczej roli Tanatosa

Bibliografia 

Indeks rzeczowy

Indeks autorski

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło