Ku wielokulturowościbr /
Tematem badań i rozważań autorki były aksjologiczne przesłanki wychowania w rodzinie na litewskim pograniczu kulturowym. Autorka wybrała do swoich badań Wilno, w którym zamieszkują różne narodowości. W grupie badawczej znalazły się rodziny reprezentujące głównie środowiska narodowościowe zamieszkujące Litwę, tj. rodziny litewskie, białoruskie, rosyjskie i polskie. Analizą objęte zostały podstawowe wymiary wychowania międzykulturowego, czyli narodowościowe zróżnicowanie na Litwie, sytuacja egzystencjalna badanych rodzin, zakres i dynamika funkcji wychowawczej w badanych rodzinach, szanse na wychowanie międzykulturowe
Szerląg Alicja
Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, dyrektor Instytutu Pedagogiki na tym Uniwersytecie oraz kierownik Zakładu Pedagogiki Społecznej.
Jest specjalistką w zakresie wielokulturowości i międzykulturowości (edukacja oraz komunikacja międzykulturowa). Tematyce tej poświęciła swoje liczne publikacje.
Była inicjatorką i kierowniczką naukową wielu krajowych, międzynarodowych i zagranicznych konferencji naukowych poświęconych mniejszościom narodowym, etnicznym i wyznaniowym.
Sprawuje opiekę naukową nad pracami magisterskimi i doktorskimi, które dotyczą
problematyki wielokulturowości i dialogu na kulturowych pograniczach.
Jest również animatorką działań środowiskowych na rzecz zrozumienia, porozumienia i współdziałania środowisk odmiennych kulturowo.
Ku wielokulturowości
Wstęp
I Wielokulturowość wyzwaniem aksjologicznym dla wychowania
1 Kultura (wielokulturowość – międzykulturowość) źródłem kształtowania się podmiotowych perspektyw
2 Edukacja międzykulturowa w kontekście intencjonalnych i naturalnych oddziaływań wychowawczych
3 Aksjologiczne aspekty wychowania międzykulturowego
a) Wartości znaczące
b) Wartości realne
c) Wartości wychowawcze
II Człowiek w społeczeństwie posttotalitarnym
1 Od określoności ku wieloznaczności i różnorodności
2 Dylematy jednostki uwikłanej w rzeczywistość posttotalitarną
a) Ambiwalencje świata społeczno-kulturowego
b) Transformacja ekonomiczna obszarem nowych podmiotowych doświadczeń
III Aksjologiczny sens wychowania międzykulturowego w perspektywie metodologicznej
1 Podejście metodologiczne
2 Procedura badawcza
IV Narodowy kontekst litewskiego pogranicza kulturowego końca XX wieku
1 Struktura narodowościowa Litwy po 1989 roku
2 Litewska oświata i jej narodowościowe zróżnicowanie
V Przesłanki wychowania w rodzinach – litewskich, rosyjskich, polskich i białoruskich – zamieszkujących litewskie pogranicze kulturowe i ich uwarunkowania
1 Sytuacja egzystencjalna
2 Zakres i dynamika funkcji wychowawczej
3 Wartości preferowane przez badanych rodziców
a. Wartości ostateczne
b. Wartości instrumentalne
VI Szanse na wychowanie międzykulturowe. Uniwersalizm czy polifonia pogranicza?
Zakończenie
Bibliografia
Streszczenie