Zrozumieć Rogersabr /

Zrozumieć Rogersabr /

Podtytuł: 83-7308-308-1
ISBN:
28,00 zł

"Zrozumieć Rogersa" to pozycja, która nie tylko w przejrzysty i przystępny sposób prezentuje myśl pedagogiczną Carla Rogersa, ale i poddaje ją wnikliwym badaniom, ukazując jej wewnętrzną konstrukcję...

Ilość

"Zrozumieć Rogersa" to pozycja, która nie tylko w przejrzysty i przystępny sposób prezentuje myśl pedagogiczną Carla Rogersa, ale i poddaje ją wnikliwym badaniom, ukazując jej wewnętrzną konstrukcję, docierając do podstawowych założeń teoretycznych, ujawniając zawarte w niej paradoksy i śledząc ich implikacje z większą konsekwencją i przenikliwością niż większość dostępnych w Europie (a może i na świecie) prac na ten temat. Książka ta wypełnia niewątpliwie lukę w polskiej literaturze pedagogicznej, przedstawiając brakujące studium teoretyczne koncepcji pedagogicznych Rogersa. Może być wykorzystana zarówno przez studentów poszukujących obszerniejszego źródła wiedzy na temat szczegółowych zagadnień pedagogiki rogersowskiej, jak i przez naukowców poszukujących analitycznych opracowań dla własnej pracy badawczej.

 

83-7308-308-1

Ks. Marek Kościelniak

Doktor nauk humanistycznych, pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się antropologicznymi podstawami pedagogiki, badaniem pedagogicznych konstrukcji teoretycznych, pedagogiką humanistyczną, cywilizacyjnymi i kulturowymi kontekstami pedagogiki, mediami w edukacji, kontekstami trudności wychowawczych oraz dzieciństwem jako kategorią pedagogiczną

Wstęp

Rozdział I

Co to jest facylitacja ?

Rewolucja w edukacji?

Znaczące uczenie się – „atomowy napęd” Rogersowskiego modelu edukacyjnego

Facylitacja jako postawa

Kształtowanie postawy facylitatywnej

Facylitacja jako działanie

Odniesienie do rzeczywistych problemów

Kontrakty

Bogactwo „zasobów informacji”

Wolność w wyborze formy uczenia się

Wykorzystanie procedur naukowych w uczeniu się uczniów

Uczniowska autoewaluacja uczenia się

Znajomość sytuacji uczącego się dziecka

Umiejętności interpersonalne nauczyciela

Wiedza na temat zainteresowań uczniów

Umiejętność gromadzenia materiałów pomocnych w uczeniu się uczniów

Holistyczne nastawienie względem ucznia

Podejście skoncentrowane na uczniu

Facylitator w roli organizatora „uczenia się w wolności”

Rozdział II

Czy to działa ?

Rozdział III

Jak to działa – czyli teoretyczne podstawy facylitacji

Prawidłowości i zaburzenia rozwoju osobowego

Teoria osoby w pełni funkcjonalnej

„Paradoksalna natura wolności”

W miejsce teorii relacji interpersonalnych – koncepcja relacji wspomagającej

Przebieg procesu facylitacji prawidłowego rozwoju osobowego dziecka

Proces formowania się postawy facylitatora

Rozdział IV

„Szkiełkiem i okiem”, albo „O niecnym paradoksie, sprytnej facylitacji i jej facylitatorze”

Paradoks „wolności zdeterminowanej”

Paradoks atakuje – JA w dobrowolnej niewoli organizmu

„Niedokończona teoria” w roli ofiary zderzenia dwóch zamierzeń usiłujących ją wykreować z pomocą paradoksu

O tym, jak sprytna facylitacja paradoksowi (niemal) umknęła

Coda, czyli „ogonek” – jako skromne zakończenie (bez kadencji wirtuozowskiej)

Bibliografia

Dodatek specjalny. Relacja międzyosobowa jej istotne właściwości – w dialogu pomiędzy Carlem Rogersem a Martinem Buberem

Najważniejsze wydarzenia z biografii Carla Ransoma Rogersa.

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło