Teoria wychowania w zarysie

Podtytuł: 978-83-7587-556-0
ISBN:
38,00 zł
Prezentowany podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia "wychowanie"...
Ilość

Prezentowany podręcznik przedstawia wybrane zagadnienia współczesnej teorii wychowania. Należą do nich problemy dotyczące: teorii wychowania jako dyscypliny pedagogicznej; różnego rozumienia pojęcia "wychowanie"; wychowania w świetle kilku koncepcji psychologicznych i pedagogicznych; wartości jako podstawowego tworzywa wychowania; celów wychowania i różnych opinii na ich temat; psychospołecznych uwarunkowań skuteczności wychowania; indywidualnych i grupowych metod wychowania; technik oddziaływań wychowawczych; wybranych dziedzin wychowania; podstawowych środowisk wychowawczych. Książka adresowana jest szczególnie do studentów pedagogiki, odbywających studia zarówno licencjackie, jak i magisterskie. Może być również pomocna studentom studiów nauczycielskich, psychologii i socjologii. Mogą z niej skorzystać także czynni zawodowo nauczyciele wszystkich typów szkół i wychowawcy placówek opiekuńczo-wychowawczych. Podręcznik będzie także przydatny rodzicom i innym osobom interesującym się problemami wychowania dzieci i młodzieży.

 

 


 Książka dostępna w wersji elektronicznej
w
 następujących witrynach

 

                                     

                     

 



978-83-7587-556-0

Brak recenzji użytkowników.

Łobocki Mieczysław

prof. dr hab. Mieczysław Łobocki – zatrudniony w Instytucie Pedagogiki UMCS w Lublinie. Obszarem zainteresowań autora są: modernizacja metod pracy wychowawczej w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, problemy nieprzystosowania społecznego uczniów, oraz metodologia badań pedagogicznych. Należy do komitetu redakcyjnego czasopisma pedagogicznego „Chowanna”.

Wybrane publikacje:

  1. Godziny wychowawcze w szkole podstawowej. Organizacja współ życia i współdziałania uczniów, PZWS, Warszawa 1970, wyd. 2 poprawione i poszerzone, PZWS, Warszawa 1973
  2. Współudział uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym, WSiP, Warszawa 1975
  3. Metody badań pedagogicznych, PWN, Warszawa 1978; wyd. 2 -1982, wyd. 3- 1984
  4. Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dynamiki grupowej, WSiP, Warszawa 1974, wyd. 2 zmienione- 1985
  5. Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985
  6. Poradnik wychowawcy klasy, WSiP, Warszawa 1985
  7. Trudności wychowawcze w szkole. Zapobieganie i przeciwdziałanie, WSiP, Warszawa 1989
  8. W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990
  9. Psychospołeczne problemy funkcjonowania drużyny harcerskiej, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1990
  10. ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców, WSiP, Warszawa 1992; wyd. 2, UMCS, Lublin 1999,
  11. Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Wyd. UMCS, Lublin 1994
  12. Altruizm a wychowanie, Wyd. UMCS, Lublin 1998
  13. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999
  14. Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000

http://www.edukacja.torun.pl/baza/ll.html

 

                         POLECAMY:

1.  Metody i techniki badań pedagogicznych

2. Teoria wychowania w zarysie

3. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych

4. W trosce o wychowanie w szkole

5. Wychowanie moralne w zarysie

 

Teoria wychowania w zarysie

SPIS TREŚCI

 

Wstęp

 

Rozdział I

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna

      1. Ogólna charakterystyka teorii wychowania

      2. Z historii teorii wychowania

      3. Sposoby uprawiania teorii wychowania

      4. Perspektywy teorii wychowania

 

Rozdział II

Pojęcie wychowania i jego cechy

      1. Wstępne refleksje nad wychowaniem

      2. Wychowanie jako oddziaływanie bezpośrednie lub pośrednie

      3. Wychowanie a socjalizacja i inkulturacja

      4. Wychowanie a opieka

      5. Cechy wychowania

 

Rozdział III

Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych

      1. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej

      2. Wychowanie według koncepcji humanistycznej

      3. Wychowanie według koncepcji psychospołecznej

      4. Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych

 

Rozdział IV

Wartości źródłem wychowania

      1. Określenie wartości i sposoby ich istnienia

      2. Klasyfikacja wartości

      3. Rola wartości w wychowaniu

      4. Wartości preferowane w wychowaniu

      5. Prymat wartości nad celami wychowania

 

Rozdział V

Cele wychowania

      1. Ogólne uwagi o celach wychowania

      2. Kontrowersje wokół celów wychowania

      3. W poszukiwaniu wiarygodnych celów wychowania

      4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania

 

Rozdział VI

Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania

      1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży

      2. Demokratyczny styl kierowania wychowawczego

      3. Praca nad sobą wychowawców i nauczycieli

      4. Poznawanie dzieci i młodzieży

      5. Unowocześnienie kształcenia pedagogicznego

 

Rozdział VII

Metody wychowania

      1. Metoda modelowania

      2. Metoda zadaniowa

      3. Metoda perswazyjna

      4. Metoda nagradzania

      5. Metoda karania

      6.  Metody oddziaływań grupowych

 

Rozdział VIII

Techniki oddziaływań wychowawczych

      1. Techniki wymiany opinii

      2. Techniki oparte na dramatyzacji

      3. Techniki wzmacniania pozytywnego i negatywnego

      4. Techniki oddziaływań niewerbalnych

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło