Dziecko w świecie pokusbr /

Podtytuł: 83-88030-52-3
ISBN:
14,00 zł
Książka jest siódmym tomem serii Nauczyciele-Nauczycielom i dotyczy głównie istoty pokusy, jej rodzajów i skutków. Stwarza możliwości stawiania wielu pytań o przyczyny i zależności, o tło społeczne i moralne, w którym rodzą się...
Ilość

Książka jest siódmym tomem serii Nauczyciele-Nauczycielom i dotyczy głównie istoty pokusy, jej rodzajów i skutków. Stwarza możliwości stawiania wielu pytań o przyczyny i zależności, o tło społeczne i moralne, w którym rodzą się i „funkcjonują” pokusy. Zajmuje się dwiema możliwościami rozumienia pokusy, jako: „pragnienia, aby pragnąć” i jako „podniety do ucieczki od siebie, czyli istoty, która wie, że pragnie”. Przedstawia istotę tego, co nazywa się seksualnością, zawsze związaną z miłością, akceptacją drugiej osoby i samego siebie. Tłem rozważań autora jest świat konsumpcji, który odziera człowieka z etosu tajemnicy, sprowadza życie seksualne do wymiarów prymitywnych. Trzecia część przedstawia źródła, istotę i cechy pokus w różnych koncepcjach psychologicznych, czwarta zaś– niektóre rodzaje pokus oraz ich skutki dla życia samego dziecka oraz jego społeczno-kulturowego środowiska. Subtelne studia powstawania pokusy ukazane zostały w powiązaniu z charakterystyką koncepcji behawiorystycznej, psychodynamicznej i poznawczej. Zawiera oryginalne i twórcze rozważania o kłamstwie i oszustwie dzieci, które mogą zainspirować nauczyciela do badań opartych na pytaniu: Kłamstwo szkolne: konieczne? możliwe? niepotrzebne? Ostania część „Kształtowanie odporność na pokusy – wybrane metody i formy pracy” rozpatruje problemy na szerokim tle pedagogiki społecznej i sytuacji dziecka we współczesnej cywilizacji.

83-88030-52-3

Cibor Ryszard

RYSZARD CIBOR

 

Tytuł naukowy: doktor nauk humanistycznych

 

Obecne miejsce pracy i zajmowane stanowisko: Filia Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, Zakład Diagnozowania Potrzeb Społecznych – adiunkt

 

Specjalizacja: psychologia kliniczna

 

Najważniejsze publikacje:

 

  1. Struktura „Ja” a motywy podejmowania leczenia odwykowego (1994)
  2. Dziecko w świecie pokus (współautor), (2000)
  3. Bilans psychologiczny w pracy nauczyciela [w:] Stochmiałek J. Rozwój pracy socjalno-opiekuńczej (red.), (2000)
  4. Ponadto współautorstwo w serii „Nauczyciele-nauczycielom”.

 

Dziecko w świecie pokus

Wstęp

Introduction

 

Część I

Czym jest pokusa?

      1. Refleksja nad pokusa w rożnych religiach

1.1. Czy można mówić o kuszeniu człowieka w doktrynie manichejskiej?

1.2. Tradycja judeochrześcijańska

      1.3. Nauka Krishnamuratiego – jądro noehinduizmu

  1. Pokusa, czyli pragnienia
  2. Pokusa w kierunku naruszenia równowagi
  3. Pokusa ulegania impulsom
  4. Pokusa, aby uciec od wolności u dorosłych i dzieci

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

 

Część II

Seks jako jedna z pokus

  1. Seks, czyli pleć
  2. Genitalność a seksualność
  3. Seksualność w atmosferze strachu
  4. Seksualność w kontekście egzystencjalizmu Sartre’a
  5. Seksualność w kontekście samorealizacji u dorosłych i dzieci

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

 

Psychologia pokusy

  1. Pokusa jako zjawisko psychologiczne
  2. Pokusa w ujęciu behawiorystycznym
  3. Pokusa w koncepcji psychodynamicznej
  4. Pokusa w koncepcji poznawczej
  5. Badania psychologiczne nad pokusą – dorośli a dzieci

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

 

Świat pokus dziecka

  1. Pokusy zmieniania świadomości
  2. Pokusa oderwania się od rzeczywistości
  3. Pokusa autodestrukcji
  4. Pokusa oszustwa i kłamstwa
  5. Pokusa agresji

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

 

Kształtowanie odporności na pokusy – wybrane metody i formy pracy

  1. Działalność wychowawcza jako wzmocnienie odporności na pokusy w ujęciu pedagogii personalistycznej
  2. Usprawnienie komunikacji interpersonalnej jako budowanie odporności na pokusy
  3. Ukazywanie sensu i wartości życia młodzieży zaburzonej w świetle logoterapii Wiktora Emanuela franka
  4. Socjoterapia jako pomoc rodzinie i dziecku w pokonywaniu zaburzeń emocjonalno-społecznych
  5. Przegląd programów profilaktycznych i  edukacyjno-terapeutycznych

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy

Streszczenie w języku polskim

Streszczenie w języku angielskim

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło