Dziecko w świecie muzykibr /

Podtytuł: 83-88030-50-7
ISBN:
19,80 zł
Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sztuki...
Ilość

Jest szósta pozycją z unikalnej serii Nauczyciele-Nauczycielom. Jej celem jest kształtowanie wrażliwości na dźwięki wszelkiego rodzaju, na muzykę codziennego życia w świecie ludzi, przyrody i sztuki.

Część pierwsza „Świat pełen muzyki” służy głównie kształtowaniu wrażliwości na bogactwo, różnorodność i piękno świata, w którym cisza stanowi swoiste dopełnienie, konieczna pauzę, „tło” dla muzyki i słowa.

 Część druga „Bliżej instrumentów i pieśni” przybliża bogactwo dziecięcego instrumentarium, dzieje, budowę i funkcje instrumentów muzycznych, metody i cele gry na fortepianie oraz wartości pieśni ludowych w procesie wychowania dziecka, w rozwijaniu jego indywidualności i cech prospołecznych.

 Część trzecia dotyczy muzyki w szkole i wyczerpująco ujmuje różne cechy oraz wartości muzycznej edukacji integralnej dziecka. Akcentuje jej związki z tradycją i współczesnością. Przedstawia związki pomiędzy muzyką a plastyką oraz terapeutyczne i relaksacyjne właściwości zajęć prowadzonych z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.

 Część czwarta „Kreacyjne, społeczne i kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania” wprowadza odbiorcę w szerokie tło działań muzycznych ukazując ich związki z innymi działaniami twórczymi, z zabawą i dziedzictwem kulturowym środowiska. Jak każdy z tomów zawiera antologię tekstów.

83-88030-50-7

Dymara Bronisława

redaktorka serii książek Nauczyciele – Nauczycielom, nauczycielka o przeszło pięćdziesięcioletnim stażu pracy. Urodziła się w Ostrorogu na Wołyniu (27.VI.1932).  Samokształcenie i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w edukacji zostało wpisane w całe jej życie. Magisterskie studia polonistyczne ukończyła w roku 1959 na WSP w Krakowie. Doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki obroniła na UAM w Poznaniu w roku 1980.

            Intensywną działalność innowacyjną rozwinęła w Lublinie w szkołach nr 15 i 31 (1951-1961). Z wielką pasją kontynuowała i wzbogacała swe próby i eksperymenty w zakresie kompleksowego nauczania, tworzenia systemu norm i kryteriów ocen, samorządności dzieci i młodzieży itd. Na terenie Pszczyny (1961-1976), dokąd przeniosła się po wyjściu za mąż za Jerzego Dymarę, nauczyciela geografii i działacza oświatowego, pracowała w wielu szkołach jako nauczycielka j. polskiego, wizytatorka i dyrektorka. Prowadzona przez Bronisławę Dymarę Szkoła Podstawowa nr 5 i Szkoła Ćwiczeń (1968-1972) stała się ośrodkiem znanych dotąd innowacji. Próba ich kontynuowania i wzbogacania o tzw. Młodzieżowe Forum w prowadzonym przez siebie LO im. Bolesława Chrobrego (1974-1976) – skończyła się dramatem; utratą stanowiska i pracy.

            W roku 1982 dr Bronisława Dymara została zatrudniona w Filii UŚ w Cieszynie na etacie adiunkta, gdzie pracowała jeszcze ćwierć wieku, w tym 15 lat na etacie (do emerytury w roku 1997). Tu skupili się wokół niej nauczyciele walczący z rutyną i schematyzmem. Intensyfikacja działań badawczych i innowacyjnych nastąpiła w związku z prowadzeniem prac magisterskich (ponad 450 obron) oraz objęciem kierownictwa Zakładu Teorii Wychowania (1992-1997). Procesowi rozwoju twórczych działań sprzyjał też prowadzony przez nią nowy przedmiot: innowacje edukacyjne!

Długoletnia praktyka oraz intensywne poszukiwanie nowego paradygmatu pedagogiki, opartego na więzi nauczycieli akademickich z nauczycielami szkół różnego typu stały się podstawą otwarcia serii książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom. Wśród jej 20 tomów (1996-2009) znajdują się trzy autorskie ksiązki redaktorki: Dziecko w świecie marzeń (1996, 1998, 2010); Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji (2009), cz. I; Dziecko w świecie edukacji. Realizacja kompleksów. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia (2009), cz. II.

            Wymienione książki o edukacji są syntezą niemałego dorobku publikacyjnego, wprowadzającego m.in. nowe spojrzenie na przestrzeń edukacyjną, pojęcie integracji, zasady nauczania, miejsce ucznia jako współtwórcy zajęć i procesu oceniania wyników, w toku kompleksowego uczenia się.

            Dorobek publikacyjny, zapoczątkowany debiutem sprzed pół wieku w „Teatrze Ludowym” i „Kurierze Lubelskim” obejmuje ponad 300 pozycji i jest szczególnie intensywny w ostatnim ćwierćwieczu. Na dorobek ten składa się: 8 książek autorskich i 5 współautorskich, zredagowanych 13 tomów opracowań zbiorowych, a ponadto wiele artykułów, rozpraw, esejów, recenzji, notatek, sprawozdań.

Wydrukowano je w około 30 czasopismach, kilkunastu seriach naukowych i książkach „pokonferencyjnych” UŚ w Katowicach, UJ w Krakowie, uniwersytetach w Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Lublinie itp.

 

            Publikacje te dotyczą głównie następującej problematyki:

 

- teoretyczne podstawy nauczania – uczenia kompleksowego;

- system norm i kryteriów ocen, jego etyczna wartość;

- wartości w wychowaniu dzieci i młodzieży;

- edukacja jako sztuka bycia i tworzenia;

- szczęście i marzenie w opiniach dzieci i dorosłych;

- czas i przestrzeń jako kategorie pedagogiczne;

- pedagogika współbycia jako możliwość i konieczność;

- szkoła jako przestrzeń tworzenia kultury.

 

            Dwa filary dorobku autorki – to uczenie się kompleksowe i książki serii N-N, z których każda z nich rozpoczyna się słowami: Dziecko w świecie (sztuki, przyrody, tradycji, wartości, współdziałania, rodziny itd.). Stanowi to istotną zmianę w patrzeniu na edukację, której podstawą jest jakość relacji dziecka z elementami świata zewnętrznego, ludźmi i sobą samym. Dla Autorki ważne jest więc nie tylko kształcenie, ale przede wszystkim kształtowanie człowieka, odkrywanie co dzieje się z dzieckiem pod wpływem szkolnej edukacji i innych działań w jego życiu. Wokół idei serii N-N skupiło się 100 osób, 19 profesorów i 20 nauczycieli różnych szkół. Jako autorzy przeważają adiunkci, ale są też rektorzy szkół wyższych.

            Opisaną tu skrótowo działalność innowacyjną charakteryzują liczne recenzje, artykuły i wywiady – zebrane i zaprezentowane m.in. w książce Sztuka bycia człowiekiem. Została ona też zaprezentowana przez różnych autorów w kilku opracowaniach zwartych, do których należą:

  1. Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia, red. Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn, Urszula Szuścik, Kraków 2009
  2. Barbara Solarska: W stronę nauki i sztuki, Pszczyna 2005
  3. Wiesława Korzeniowska: Słownik biograficzny historii myśli pedagogicznej, Bielsko-Biała 2006
  4. Who is who w Polsce. Encyklopedia biograficzna z życiorysami znanych Polek i Polaków, Szczecin 2007, wyd. VI, s. 689-690

 

 

 

 

Dziecko w świecie muzyki

Wstęp 1 – O książce „Dziecko w świecie muzyki”

Wstęp 2 – O serii książek „Nauczyciele – Nauczycielom”

 

Część pierwsza

Świat pełen muzyki

 

Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy

  1. Poszukiwanie ciszy
  2. Świat różnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka
  3. Zaskakujące melodie i nuty poezji
  4. Paidialne święto – dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy
  5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa
  6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem „Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z was go czuje, jak słyszy?”
  7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

 

Muzyka a rozwój małego dziecka

  1. Muzyka wśród nas – od szumów i stuków do muzyki
  2. Świat dźwięków – pierwsze kroki w krainie muzyki
  3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika?
  4. Kilka słów o odbiorze muzyki – zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru
  5. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka
  6. Rozwój muzyczny dziecka – myśli różne i ogólne

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Dziecięca muzyka eksperymentalna

  1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju
  2. Muzyczna aktywność dziecka
  3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę
  4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka
  5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów
  6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego
  7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia?

  1. Wstęp
  2. „Wszystko dla wszystkich”
  3. Dominacja technika nad osobą
  4. Muzyka rockowa jako przejaw nowoczesnej wolności
  5. Kilka refleksji na zakończenie

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Bloki samokształceniowe do części pierwszej

 

Część druga

Bliżej instrumentów i pieśni

 

Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych

  1. Wprowadzenie
  2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorodności ludowych narzędzi dźwiękowych
  3. Ludowe instrumentarium dziecięce
  4. Bogactwo funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego
  5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska: (nazwa, wykonanie, funkcja…)

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie

1. Wstęp

2. Dziecko w świecie dźwięków

3. O instrumentach z bliska

4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania – ich znaczenie dla dziecka

5. Muzyka w szkole

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Pieśń ludowa w procesie edukacji społecznej

  1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela
  2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach i kołysanek
  3. Kołysanki ludowe – ich bogactwo i różnorodność
  4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka
  5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Bloki samokształceniowe do części drugiej

 

Część trzecia

Edukacja integralna

 

Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie

  1. W kręgu tradycji
  2. Czynniki warunkujące role muzyki w dzisiejszym życiu
  3. Jaką muzyka dysponujemy i dla kogo ja piszemy (komponujemy)?
  4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie
  5. Podsumowania i wnioski

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

Aneks – Ciekawostki muzyczne

 

O lingwistycznych komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką

1. Wprowadzenie

2. Muzyka a przeżycia

3. O ekspresji przeżyć muzycznych

4. Muzyka w kształceniu sprawności językowej dziecka

5. Uwagi końcowe

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Muzyka i obraz plastyczny

  1. Dziecko – świat bodźców a twórczość
  2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne
  3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej
  4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne
  5. Podsumowanie

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Bloki samokształceniowe do części trzeciej

 

Część czwarta

Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania            

 

Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka

  1. Wprowadzenie
  2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka
  3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka
  4. Bogactwo form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka
  5. Refleksje (podsumowanie)

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Kreatywność dziecka w sferze muzyki – przygotowaniem do aktywnego życia

  1. Miejsce zabawy w życiu dziecka
  2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka
  3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym
  4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych
  5. Od teorii do konkretów
  6. Podsumowanie

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych

  1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego
  2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury
  3. Ziemia Pszczyńska i jej bogactwo kulturowe
  4. Skansen „Zagroda wsi pszczyńskiej” – inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej
  5. Muzyka ludowa i artystyczna

Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Streszczenie

 

Bloki samokształceniowe do części czwartej

 

Poezja z ducha muzyki poczęta – antologia

I.                    Świat pełen muzyki

II.                   Mistrzowie i ich dzieła

III.                  Poezja z miłości i muzyki poczęta

IV.             Wiersze młodocianych poetów

      V.              Wiersz Erratusa, czyli Janusz Gumułki

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło