Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniubr /

Podtytuł: 83-7308-453-3
ISBN:
24,80 zł
Prezentowany tom stanowi zbiór referatów i komunikatów wygłoszonych na I Sesji Naukowo-Metodycznej, zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Kreatywności w dniach 12-14 października 2001 roku w Krakowie...
Ilość

Prezentowany tom stanowi zbiór referatów i komunikatów wygłoszonych na I Sesji Naukowo-Metodycznej, zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Kreatywności w dniach 12-14 października 2001 roku w Krakowie.

            Książka została podzielona na dwie części. W pierwszej, grupa autorów skoncentrowała się na temacie "(Nowe) teorie twórczości" (m. in. wymiary twórczości, zdolności i uzdolnienia w świetle psychologii transgresyjnej, iluzja "ducha czasu", poetyka przeszłości a poetyka przyszłości, obraz ucznia idealnego w relacji do obrazu ucznia twórczego, intuicja w czytaniu u młodzieży z dysleksją) natomiast w drugiej części omówiono problematykę "(Nowe) metody pomocy w tworzeniu" (m. in. kreatywne rozwiązywaniu problemów w kształceniu kierowniczej kadry oświatowej, techniki odlingwistyczne, kształcenie kreatywności w praktyce gospodarczej, zastosowanie technik twórczych w radzeniu sobie ze stresem, praca twórcza jako warunek rozwoju osobistego).

83-7308-453-3

Szmidt Krzysztof J.

Doktor habilitowany, profesor Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, kierownik Zakładu Pedagogiki Twórczości UŁ. Opiekun pierwszej w Polsce Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, współtwórca modelu lekcji twórczości, przeprowadził treningi twórczości dla ponad 4 tysięcy osób.

Autor wielu publikacji, m.in.: „Elementarz twórczego życia”, „Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej”, współautor kilkudziesięciu podręczników szkolnych. Napisał scenariusz i zrealizował 9-odcinkowy serial edukacyjny „Pogotowie twórczości” dla TVP1.

Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu

SPIS TREŚCI

 

 

 

Wprowadzenie

 

(Nowe) teorie twórczości

·        Wcześniej niż Fromm i Maslow: Korniłowicza i Radlińskiej koncepcje postawy twórczej na tle współczesnym

·        Wymiary twórczości

·        Heurystyki heurystyki

·        Zdolności i uzdolnienia w świetle psychologii transgresyjnej

·        Uzdolnienia podmiotowym wyznacznikiem aktywności twórczej

·        Iluzja „ducha czasu” – pouczające losy przedwczesnych odkryć i twórczych idei

·        Pomiędzy poetyką przeszłości a poetyką przyszłości

·        Diagnozowanie Syndromu Niedekwatnych Osiągnięć, czyli jak rozpoznawać niepowodzenie szkolne uczniów z uzdolnieniami twórczymi

·        Obraz ucznia idealnego w relacji do obrazu ucznia twórczego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych

·        Konformizm – nonkonformizm a ustosunkowanie się ludzi do przejawów twórczości

 

(Nowe) metody pomocy w tworzeniu

·        Kreatywne rozwiązywanie problemów w kształceniu kierowniczej kadry oświatowej

·        Kształcenie kreatywności w praktyce gospodarczej

·        Techniki odlingwistyczne

·        Czy sztuka jest twórcza?

·        Współczesne narzędzia plastyczne kształcące kulturę wizualną

·        Projekt edukacyjny – teoria i praktyka

·        Drogi w przyszłości i spotkania z przeszłością. O wartości potrzebie realizacji projektów interdyscyplinarnych

·        Zastosowanie technik twórczych w radzeniu sobie ze stresem

·        Animowanie do twórczości kulturalnej na przykładzie projektu „Kreatywni”

·        Praca twórcza jako warunek osobistego. Osobistego pewnym eksperymencie pedagogicznym

Spis ilustracji

 

 


 

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło