• Obniżka
  • Nowy
Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów

Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów

Podtytuł: Poradnik - wyd. IV.2018
ISBN: 978-83-8095-476-2
34,00 zł
26,00 zł Zniżka 8,00 zł

Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].

Ilość

Wydanie IV. 2018 poprawione i uzupełnione.

Zaraz po ukazaniu się książki na rynku Autorka otrzymała wiele sygnałów od Czytelników, nie tylko od rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, lecz także od specjalistów i nauczycieli z całego kraju oraz z zagranicy, z których jednoznacznie wynikało, że opracowanie było bardzo potrzebne i zostało bardzo pozytywnie przyjęte.

Należy pamiętać, że praca z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym nie jest łatwa. Niemniej jednak podjęcie właściwych oddziaływań na wczesnym etapie występowania tego zaburzenia może naprawdę szybko przynieść pozytywne efekty terapeutyczne. Co istotne, pracę z dzieckiem z MW powinni jednocześnie podjąć specjaliści (psycholodzy, logopedzi, pedagodzy), nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice dzieci z MW. Rodzice bowiem decydują, jaką terapię otrzymają (bądź nie) ich dzieci. Oznacza to, że motorem niezbędnych zmian powinni być właśnie oni. Chodzi przecież tutaj o dobro i przyszłość dzieci z MW, które – jeśli w porę nie uzyskają właściwej pomocy – mogą mieć zdecydowanie gorszy standard życia w wieku młodzieńczym i dorosłości.

Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi
św. Jan Paweł II


Publikację poleca Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Mutyzmu Wybiórczego”

Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].

[…] wszystkie refleksje Autorki wypływają wprost z jej doświadczeń, a właściwa narracja wzbogacona jest przykładami różnych przypadków terapeutycznych, fragmentami wypowiedzi pacjentów i ich rodziców, tekstami z blogów. Wiele wniosków i spostrzeżeń Maria Bystrzanowska popiera badaniami sondażowymi (np. zrealizowanymi wśród 100 rodziców dzieci z mutyzmem).

Ważną część stanowi obszerny aneks, zawierający: narzędzia diagnostyczne (np. arkusze obserwacji dla rodziców i nauczycieli, kwestionariusz wywiadu z rodzicami) i terapeutyczne (mapa mowy, drabina z zadaniami), opisy procedur diagnostycznych, wskazówki dla dzieci z mutyzmem wybiórczym oraz różnych grup osób, z którymi dziecko z mutyzmem wybiórczym może się zetknąć: nauczycieli, rehabilitantów, lekarzy [...].

Rodzice i nauczyciele otrzymują do ręki poradnik, z którego dowiedzą się, jak rozpoznać mutyzm, jak postępować z dzieckiem z tą przypadłością, gdzie szukać pomocy, jak wygląda diagnostyka i proces terapii. Specjaliści zaś mogą skonfrontować własne doświadczenia z doświadczeniami Autorki […].

Z recenzji dr hab. Agnieszki Myszki



Książkę przeznaczono głównie dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, a także dla ich nauczycieli i specjalistów. W Polsce jest dostępnych niewiele pozycji, w których czytelnik znajdzie nowoczesne podejście do mutyzmu wybiórczego (MW). Angielska i amerykańska literatura nie jest dostępna dla wszystkich, dlatego też wielu rodziców, nauczycieli czy specjalistów wciąż uważa, że skoro dziecko rozmawia w domu, w szkole na przerwie czy w gabinecie, to na pewno nie ma żadnego zaburzenia.

Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla rodziców? To właśnie oni często zadają sobie pytanie, dlaczego moje dziecko, które w domu rozmawia i świetnie się bawi, po przekroczeniu progu przedszkola/szkoły milknie. Na początku trudno im to zaakceptować. Czasem słyszą uwagi typu: pewnie dziecko nie mówi, bo rodzice mu nie pozwalają, manipuluje otoczeniem, wybiera sobie osoby do rozmowy, nie lubi tej cioci czy nauczycielki. Rodzice z takimi komentarzami muszą się zmagać nie tylko w przedszkolu, szkole, u lekarza, ale i w rodzinie. Niestety, nawet rodzina nie rozumie problemów dziecka, uważa, że dziecko ma taką fanaberię. Wszyscy muszą zrozumieć istotę tego zaburzenia, żeby na co dzień nie szkodzić dziecku swoim zachowaniem, tylko go wspierać i pomagać.

Dlaczego książka ta jest przeznaczona dla nauczycieli i specjalistów? Otóż jako osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą powinni znać niepokojące objawy, które sugerują nieprawidłowości w rozwoju. Muszą także zwracać uwagę na wszelkie zachowania, które nie są typowe.

Z doświadczenia wiemy, że termin „mutyzm wybiórczy” jest czymś nowym nawet dla wielu specjalistów (psychiatrów, psychologów, logopedów, pedagogów), którzy do tej pory nie spotkali dziecka z taką diagnozą bądź nie potrafili właściwie sklasyfikować występujących u niego objawów. Diagnozując dziecko z MW, specjaliści powinni mieć wystarczającą wiedzę na temat istoty zaburzenia i samego przebiegu terapii. Ponadto niektórzy nauczyciele nie mogą zrozumieć, dlaczego uczeń na lekcji nie odpowiada na pytania, nie rozmawia z nauczycielami, z rówieśnikami, a czasem na przerwie buzia mu się nie zamyka. Twierdzą, że uczeń ten manipuluje otoczeniem i mówi tylko wtedy, kiedy chce lub gdy ma coś do przekazania, np.: „jakby wiedział, to by odpowiedział”.

Poradnik - wyd. IV.2018

Opis

Książka papierowa
oprawa miękka
Stopień 
2019-08-05

Polecam

Magdalena: Przeczytałam i muszę powiedzieć , że jest to książka godna polecenia ! Zawiera esencję najważniejszych informacji dotyczących mutyzmu wybiórczego. Informacje są usystematyzowane i napisane w bardzo przystępnej formie dla czytelnika. Zawiera bardzo dobry i pomocny aneks , który może posłużyć do pracy z dzieckiem. Po przeczytaniu tej książki ma się pełny poukładany obraz co to jest mutyzm, a przede wszystkim jak pomóc dziecku. Szczerze polecam !!!

  • % 1 $ d z% 2 $ d osób uznało tę recenzję za przydatną.
Stopień 
2019-08-05

Polecamy

Ewa: Bardzo dobra książka dotycząca mutyzmu wybiórczego. W jasny i zrozumiały dla rodziców i nauczycieli sposób omawia podstawowe informacje dotyczące tego zaburzenia. Książka osobiście bardzo mnie zachwyciła, a wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z MW powinna pomóc zrozumieć przedmiotowy problem. Książka jest przydatna nie tylko rodzicom ale jest Idealna do sprezentowania nauczycielowi, albo specjaliście w szkole, przedszkolu, który będzie pracował z dzieckiem. Wszystko jest szczegółowo opisane, jak pracować formalnie i nieformalnie. Chciałabym aby było więcej takich książek. Świetna pozycja i bardzo za nią dziękuję!

  • % 1 $ d z% 2 $ d osób uznało tę recenzję za przydatną.
Bystrzanowska Maria

Bystrzanowska maria.jpg

Logopeda i specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Od ponad 20 lat pracuje w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w przedszkolach jako logopeda.
W kręgu jej zainteresowań terapeutycznych znajduje się diagnoza i terapia różnych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży. Jako praktyk od kilku lat zajmuje się wspieraniem osób z mutyzmem wybiórczym i ich rodzin.

Ponadto posiada dużą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie w prowadzeniu konferencji, szkoleń i warsztatów poświęconych mutyzmowi wybiórczemu.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Maria Bystrzanowska

ISBN

978-83-8095-476-2

Objętość

172 stron

Wydanie

IV.2018 poprawione i uzupełnione

Format

B5 - 160/235

Oprawa

miękka, klejona, fola matowa

Przedmowa do czwartego wydania       

Wstęp      

Rozdział I. Mutyzm wybiórczy – jako zaburzenie w werbalnym komunikowaniu się o podłożu lękowym 

1. Wprowadzenie 
2. Definicja, istota, przyczyny mutyzmu wybiórczego   
3. Czynniki mające wpływ na pojawienie się mutyzmu wybiórczego   
4. Objawy kluczowe mutyzmu wybiórczego  
5. Cechy dziecka z mutyzmem wybiórczym   
6. Mutyzm wybiórczy ciężkiego i lekkiego stopnia  

Rozdział II. Mutyzm wybiórczy a inne współistniejące zaburzenia    


1. Wyniki nieformalnych badań własnych dotyczących mutyzmu wybiórczego 
2. Mutyzm wybiórczy i fobia społeczna  
3. Mutyzm wybiórczy i wady wymowy   
4. Mutyzm wybiórczy i wielojęzyczność      
5. Mutyzm wybiórczy i ASD (zaburzenia ze spektrum autyzmu)      
6. Mutyzm wybiórczy i nieśmiałość    

Rozdział III. Sytuacja dziecka z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole i w domu

1. Charakterystyka zachowań dziecka z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole i w domu na podstawie własnych doświadczeń   
2. Specjalne potrzeby edukacyjne oraz edukacja włączająca w aspekcie dzieci i młodzieży z mutyzmem wybiórczym 

Rozdział IV. Diagnoza – czyli gdzie, kto i jak powinien diagnozować mutyzm wybiórczy 

1. Wstęp  
2. Trudności diagnostyczne w przypadku mutyzmu wybiórczego 
3. Diagnoza i monitorowanie postępów w terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym  
4. Diagnoza wstępna dziecka z mutyzmem wybiórczym w poradni psychologiczno-pedagogicznej  
5. Poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży 
6. Jak powinno wyglądać badanie psychologiczne, logopedyczne, pedagogiczne dziecka/ucznia z mutyzmem wybiórczym 
7. Diagnostyka różnicowa 

Rozdział V. Terapia dziecka z mutyzmem wybiórczym

1. Wstęp       
2. Techniki metody behawioralnej      
3. Obszary, metody i sposoby terapii mutyzmu wybiórczego    
4. Planowanie terapii dziecka w przedszkolu/szkole i w domu   
5. Podstawowe zasady pracy terapeutycznej z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym
6. Ważne aspekty, które należy uwzględnić w terapii mutyzmu wybiórczego 
7. Jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem?  
8. Stopnie osiągnięć komunikacyjnych dziecka z mutyzmem wybiórczym na podstawie terapii w poradni psychologiczno-pedagogicznej 
9. Pomoc specjalistów i ich rola w terapii 
10. Miejsce terapii 
11. Przewidziany czas terapii mutyzmu wybiórczego 
12. Jak dziecko z mutyzmem wybiórczym może zacząć rozmawiać w klasie  
13. Generalizacja w szkole i w terenie       
14. Możliwe przyczyny niepowodzeń w terapii mutyzmu wybiórczego  
15. Efekty terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym       
16. Opis i analiza przypadków       
17. Od chóru do solo – terapia dziecka z mutyzmem wybiórczym, czyli odwrotny sliding in – metoda autorska  
18. Terapia mutyzmu wybiórczego u nastolatków 
19. Jak nie należy postępować w stosunku do dziecka z mutyzmem wybiórczym, a jak się powinno 
20. Skuteczność terapii grupowej u dzieci z mutyzmem wybiórczym 
21. Stosowanie farmakoterapii w leczeniu dzieci z mutyzmem wybiórczym  
22. Konsultacje online w terapii mutyzmu wybiórczego  
23. Najczęstsze pytania rodziców i nauczycieli      

Rozdział VI. Prewencja      

1. Przygotowanie dziecka do przedszkola/szkoły w aspekcie działań prewencyjnych dotyczących mutyzmu wybiórczego 

Podsumowanie   
Bibliografia 


Aneks   

Załącznik 1. Arkusz obserwacji dziecka z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego dla rodziców  
Załącznik 2. Arkusz obserwacji dziecka z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego w przedszkolu/szkole 
Załącznik 3. Mapa mowy i plan terapii – druki 
Załącznik 4. Schemat diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej   
Załącznik 5. Procedury badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej  
Załącznik 6. Kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka z trudnościami w komunikacji werbalnej (podejrzenie mutyzmu wybiórczego) 
Załącznik 7. Dziecko z zespołem Aspergera i mutyzmem wybiórczym – zalecenia dla nauczyciela 
Załącznik 8. Zadania dla dziecka z MW z uwzględnieniem obciążenia komunikacyjnego 
Załącznik 9. Przykładowa drabina z zadaniami dla dziecka z MW 
Załącznik 10. Dziecko z MW na zajęciach dodatkowych   
Załącznik 11. Zalecenia dla lekarzy, pielęgniarek, rehabilitantów dziecka z MW  
Załącznik 12. Arkusz samoobserwacji osoby z podejrzeniem mutyzmu wybiórczego      
Załącznik 13. Drabina zadań  
Załącznik 14. Dziecko lękowe (z mw) idzie do szkoły    

Przedmowa do czwartego wydania

Z satysfakcją przyjęłam informację, że po niespełna roku od premiery książki Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, która miała miejsce 8 czerwca 2017 roku, nakład trzech poprzednich jej wydań jest już prawie wyczerpany. Wszystkie dotychczasowe nakłady, co rzadko się zdarza w tego typu publikacjach, rozchodziły się w ciągu kilku tygodni.

Zaraz po ukazaniu się książki na rynku zaczęłam otrzymywać wiele sygnałów od Czytelników, nie tylko od rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym, lecz także od specjalistów i nauczycieli z całego kraju oraz z zagranicy, z których jednoznacznie wynikało, że opracowanie było bardzo potrzebne i zostało bardzo pozytywnie przyjęte.

Co więcej, obecnie publikacja jest już tłumaczona na język węgierski i najprawdopodobniej za kilkanaście miesięcy – jako pierwsza polska książka z zakresu mutyzmu wybiórczego – zostanie wydana również poza granicami naszego kraju.

Publikację poleca Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Mutyzmu Wybiórczego”, na którego stronie internetowej (http://www.mutyzm.org.pl) znajduje się jej recenzja, autorstwa Pauliny Apolinarskiej-Bonifaczuk:


Maria Bystrzanowska napisała fantastyczny podręcznik, który poprowadzi za rękę Was, drodzy rodzice, oraz specjalistów – logopedów, psychologów, pedagogów, nauczycieli, z którymi współpracujecie w walce o zdrowie Waszych dzieci, od diagnozy po terapię. Przeczytanie tej książki w mojej opinii pozwala rodzicowi na to, aby szybko przejść fazę wyparcia, poprzez akceptację do działania. Jak pokazuje Pani Maria, która jest przede wszystkim znakomitym praktykiem, pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym w polskich realiach, na terenie przedszkoli, szkół przy wsparciu specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych, jest możliwa, a im prędzej wprowadzi się stosowne działania, tym szybciej można pokonać u dziecka lęk przed mówieniem. Tak naprawdę wystarczy szczera chęć współpracy i życzliwość oraz trochę czasu, aby zdobyć wiedzę, która pozwoli zrozumieć istotę zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy […].


Przystąpiłam więc do opracowania kolejnego wydania, z jednej strony wykorzystując nieco zmienione i uzupełnione fragmenty wcześniejszych wydań, a z drugiej wprowadzając całkiem nowe treści.

W niniejszym, czwartym wydaniu zachowany został dotychczasowy układ i zasadniczy zrąb treści, ale część dotychczasowych informacji została poszerzona i uzupełniona, dodano również nowe pozycje. Nowy lub na nowo zorganizowany tekst stanowi prawie jedną czwartą objętości poprzednich wydań książki. Mam nadzieję, że także w obecnej wersji książka wciąż będzie pomagać Czytelnikom w zrozumieniu istoty mutyzmu wybiórczego oraz znaczenia wczesnej diagnozy i skutecznej terapii tego zaburzenia lękowego.

Starałam się dodać jeszcze więcej przykładów z życia codziennego, przedstawiłam nowe, szczegółowe studium przypadku dziecka z MW, tym razem dziewczynki w wieku szkolnym, poszerzyłam informacje dotyczące generalizacji mowy, zawarłam wskazówki odnośnie do terapii mutyzmu wybiórczego u nastolatków, opisałam wyniki moich ostatnich badań nieformalnych na temat skuteczności terapii grupowej w leczeniu mutyzmu wybiórczego, dodałam punkt o farmakoterapii, przedstawiłam wady i zalety konsultacji online, dostosowałam treści do nowych przepisów prawnych, dodałam nowe załączniki.

Proszę pamiętać, że praca z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym nie jest łatwa. Niemniej jednak podjęcie właściwych oddziaływań na wczesnym etapie występowania tego zaburzenia może naprawdę szybko przynieść pozytywne efekty terapeutyczne. Co istotne, pracę z dzieckiem z MW powinni jednocześnie podjąć specjaliści (psycholodzy, logopedzi, pedagodzy), nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice dzieci z MW. Rodzice bowiem decydują, jaką terapię otrzymają (bądź nie) ich dzieci. Oznacza to, że motorem niezbędnych zmian powinni być właśnie oni. Chodzi przecież tutaj o dobro i przyszłość dzieci z MW, które – jeśli w porę nie uzyskają właściwej pomocy – mogą mieć zdecydowanie gorszy standard życia w wieku młodzieńczym i dorosłości.


Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi.

 św. Jan Paweł II

Zapraszam serdecznie do lektury czwartego, poszerzonego wydania książki
Maria Bystrzanowska

 

 

 

Jak to wszystko się zaczęło?


Pierwsze dziecko, które wyprowadziłam z mutyzmu wybiórczego, spotkałam kilka lat temu, rozpoczynając pracę w jednym z przedszkoli. Marta trzeci rok uczęszczała do przedszkola i nie powiedziała w nim ani jednego słowa. Oprócz opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dziewczynka nie otrzymała żadnej pomocy, nie była też objęta terapią. Po otrzymaniu zgody od rodziców na terapię w przedszkolu, korzystając ze swojej wiedzy typowo medycznej oraz literatury angielskiej i amerykańskiej, zaczęłam intensywnie pracować z dzieckiem. I tak cała terapia trwała cztery miesiące (od września do grudnia). Pod koniec grudnia dziewczynka rozmawiała już z całą grupą i ze wszystkimi w przedszkolu. Był to wielki sukces Marty, mój i zaangażowanych w działania nauczycieli przedszkola. Kolejne dzieci z objawami mutyzmu wybiórczego, na które trafiłam w przedszkolach, nie musiały już tak długo jak Marta czekać na właściwą terapię. Szybko były wstępnie przeze mnie badane i bez formalnej diagnozy w ciągu trzech, czterech miesięcy pozbywały się lęku przed mówieniem, oczywiście z moją pomocą. Ponadto muszę zaznaczyć, że studia medyczne oraz późniejsze studia podyplomowe, mnogość szkoleń i kursów doskonalących wyposażyły mnie w wiedzę, która jest niezbędna do pracy z dziećmi z wadami wymowy, mowy (jąkanie) czy z problemami w komunikowaniu się. Pragnę również nadmienić, że logopedzi coraz częściej muszą pracować z dziećmi nieśmiałymi, wycofanymi i takimi, które mają świadomość istniejących problemów z wymową, ale nie są zbyt chętne do długofalowej pracy. Zrozumienie, życzliwość i empatyczne podejście to podstawa dla każdego specjalisty, który chce pracować z dziećmi.

Znaczącym wydarzeniem w moim życiu zawodowym było poznanie Maggie Johnson – współautorki znanej książki (podręcznika) o mutyzmie wybiórczym pod tytułem The Selective Mutism Resurce Manual oraz uczestnictwo w prowadzonych przez nią warsztatach dotyczących terapii dzieci z MW.

Tak jak wspomniałam na początku, książkę tę adresuję do tych osób, które w jakimś stopniu zetknęły się z problematyką MW, a więc przede wszystkim do rodziców, logopedów, psychologów, pedagogów i nauczycieli. Trudno jest pogodzić oczekiwania tak zróżnicowanego grona ewentualnych czytelników. Starałam się więc napisać przystępny tekst, dbając przy tym o jego walory naukowe. Jednocześnie bazując na swoim doświadczeniu w terapii dzieci z MW, w książce wykorzystałam konkretne przykłady, dzieląc się z czytelnikami swoją wiedzą teoretyczną i praktyczną. W jakim stopniu udało mi się spełnić wymagania czytelników, ocenią oni sami.

Książka w przystępny sposób przybliża Czytelnikom problem mutyzmu wybiórczego. W kolejnych rozdziałach omawia istotę zaburzenia, proces diagnostyczny i terapeutyczny [...].

[…] wszystkie refleksje Autorki wypływają wprost z jej doświadczeń, a właściwa narracja wzbogacona jest przykładami różnych przypadków terapeutycznych, fragmentami wypowiedzi pacjentów i ich rodziców, tekstami z blogów. Wiele wniosków i spostrzeżeń Maria Bystrzanowska popiera badaniami sondażowymi (np. zrealizowanymi wśród 100 rodziców dzieci z mutyzmem).

Ważną część stanowi obszerny aneks, zawierający: narzędzia diagnostyczne (np. arkusze obserwacji dla rodziców i nauczycieli, kwestionariusz wywiadu z rodzicami) i terapeutyczne (mapa mowy, drabina z zadaniami), opisy procedur diagnostycznych, wskazówki dla dzieci z mutyzmem wybiórczym oraz różnych grup osób, z którymi dziecko z mutyzmem wybiórczym może się zetknąć: nauczycieli, rehabilitantów, lekarzy [...].

Rodzice i nauczyciele otrzymują do ręki poradnik, z którego dowiedzą się, jak rozpoznać mutyzm, jak postępować z dzieckiem z tą przypadłością, gdzie szukać pomocy, jak wygląda diagnostyka i proces terapii. Specjaliści zaś mogą skonfrontować własne doświadczenia z doświadczeniami Autorki […].

Z recenzji dr hab. Agnieszki Myszki

 


 

Maria Bystrzanowska napisała fantastyczny podręcznik, który poprowadzi za rękę Was, drodzy rodzice oraz specjalistów – logopedów, psychologów, pedagogów, nauczycieli, z którymi współpracujecie w walce o zdrowie Waszych dzieci, od diagnozy po terapię. Przeczytanie tej książki w mojej opinii pozwala rodzicowi na to, aby szybko przejść fazę wyparcia, poprzez akceptację do działania. Jak pokazuje Pani Maria, która jest przede wszystkim znakomitym praktykiem, pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym w polskich realiach, na terenie przedszkoli, szkół przy wsparciu specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych (Pani Maria jest pracownikiem ppp) jest możliwa, a im prędzej wprowadzi się stosowne działania, tym szybciej można pokonać u dziecka lęk przed mówieniem. Tak naprawdę wystarczy szczera chęć współpracy i życzliwość oraz trochę czasu, aby zdobyć wiedzę, która pozwoli zrozumieć istotę zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy.

Poradnik „Mutyzm wybiórczy” autorstwa Marii Bystrzanowskiej ukazał się nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls

W imieniu Zarządu Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego składam serdeczne podziękowania Oficynie Impuls za przekazane na rzecz naszego stowarzyszenia egzemplarze książki.

Zachęcam do zakupienia egzemplarzy z kolejnego już nakładu (pierwszy rozszedł się w błyskawicznym tempie!) – to obowiązkowa pozycja do biblioteczki rodzica dziecka z mutyzmem wybiórczym, specjalisty zajmującego się tą tematyką, ale też znakomity prezent dla wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę o tym, jak pracować z dziećmi, w końcu każdy nauczyciel, pracownik poradni zdrowia psychicznego, lekarz pediatra, specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może spotkać w swojej karierze zawodowej dziecko z mutyzmem wybiórczym – po przeczytaniu książki Pani Marii będzie miał rzetelną widzę o zaburzeniu, ale też świadomość, czego należy unikać w kontakcie z dzieckiem nim dotkniętym, a co może okazać się pomocne.

 

Poniżej kilka opinii, jakie ukazały się w naszej grupie wsparcia na fb:


Łucja Cyranek – Specjalista

„Super! Dziękuję za świetną lekturę (…) KAWAŁ DOBREJ ROBOTY! P.S. Pozwoliłam sobie przejrzeć bibliografię. Jakie smutne jest to, że praktycznie nie ma w niej polskich pozycji. Wierzę w to, że książka Marii odmieni zatem oblicze MW, szczególnie w kręgach akademickich, poradnianych i terapeutycznych!”


Ela Bednarczyk-Szaj – Rodzic

„Książka jest wspaniała! Zarwałam nockę, żeby ją przeczytać, ale nie żałuję. Wszystkie najważniejsze wiadomości – teoria, opis terapii, i najważniejsze – przykłady! W inny niż u Maggie i bardziej dla mnie przejrzysty sposób pokazane obciążenie komunikacyjne – nie w formie tabelarycznej, ale zwykle przykłady – dla mnie to duży atut. Dużo fajnych przykładów jak po kolei pracować nieformalnie z dzieckiem, jest także przykład drabinki do formalnego sliding in, to na pewno bardzo pomocne komuś, kto zaczyna pracować z dzieckiem. Idealna książka do sprezentowania nauczycielowi, albo specjaliście w szkole, przedszkolu, który będzie pracował z dzieckiem czy też dla pracowników PPP. Dużym atutem jest objętość książki – taka w sam raz. Wiadomo, że my rodzice chcielibyśmy, aby treści było jak najwięcej, ale nie czarujmy się – dla nauczyciela, specjalisty ze szkoły czy ppp nawet zaangażowanego, nasze dziecko jest jednym z wielu dzieci, z którymi pracuje i może nie mieć czasu na przeczytanie 500 stronicowej książki. (…)
Jednym słowem wspaniała pozycja i bardzo za nią dziękuję!”


Anna Jasiołek – Rodzic

„I ja dołączam do grona osób, które przeczytały poradnik Marii. Szukałam słowa, które by w 100% odzwierciedlało zawartość książki i to co mi przyszło na myśl po jej przeczytaniu to, że ta książka jest fenomenalna. Bardzo mnie cieszy, że taka wspaniała pozycja będzie zasilać półki w naszych domach, księgarniach i w wielu innych miejscach.

Po przeczytaniu tej książki mam bardzo pozytywne odczucia, świetny, doskonały przekaz. Zwracają moją uwagę przykłady przytaczane z pracy z dziećmi z MW. Wszystko szczegółowo opisane, jak pracować formalnie i nieformalnie. Co i jak po kolei i na co zwracać uwagę mając w terapii dziecko z MW. Język prosty i nieskomplikowany. Wszystko bardzo obrazowo zostało przedstawione (…) najważniejsze treści są wytłuszczonym drukiem. Bardzo przejrzysta, czytelne tabele, wszystko usystematyzowane co stwarza, że przyjemnie się ją czyta.

(…) W książce wiele informacji na temat samej diagnozy, zwrócenie uwagi na zachowania u dziecka, które nas powinny zaniepokoić, gdzie się wtedy udać i jak przebrnąć przez ten cały etap. Świetnie opisane zadania dla rodzica, nauczyciela i specjalisty w procesie terapii. Zaciekawiły mnie też przykłady błędów popełnianych przez rodziców na co dzień w domu i środowisku i jak ważne jest zmodyfikowanie tych działań, tak aby nie przenosić swoich lęków na dziecko.

(…) Świetnie opracowany aneks, nie obawiam się użyć słowa gotowiec-ściąga dla każdego diagnosty i nie tylko.

W książce jest ujęte wszystko, co najbardziej istotne. Ja z pewnością sięgnę po nią jeszcze nie raz i będę ją polecać i w ten sposób szerzyć świadomość o MW.

Książka mnie osobiście bardzo zachwyciła, a wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z MW pomoże zrozumieć nurtujący problem. Dla osób już wtajemniczonych w specyfikę tego zaburzenia, książka ta poszerzać będzie ich horyzonty (…) Książka jest hitem na polskim rynku!”

źródłohttp://www.mutyzm.org.pl/recenzja-ksiazki-mutyzm-wybiorczy-poradnik-dla-rodzicow-nauczycieli-specjalistow-maria-bystrzanowska/
 


 

O mutyzmie wciąż wiemy za mało. I choć to wydaje się niewiarygodne, niektórzy nauczyciele czy szkolni pedagodzy nawet o nim nie słyszeli. Może to wynikać z faktu, że w Polsce wciąż niewiele jest pozycji na ten temat, szczególnie tych prezentujących nowoczesne podejście do mutyzmu wybiórczego (MW), zaś literatura obcojęzyczna nie dla wszystkich jest dostępna. Tymczasem ilość dzieci z mutyzmem, w tym ilość dzieci, które nie zostały jeszcze zdiagnozowane, lub są zdiagnozowane błędnie, rośnie.

Dlatego też tak cenną jest publikacja Marii Bystrzanowskiej, logopedy i specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, która w swojej książce „Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów” stara się przybliżyć istotę zaburzenia. Chociażby po to, by swoim codziennym zachowaniem nie szkodzić dziecku na co dzień, ale przeciwnie – by go wspierać. Po książkę sięgnąć zatem powinni wszyscy, którzy mają, albo mogą mieć styczność z przypadkami MW, a także rodzice dzieci z tym zaburzeniem oraz studenci, zarówno logopedii, jak i psychologii czy pedagogiki. Książka ta jest niezbędna, by specjaliści w tych dziedzinach potrafili poprawnie sklasyfikować występujące objawy oraz by potrafili podjąć odpowiednie kroki, mające na celu prowadzenie terapii dzieci z MW.

Książka składa się z sześciu rozdziałów, zawierających zmienione i uzupełnione – w stosunku do poprzednich wydań – tematy. Układ książki pozwala stopniowo zgłębiać zagadnienie mutyzmu, zaś użyty język czy liczne przykłady z życia codziennego, zarówno z praktyki zawodowej autorki, jak i przypadki osób należących do poświęconych mutyzmowi grup na FB, pozwalają zrozumieć zarówno wagę problemu, jak i powiązać teorię z praktyką.

W rozdziale pierwszym autorka przybliża nam definicję, istotę i przyczyny mutyzmu wybiórczego, a także omawia czynniki mające wpływ na pojawienie się tego zaburzenia. Poznamy również objawy kluczowe mutyzmu oraz cechy dziecka z mutyzmem wybiórczym.

Rozdział drugi stanowi omówienie zagadnienia mutyzmu w kontekście innych współistniejących zaburzeń. Autorka posłużyła się wynikami badań ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców dzieci z MW, celem lepszego zrozumienia funkcjonowania tych dzieci oraz wyłonienia współistniejących objawów.

W rozdziale trzecim Bystrzanowska charakteryzuje zachowania dziecka z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu, szkole oraz w domu. Omawia pewne cechy wspólne, które posiadają osoby z tym zaburzeniem, takie jak: lękowa osobowość, dwoistość natury oraz wybiórczość mówienia. Kolejny rozdział dotyczy diagnozowania mutyzmu – autorka odpowiada na pytania: gdzie i kto oraz jak powinien diagnozować MW. Zwraca też uwagę na trudności diagnostyczne oraz zajmuje się kwestią samej diagnozy i monitorowania postępów w terapii dziecka z MW.

Kluczową sprawą terapii dziecka z MW jest wczesna interwencja, czyli prowadzenie oddziaływań terapeutycznych z chwilą zaobserwowania pierwszych objawów MW, dlatego też omówienie terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym, stało się tematem rozdziału piątego. Ostatni, szósty rozdział, dotyka kwestii działań prewencyjnych, choć autorka zwraca uwagę na fakt, iż w przypadku MW istotna jest szybka diagnoza oraz wczesne działanie terapeutyczne.

Opublikowana nakładem Wydawnictwa IMPULS książka pt. „Mutyzm wybiórczy” to poradnik, który nie tylko pomaga w zrozumieniu zaburzenia rodzicom, terapeutom czy nauczycielom, ale dostarcza szeregu narzędzi i przydatnych wskazówek, tak cennych w pracy z zaburzonym dzieckiem. Załączone arkusze pomagają w diagnozowaniu dziecka z MW, zaś porady zawarte w kolejnych rozdziałach – w planowaniu terapii. I mimo iż jako terapeuta nie zetknęłam się do tej pory z przypadkiem mutyzmu wybiorczego to wiem, że kiedy tylko tak się stanie, książka Marii Bystrzanowskiej będzie nieocenioną pomocą w pracy z tym zaburzeniem.

Justyna Gul
źródło: http://www.qulturaslowa.pl/2018/12/maria-bystrzanowska-mutyzm-wybiorczy.html

 


 

Doczekaliśmy się pierwszej w Polsce książki o mutyzmie wybiórczym godnej polecenia!

Maria Bystrzanowska napisała fantastyczny podręcznik, który poprowadzi za rękę Was, drodzy rodzice oraz specjalistów – logopedów, psychologów, pedagogów, nauczycieli, z którymi współpracujecie w walce o zdrowie Waszych dzieci, od diagnozy po terapię. Przeczytanie tej książki w mojej opinii pozwala rodzicowi na to, aby szybko przejść fazę wyparcia, poprzez akceptację do działania. Jak pokazuje Pani Maria, która jest przede wszystkim znakomitym praktykiem, pomoc dziecku z mutyzmem wybiórczym w polskich realiach, na terenie przedszkoli, szkół przy wsparciu specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych (Pani Maria jest pracownikiem ppp) jest możliwa, a im prędzej wprowadzi się stosowne działania, tym szybciej można pokonać u dziecka lęk przed mówieniem. Tak naprawdę wystarczy szczera chęć współpracy i życzliwość oraz trochę czasu, aby zdobyć wiedzę, która pozwoli zrozumieć istotę zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy.

Poradnik „Mutyzm wybiórczy” autorstwa Marii Bystrzanowskiej ukazał się nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls.

W imieniu Zarządu Polskiego Towarzystwa Mutyzmu Wybiórczego składam serdeczne podziękowania Oficynie Impuls za przekazane na rzecz naszego stowarzyszenia egzemplarze książki.

Zachęcam do zakupienia egzemplarzy z kolejnego już nakładu (pierwszy rozszedł się w błyskawicznym tempie!) – to obowiązkowa pozycja do biblioteczki rodzica dziecka z mutyzmem wybiórczym, specjalisty zajmującego się tą tematyką, ale też znakomity prezent dla wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę o tym, jak pracować z dziećmi, w końcu każdy nauczyciel, pracownik poradni zdrowia psychicznego, lekarz pediatra, specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może spotkać w swojej karierze zawodowej dziecko z mutyzmem wybiórczym – po przeczytaniu książki Pani Marii będzie miał rzetelną widzę o zaburzeniu, ale też świadomość, czego należy unikać w kontakcie z dzieckiem nim dotkniętym, a co może okazać się pomocne.

 

Poniżej kilka opinii, jakie ukazały się w naszej grupie wsparcia na fb:

Łucja Cyranek – Specjalista

„Super! Dziękuję za świetną lekturę (…) KAWAŁ DOBREJ ROBOTY! P.S. Pozwoliłam sobie przejrzeć bibliografię. Jakie smutne jest to, że praktycznie nie ma w niej polskich pozycji. Wierzę w to, że książka Marii odmieni zatem oblicze MW, szczególnie w kręgach akademickich, poradnianych i terapeutycznych!”

 

Ela Bednarczyk-Szaj – Rodzic

„Książka jest wspaniała! Zarwałam nockę, żeby ją przeczytać, ale nie żałuję. Wszystkie najważniejsze wiadomości – teoria, opis terapii, i najważniejsze – przykłady! W inny niż u Maggie i bardziej dla mnie przejrzysty sposób pokazane obciążenie komunikacyjne – nie w formie tabelarycznej, ale zwykle przykłady – dla mnie to duży atut. Dużo fajnych przykładów jak po kolei pracować nieformalnie z dzieckiem, jest także przykład drabinki do formalnego sliding in, to na pewno bardzo pomocne komuś, kto zaczyna pracować z dzieckiem. Idealna książka do sprezentowania nauczycielowi, albo specjaliście w szkole, przedszkolu, który będzie pracował z dzieckiem czy też dla pracowników PPP. Dużym atutem jest objętość książki – taka w sam raz. Wiadomo, że my rodzice chcielibyśmy, aby treści było jak najwięcej, ale nie czarujmy się – dla nauczyciela, specjalisty ze szkoły czy ppp nawet zaangażowanego, nasze dziecko jest jednym z wielu dzieci, z którymi pracuje i może nie mieć czasu na przeczytanie 500 stronicowej książki. (…)
Jednym słowem wspaniała pozycja i bardzo za nią dziękuję!”

 

Anna Jasiołek – Rodzic

„I ja dołączam do grona osób, które przeczytały poradnik Marii. Szukałam słowa, które by w 100% odzwierciedlało zawartość książki i to co mi przyszło na myśl po jej przeczytaniu to, że ta książka jest fenomenalna. Bardzo mnie cieszy, że taka wspaniała pozycja będzie zasilać półki w naszych domach, księgarniach i w wielu innych miejscach.

Po przeczytaniu tej książki mam bardzo pozytywne odczucia, świetny, doskonały przekaz. Zwracają moją uwagę przykłady przytaczane z pracy z dziećmi z MW. Wszystko szczegółowo opisane, jak pracować formalnie i nieformalnie. Co i jak po kolei i na co zwracać uwagę mając w terapii dziecko z MW. Język prosty i nieskomplikowany. Wszystko bardzo obrazowo zostało przedstawione (…) najważniejsze treści są wytłuszczonym drukiem. Bardzo przejrzysta, czytelne tabele, wszystko usystematyzowane co stwarza, że przyjemnie się ją czyta.

(…) W książce wiele informacji na temat samej diagnozy, zwrócenie uwagi na zachowania u dziecka, które nas powinny zaniepokoić, gdzie się wtedy udać i jak przebrnąć przez ten cały etap. Świetnie opisane zadania dla rodzica, nauczyciela i specjalisty w procesie terapii. Zaciekawiły mnie też przykłady błędów popełnianych przez rodziców na co dzień w domu i środowisku i jak ważne jest zmodyfikowanie tych działań, tak aby nie przenosić swoich lęków na dziecko.

(…) Świetnie opracowany aneks, nie obawiam się użyć słowa gotowiec-ściąga dla każdego diagnosty i nie tylko.

W książce jest ujęte wszystko, co najbardziej istotne. Ja z pewnością sięgnę po nią jeszcze nie raz i będę ją polecać i w ten sposób szerzyć świadomość o MW.

Książka mnie osobiście bardzo zachwyciła, a wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z MW pomoże zrozumieć nurtujący problem. Dla osób już wtajemniczonych w specyfikę tego zaburzenia, książka ta poszerzać będzie ich horyzonty (…) Książka jest hitem na polskim rynku!”

źródło: http://www.mutyzm.org.pl/recenzja-ksiazki-mutyzm-wybiorczy-poradnik-dla-rodzicow-nauczycieli-specjalistow-maria-bystrzanowska/?fbclid=IwAR16FbnRWxyaUSdUQwkX8gyadB9ll5lcwhWPSRisOmMhgUNMY5tKZlHiv9M




Magdalena
: Przeczytałam i muszę powiedzieć , że jest to książka godna polecenia ! Zawiera esencję najważniejszych informacji dotyczących mutyzmu wybiórczego. Informacje są usystematyzowane i napisane w bardzo przystępnej formie dla czytelnika. Zawiera bardzo dobry i pomocny aneks , który może posłużyć do pracy z dzieckiem. Po przeczytaniu tej książki ma się pełny poukładany obraz co to jest mutyzm, a przede wszystkim jak pomóc dziecku. Szczerze polecam !!!


Ewa
: Bardzo dobra książka dotycząca mutyzmu wybiórczego. W jasny i zrozumiały dla rodziców i nauczycieli sposób omawia podstawowe informacje dotyczące tego zaburzenia. Książka osobiście bardzo mnie zachwyciła, a wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z MW powinna pomóc zrozumieć przedmiotowy problem. Książka jest przydatna nie tylko rodzicom ale jest Idealna do sprezentowania nauczycielowi, albo specjaliście w szkole, przedszkolu, który będzie pracował z dzieckiem. Wszystko jest szczegółowo opisane, jak pracować formalnie i nieformalnie. Chciałabym aby było więcej takich książek. Świetna pozycja i bardzo za nią dziękuję!

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło