Ćwiczenia grafomotoryczne. Klasa II-III

Ćwiczenia grafomotoryczne. Klasa II-III. Ćwiczenia wspomagające naukę pisania

Podtytuł: Zeszyt 2 (PDF)
ISBN: 978-83-7587-947-6
9,00 zł

Ćwiczenia grafomotoryczne przeznaczone są dla dzieci, które przygotowują się do czynności pisania oraz dla tych, którym pisanie sprawia trudność.

Wersja książki
Ilość

Ćwiczenia grafomotoryczne przeznaczone są dla dzieci, które przygotowują się do czynności pisania oraz dla tych, którym pisanie sprawia trudność. Pomagają one w nabyciu właściwych nawyków ruchowych, potrzebnych podczas pisania, a w szczególności ruchu ręki od strony lewej do prawej, z góry na dół oraz ruchu okrężnego, odwrotnego do kierunku wskazówek zegara. Ćwiczenia wyrabiają płynność i precyzję ruchów ręki ustawionej w takiej pozycji jak podczas pisania.

Zeszyt nr 2 przeznaczony jest głównie dla dzieci z klas II-III, które najwcześniejszy etap nauki pisania mają już za sobą, ale pisanie sprawia im trudność, piszą wolno i brzydko. Zestaw ćwiczeń ma im pomóc w przywróceniu i utrwaleniu wyżej wymienionych nawyków oraz podniesieniu poziomu graficznego pisma. Jeśli trudności są bardzo nasilone, a ćwiczenia zbyt trudne do wykonania, należałoby rozpocząć pracę od ćwiczeń łatwiejszych, zawartych w Zeszycie 1.

Zeszyt 2 (PDF)

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-947-6

Gaweł Ewa

Magister biologii, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przedmiotem jej zainteresowań naukowych jest pedagogika zdrowia, w ramach której koncentruje się na teorii wychowania zdrowotnego oraz problematyce szkolnej edukacji zdrowotnej.

Jest autorką książki Pedagodzy wobec wartości zdrowia (2003) oraz licznych artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych poświęconych zagadnieniom zdrowia dzieci i młodzieży w aspekcie edukacyjnym.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Gaweł Ewa

ISBN druk

978-83-7587-857-8

ISBN e-book

978-83-7587-947-6

Objętość

36 stron

Wydanie

I, 2013

Format

A4

Oprawamiękka, klejona, fola matowa

Ćwiczy rączka, ćwiczy buzia!

Przyjrzyj się swojemu Dziecku. Czy chętnie sięga po kredkę? Czy lubi kolorowanki? Czy kreśli swobodnie kształty na kartce papieru? Czy podejmuje zabawę, gdy pokazujesz plastelinę, farby, klej i nożyczki?

W terapii logopedycznej chętnie wykorzystuję ćwiczenia manualne i grafomotoryczne. Dlaczego? Przede wszystkim jest to świetny trening dla dziecka, które niebawem będzie uczyło się pisać; ponadto ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki małej kształtują umiejętność rysowania precyzyjnym, pewnym chwytem, rozwijają orientację przestrzenną oraz orientację w obrębie własnego ciała. Co więcej, rozwijają rozumienie i wykonywanie poleceń, mają wpływ na estetykę i jakość przekazu (i graficzną, i słowną). Rysunek wykonany spontanicznie można wykorzystać do opowiadania o tym, co znajduje się na rysunku, zaangażowania emocji oraz interpretacji, natomiast kolorowanki tematyczne wykorzystywane są przy terapii głosek. Co więcej, ćwiczenia manualne są rodzajem „przerwy w mówieniu”. Oto przykład dla ćwiczenia głosek szumiących: narysuj drogę zwierzątka do mieszkania, a potem opowiedz kto gdzie mieszka. Logopedyczny charakter takiego ćwiczenia polega na tym, że nazwy zwierząt i ich mieszkań posiadają w swoich nazwach ćwiczone głoski: myszka mieszka w norze, kot w koszyku, ptaszek w gniazdku.

Ćwiczenia motoryki małej, czyli sprawności i precyzji ruchów ręki, zalecane są wszystkim dzieciom, a w szczególności tym, które mają problemy z integracją sensoryczną, znajdują się w grupie ryzyka dysleksji, posiadają zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz posiadają nieprawidłowe napięcie mięśniowe.


Czym są ćwiczenia grafomotoryczne?

To, poczynając od najprostszych form: rysowanie po śladzie, dorysowywanie elementów, odwzorowywanie kształtów, kolorowanie, obrysowywanie przedmiotów (ręki, nogi, kubka, pudełka, szablonów), rysowanie lustrzanego odbicia lub tworzenie takiego samego rysunku, rysowanie szlaczków, samodzielne malowanie i rysowanie na płaszczyźnie.

Nie każdy Maluch lubi rysować. Pamiętaj więc o tym, że ćwiczenia grafomotoryczne to nie tylko rysowanie standardowymi kredkami. Bawcie się! Eksperymentujcie na kredkach świecowych, pastelach! Sięgajcie po różne mazaki! Jeśli jest ciepło – wykorzystajcie chodnik i kredę! Malujcie farbami na różnych płaszczyznach! Nie bój się wykorzystać – zamiast pędzla – innych narzędzi (waty, zwiniętego papieru, patyka, wykałaczki, palca czy całej ręki! Używaj nożyczek, kleju, kolorowego papieru! Łącz techniki plastyczne! Baw się na różnych formach – nie tylko białej kartce, ale płachcie szarego papieru, kartonie lub prześcieradle. Korzystaj z plasteliny, modeliny, masy solnej!

A jeśli Twoim jedynym zastrzeżeniem jest brud i bałagan, który może powstać po tak wspaniałej zabawie… wykorzystaj go, do wypracowania systematycznego sprzątania po sobie. Dziecko, które może eksperymentować różnymi fakturami, materiałami, narzędziami, jest dzieckiem doświadczającym, rozwijającym się i przede wszystkim – SZCZĘŚLIWYM.

Pamiętaj, że hasłem przewodnim wszystkich takich ćwiczeń jest ZABAWA :)

Logotorpeda
źódło: http://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/cwiczy-raczka-cwiczy-buzia/

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło