Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta

Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta

ISBN: 978-83-7587-492-1
15,00 zł

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.

Wersja książki
Ilość

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego. [...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne. [...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia. Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii. Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy.

Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym. Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.

Andrzej Murzyn
(fragment wstępu)

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-492-1

Brak recenzji użytkowników.

Murzyn Andrzej

Murzyn Andrzejdr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie.

Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016).

Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Murzyn Andrzej

ISBN druk

978-83-7587-492-1

ISBN e-book

978-83-7587-492-1

Objętość

116 stron

Wydanie

II, 2010

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów

 

Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre )

Kantowska nauka o moralności

Filozofia społeczna Wolff a

Fichte

 

Podstawy pedagogiki „naukowej”

Etyka

Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim fi larem Herbartowskiej pedagogiki

Miejsce religii w wychowaniu

 

Części składowe wychowania

Kierowanie (Regierung )

Cel kierowania

Środki kierowania dzieckiem

Wydawanie poleceń

 

Nauczanie wychowujące

Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie

Cel nauczania

 

Dyscyplinowanie (Zucht )

Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie

Cel dyscyplinowania

Pojęcie i istota moralności

 

Istota dyscyplinowania

Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru

Środki dyscyplinowania

Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie

Istota nauczania wychowującego

Wielostronność zainteresowania

Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda

Warunki wielostronności

O zainteresowaniu

Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme )

Elementy rozpoznania i współodczuwania

Rodzaje zainteresowań

Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania

Stopnie nauczania

Tok lekcji

 

Zakończenie

 

Bibliografia

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło