Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej

Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej

ISBN: 83-7308-340-5
18,00 zł

W prezentowanej publikacji Autor próbuje zrekonstruować zasadnicze części bardzo bogatego dorobku filozoficznego Johanna Friedricha Herbarta, który jest znany ze swej psychologii, etyki, estetyki i pedagogiki, ale prawie wcale nie jest znany ze swej filoz

Wersja książki
Ilość

W prezentowanej publikacji Autor próbuje zrekonstruować zasadnicze części bardzo bogatego dorobku filozoficznego Johanna Friedricha Herbarta, który jest znany ze swej psychologii, etyki, estetyki i pedagogiki, ale prawie wcale nie jest znany ze swej filozofii. Problem główny tej pracy można sformułować następująco: Kim był J.F. Herbart i jaki jest status jego twórczości oraz jakie zajmuje miejsce w pokantowskiej myśli idealistycznej. Publikacja składa się z czterech części, przy czym pierwsza obejmuje tylko zasadnicze informacje dotyczące życia Herbarta. W drugiej części omówiono najważniejsze zagadnienia związane z wpływami, jakim podlegał filozof oraz ogólnym horyzontem umysłowym jego twórczości. W trzeciej części Autor dokonał próby rekonstrukcji dorobku filozoficznego Herbarta, który obejmuje filozofię teoretyczną i praktyczną. Czwarta część obejmuje zagadnienia z zakresu logiki i ogólnej filozofii praktycznej.

Prezentowana publikacja adresowana jest do Czytelników, którzy w swoim kręgu zainteresowań mają filozofię oraz pedagogikę.

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
83-7308-340-5

Brak recenzji użytkowników.

Murzyn Andrzej

Murzyn Andrzejdr hab., kierownik Zakładu Historii i Teorii Wychowania Wydziału Etnologii i Nauki o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Od ponad 30 lat związany z Uniwersytetem Śląskim, od kilku lat także prof. nadzw. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na Wydziale Zamiejscowym w Chorzowie. Jest autorem 11 monografii i ponad 40 artykułów naukowych, redaktorem i współredaktorem dwóch serii naukowych (Filozofia i Pedagogika, Dialog bez Granic), a także wspólnie z Dariuszem Stępkowskim redaktorem książki Religion long forgotten. The importance of religion in education towards civil society (Kraków 2014). Ostatnio wydał m.in.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji (Kraków 2013), Opowiadanie jako metoda kształcenia w świetle filozofii edukacji Kierana Egana (Kraków 2016). Przetłumaczył kilka książek z pogranicza filozofii i pedagogiki. W latach 2007–2010 pełnił funkcję przewodniczącego Komisji ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich Oddziału PAN w Katowicach.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Murzyn Andrzej

ISBN druk

83-7308-340-5

ISBN e-book

83-7308-340-5

Objętość

240 stron

Wydanie

I, 2004

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

I. Między Getyngą a Królewcem

 

II. Genealogia myśli filozoficznej Herbarta

1. W kręgu szkoły Wolffa

2. Kantowskie inspiracje i próba wyjścia poza idealizm

3. Pierwszy uczeń Fichtego

4. Brytyjska filozofia moralna i „piękna dusza” Schillera

5. Spotkanie z Pestalozzim i narodziny filozofii wychowania

6. Myśl Herbarta a pozytywizm

 

III.  Rekonstrukcja poglądów metafizycznych J. F. Herbarta

1. Wprowadzenie do filozofii i podstawowe problemy filozoficzne

2. Metafizyka ogólna

2.1. Zagadnienia ontologiczne

2.2. Metodologia

2.3. Synechologia – w stronę materii

2.4. Eidologia – wokół „ja”

3. Metafizyka stosowana

3.1. Z nauki o przyrodzie

3.2. Psychologia, czyli rozważania nad wymiarami duszy

3.3. Filozofia religii

 

IV. W kręgu logiki

V.  Ogólna filozofia praktyczna

1. Nauka o ideach (Ideenlehre)

2. Od idei pierwotnych do idei pochodnych

 

Zakończenie

Summary

Literatura

 

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło