Odkryjmy Montessori raz jeszcze…

Odkryjmy Montessori raz jeszcze...

ISBN: 978-83-7587-797-7
20,00 zł

Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori.

Wersja książki
Ilość

II nagroda w konkursie na najlepszy program wychowania przedszkolnego zorganizowanym przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie – sierpień 2009 pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej

Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi, które podjęły się opracowania Programu ze względu na własne potrzeby związane z codzienną pracą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dostosowanie treści pedagogiki M. Montessori do wspołczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz integracja treści stricte montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak np.: bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowało opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dzieckiem według idei Marii Montessori.

Odbiorcami Programu mogą być zarówno wychowawcy przedszkoli montesoriańskich, jak również nauczyciele wykorzystujący w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujące się do roli nauczyciela, a także wszyscy poszukujący.

Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego Programu były wytyczne zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszczególnych obszarach podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN w dniu 23. grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).


Opracowany w Przedszkolu Miejskim nr 106 Program wychowania przedszkolnego uwzględnia następujące obszary tematyczne:

– bezpieczeństwo, adaptacja, integracja,
– ćwiczenia praktycznego dnia,
– kształcenie zmysłów,
– edukacja matematyczna,
– edukacja językowa,
– wychowanie religijne,
– wychowanie dla kultury życia,
– wychowanie przez sztukę.

Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnionych przez M. Montessori działów wychowania, a także wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawiono w tabelach zawierających następujące kolumny:

– treści programowe (wynikające z podstawy programowej)
– zadania do realizacji
– umiejętności dziecka będące wynikiem podjętych zadań

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7587-797-7

Albinowska Anetta

Nauczyciel wychowania przedszkolnego.

Od 2000 roku pracuje w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi z dziećmi od 3. do 6. roku życia metodą Montessori.

Cały czas doskonali swój warsztat: ukończyła kurs pedagogiki M. Montessori oraz pedagogiki integralnej oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki wychowawczo-opiekuńczej na Uniwersytecie Łódzkim.

Jest liderem zespołu metodycznego do spraw pedagogiki M. Montessori.

Gaj Aleksandra

Nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 4 lat pracujący w oparciu o koncepcję pedagogiczną Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi.

Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.

Lauba Barbara

Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 8 lat pracujący w przedszkolu montessoriańskim w Łodzi.

Multiplikator Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, trener kinezjologicznego systemu „Edukacja przez ruch – integracja sensoryczna w szkole i przedszkolu”, edukator prowadzący warsztaty dla nauczycieli.

Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.

Autorka programu wychowawczego, scenariuszy, propozycji prac plastycznych, artykułów.

Współautorka podręczników dla dzieci 6-letnich „W krainie sześciolatka” oraz programu i przewodników do podręczników dla nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Matczak Joanna

Wieloletni nauczyciel wychowania przedszkolnego, od 14 lat pracujący w oparciu o koncepcję pedagogiczną Marii Montessori, autorka publikacji dotyczących wychowania oraz propozycji pracy z małym dzieckiem.

Członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.

Lider zespołu metodycznego do spraw pedagogiki Marii Montessori w Łodzi oraz lider WDN w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi.

Sosnowska Joanna

Nauczyciel wychowania przedszkolnego, od wielu lat pracujący w oparciu o pedagogikę Marii Montessori, od 7 lat dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi. Autorka publikacji i artykułów dla nauczycieli przedszkoli, propagatorka idei Marii Montessori wśród dzieci, rodziców, studentów i nauczycieli.

Założycielka i członkini Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.

Czekalska Renata

Absolwentka pedagogiki wieku dziecięcego na Uniwersytecie Łódzkim.

Obecnie pracuje jako nauczyciel w przedszkolu montessoriańskim w Łodzi.

Swoje zainteresowania zawodowe koncentruje wokół zagadnień z zakresu historii edukacji oraz alternatywnych nurtów pedagogicznych.

Jest członkiem Stowarzyszenia Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Albinowska Anetta, Gaj Aleksandra, Lauba Barbara, Matczak Joanna, Sosnowska Joanna, Czekalska Renata

ISBN druk

978-83-7587-513-3

ISBN e-book

978-83-7587-797-7

Objętość

126 stron

Wydanie

I, 2008

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

 

Materiał rozwojowy w pedagogice M. Montessori

 

Treści programowe

 

Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja…

 

Propozycja scenariusza zabaw – zdobywanie informacji o swoim wyglądzie

To jestem ja

Propozycja scenariusza zabawy integracyjnej z udziałem rodziców i dzieci

Poznajmy się

 

Ćwiczenia praktycznego dnia

Propozycja scenariusza do ćwiczeń praktycznego dnia

Pielęgnacja ciętych kwiatów

 

Kształcenie zmysłów

Propozycja scenariusza do kształcenia zmysłów

Kolorowe płytki

 

Edukacja matematyczna

Propozycja scenariusza do edukacji matematycznej

Wrzeciona matematyczne

 

Edukacja językowa

Propozycja scenariusza do edukacji językowej

Litery z papieru ściernego

 

Wychowanie religijne

Propozycja scenariusza do wychowania religijnego

Adwent

 

Wychowanie dla kultury życia

Propozycja scenariusza do wychowania dla kultury życia

Urodzinowe słoneczko

Wychowanie przez sztukę

Propozycja scenariusza zajęć plastycznych

Obrazki z masy piaskowej

 

Montessoriańska karta diagnozy dziecka 3–4- letniego

 

Montessoriańska karta diagnozy dziecka 5–6- letniego

fragment

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło