Być parą z niepełnosprawnością intelektualną Studium mikroetnograficzne w kontekście teorii postkolonialnej Homiego K. Bhabhy Krzemińska Dorota
Fenomen bycia parą (relacji) kobiety i mężczyzny z niepełnosprawnością intelektualną głębszego stopnia interesuje mnie od dawna, sam zaś pomysł jego przemyślanej i celowo zaprojektowanej eksploracji zrodził się podczas realizacji zupełnie innego przedsięwzięcia badawczego. Dotyczyło ono poznawania codziennego życia wymienionej grupy osób przez obserwację zachowań językowych badanego środowiska. Już wtedy zdałam sobie sprawę z tego, że placówka, w której przeprowadzałam badania — a był nią środowiskowy dom samopomocy — jest przestrzenią, w jakiej dorosłe osoby z głębszym stopniem niepełnosprawności intelektualnej nie tylko angażują się w proponowane im rodzaje i formy terapii zajęciowej czy inne aktywności, ale także nawiązują relacje międzyosobowe. Wśród tych relacji jako niezwykle istotne jawi się bycie parą.
Polecamy naszą nowości
Społeczne ontologie niepełnosprawności Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Czym jest niepełnosprawność? Jak jest rozumiana i postrzegana? Jakie znaczenia ją definiują i jakie wartości są z nimi związane? Co oznacza bycie niepełnosprawnym? Kto może zabierać głos na temat niepełnosprawności, kiedy i w jakim kontekście? Kto/co decyduje o tym, jakie treści/znaczenia/definicje stanowią odpowiedzi na te pytania? Kto/co decyduje o tym, jaka wiedza na temat niepełnosprawności jest prawomocna i jakie praktyczne działania oraz społecznie dostępne wzory funkcjonowania są realizowane? Co możemy powiedzieć o niepełnosprawności, próbując szukać odpowiedzi na tak postawione pytania, które pobudzają do przemyślenia i prze-pisania na nowo porządku społecznego, a także uczestnictwa w życiu społecznym i kulturze osób postrzeganych jako niepełnosprawne?
Polecamy naszą nowości
O doświadczeniu szkoły Studium fenomenograficzne szkolnej codzienności z perspektywy uczniów Wiesława Martyniuk
Niniejsze opracowanie, poświęcone najogólniej rzecz ujmując codziennemu życiu ucznia w szkole, lokować można w nurcie badań, które Mary Jane Kehily (2008, s. 26) określa jako „wnoszące wiele w rozumienie dzieciństwa z perspektywy samych dzieci”. Z tego powodu dominują w nim dziecięcy głos i dziecięca optyka.
Ukazywanie punktu widzenia uczniów odnośnie do kwestii związanych z tym, jak oni sami doświadczają swego codziennego bycia w szkole, wysuwa się tu na plan pierwszy, a katalog znaczeń, jakie uczniowie przypisują szkolnej codzienności, staje się wiodącym rezultatem poszukiwań badawczych.
Polecamy nowość w Impulsie
Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline Tomasz Huk
Badania nad korzyściami uczniów w kontekście edukacyjnym nie należą do częstych, a te nieliczne, z którymi możemy się spotykać w literaturze, prowadzone były najczęściej w obszarze pedagogiki medialnej.
Książkę otwiera 1 rozdział, w którym przedstawiłem światy mediów cyfrowych rozpatrywanych przez analizę spostrzeżeń podmiotu, jakim jest uczeń funkcjonujący na pograniczu tych światów, w kontekście czerpanych korzyści. Opisuję świat mediów online i offline, przywołując definicje cyberprzestrzeni, wirtualnej rzeczywistości i cyfrowego horyzontu oddzielającego w szkole to, co realne, od tego, co wirtualne.
Polecamy nowość w Impulsie
Heterotopie dziecięcego uchodźstwa Edyta Januszewska
[Jest] to interesujące poznawczo studium społeczno-kulturowe poświęcone losom syryjskich uchodźców. Materiał empiryczny do publikacji Autorka zbierała w Libanie [...]. Uczyła języka angielskiego w mieście Zahle w szkołach dla uchodźców z Syrii. Na podstawie materiałów zbieranych metodycznie w trakcie pobytu, głównie wywiadów jakościowych, powstało studium terenowe o dużym potencjale informacyjnym, poglądowym i wizualnym (oprócz tekstu kanałem przekazu informacyjnego są fotografie). Rozdziały wprowadzające [...] świadczą o znakomitym przygotowaniu teoretycznym Autorki, dużej erudycji, w szczególności o jej wiedzy z zakresu problematyki uchodźczej. Wszak to nie jest jej pierwsza praca poświęcona tym zagadnieniom [...].
Z recenzji dr hab. Danuty Lalak
Polecamy naszą kolejną nowości
Jak wydać własną książkę? Oficyna Wydawnicza "Impuls" oferuje kompleksowy proces wydawniczy "od A do Z"
Wydanie własnej książki to bardzo duże wyróżnienie dla każdego autora. Nie jest to jednak w większości przypadków proste – wymaga zadbania o wiele elementów opracowania, w tym nie tylko o treść, ale też istotną szatę graficzną. Warto z tego względu skorzystać ze specjalnego procesu oferowanego przez renomowane oficyny wydawnicze, które są w stanie wydać książkę w tym książki specalistyczną, naukową, poradniki itp. oraz wdrożyć ją do swojej oferty.
Kompleksowe wsparcie dla autora
Zadbanie o właściwe wydanie własnej książki oznacza konieczność nadzorowania całego procesu powstawania jej w postaci fizycznego nośnika. Może to stanowić problem dla autora, którego głównym celem nieustannie pozostaje wyłącznie przekazanie wiedzy czytelnikom. Z tego względu renomowane oficyny wydawnicze proponują kompleksowe wsparcie w zakresie wydawania książek. Oznacza to przede wszystkim pomoc doświadczonego zespołu redaktorskiego.
Zostań Autorem w Impulsie
|
|