Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem

Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem

ISBN: 978-83-7850-187-9
30,00 zł

Książka adresowana jest do studentów psychologii i pedagogiki, a także osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Praca będzie przydatna również dla rodziców osób autystycznych.

Wersja książki
Ilość

Książka stanowi kontynuację zbioru Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia opublikowanego w 2003 roku w Wydawnictwie Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Praca składa się z czterech części. Pierwszą z nich poświęcono omówieniu efektów terapii dzieci z autyzmem. Czasy, w których sądzono, że osoby z tym zaburzeniem nie odnoszą żadnych korzyści z działań terapeutycznych, na szczęście dawno już minęły. Część druga zawiera prace, które łączy wspólne podejście do terapii, którym jest podejście behawioralne. Artykuły te dotyczą komunikacji oraz tzw. trudnych zachowań.

Można w nich znaleźć informacje o metodach i technikach stosowanych przez terapeutów behawioralnych.

W trzecim rozdziale Czytelnik może zapoznać się z różnymi metodami pracy z osobami z autyzmem w różnym wieku i o różnych potrzebach (m.in. „czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem, biblioterapia, dogoterapia, hipoterapia). W ostatnim rozdziale podjęto problematykę wspierania dorosłych osób z autyzmem.

Książka adresowana jest do studentów psychologii i pedagogiki, a także osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Praca będzie przydatna również dla rodziców osób autystycznych.

Opis

Książka elektroniczna - E-book
PDF

Specyficzne kody

isbn
978-83-7850-187-9

Brak recenzji użytkowników.

Danielewicz Dorota

doktor nauk humanistycznych, starszy wykładowca w Zakładzie Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży w Instytucie Nauk Psychologicznych na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Jej zainteresowania badawcze dotyczą dzieci z zaburzeniami rozwoju, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem.

Obecnie bierze udział w projekcie (Grant): EU Public Health program – “Child and adolescent mental health in enlarged EU - development of effective policies and practices” (CAMHEE), który rozpoczął się w 2007, kierownik projektu: prof. dr hab. Jan Czesław Czabała Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Stowarzyszenia Autism-Europa.

Pisula Ewa

prof. dr hab., pracuje w Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje Zakładem Psychologii Rehabilitacyjnej. Stypendystka Fundacji Nauki Polskiej. Członkini Stowarzyszenia Autism-Europa.

Zainteresowanie badawcze: zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży, zwłaszcza autystyczne spektrum zaburzeń, psychologiczna sytuacja rodzin dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, stres i radzenie sobie u dzieci i młodzieży.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Danielewicz Dorota, Pisula Ewa

ISBN druk

978-83-7587-453-2

ISBN e-book

978-83-7850-187-9

Objętość

270 stron

Wydanie

III, 2010

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

CZĘŚĆ I

EFEKTY TERAPII OSÓB Z AUTYZMEM

Efektywność działań terapeutycznych podejmowanych wobec dzieci z autyzmem

Analiza porównawcza zmian w rozwoju psychoruchowym i funkcjonowaniu społecznym dzieci z autyzmem w przebiegu rocznego procesu terapeutycznego Efekty terapii dziecka z autyzmem – studium przypadku

CZĘŚĆ II

ZASTOSOWANIE METOD BEHAWIORALNYCH W PRACY Z OSOBAMI Z AUTYZMEM

Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych – dwa uzupełniające się podejścia

Rozwijanie umiejętności niezbędnych w nabywaniu mowy

Zachowania trudne u osób z zaburzeniami rozwojowymi: behawioralny model diagnozy, terapii i profilaktyki

CZĘŚĆ III

UZUPEŁNIAJĄCE I ALTERNATYWNE METODY TERAPII

„Czas podłogowy” w pracy z dzieckiem z autyzmem

Metoda Opcji: filozofia, terapia, sposób na życie – refleksje wolontariusza

Miejsce biblioterapii w procesie rewalidacyjnym dziecka z autyzmem

Dogoterapia w terapii autyzmu

Wykorzystanie hipoterapii w terapii dzieci z autyzmem

Kontrowersje wokół ułatwionej komunikacji

CZĘŚĆ IV

WSPIERANIE ROZWOJU OSÓB DOROSŁYCH Z AUTYZMEM

Doświadczenia Dziennego

Centrum Aktywności dla Dorosłych Osób z Autyzmem w Gdyni przy Stowarzyszeniu Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku

Formuła warsztatu terapii zajęciowej

fragment

Czy wiesz, czym jest zespół Aspergera? Z czym wiąże się to zaburzenie? Jak wygląda życie osoby z tym zaburzeniem i jej najbliższych? Jeśli na te trzy pytania odpowiedziałeś „Nie”, książka Aleksandry Maciarz i Doroty Drały jest pozycją dla ciebie.

„Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera” to pozycja, która w krótki, jasny i przejrzysty sposób opisuje sylwetkę dziecka autystycznego. Poznajemy listę cech charakterystycznych dziecka z tym zaburzeniem w zestawieniu z komentarzem matki chłopca z zespołem Aspergera. To sprawia, że nie czytamy tylko o zaburzeniu opisanym w suchych faktach. Czytamy o kimś prawdziwym, o chłopcu, który zbiera ślimacze skorupy, interesuje się motoryzacją i lubi kanapki z tuńczykiem.

Nie tylko poznajemy listę syndromów, ale odkrywamy, jak przekładają się one na rzeczywistość chłopca i jego rodziny, jakie niosą ze sobą trudności i problemy. To, co dla każdego z nas wydaje się być proste, jak np. zakupy czy odwiedziny nowej osoby, dla osób z zespołem Aspergera jest wyzwaniem i przełamywaniem barier codzienności, w której trudno im się odnaleźć.

Tę pozycje powinien przeczytać każdy, kto miał dotąd niewielką wiedzę na temat zespołu Aspergera. W książce możemy znaleźć rozdział o tym, jak społeczeństwo widzi osoby z tym zaburzeniem. Obraz ten jest często niepełny i bardzo krzywdzący. Tym bardziej wartościowa jest pozycja, która wielu osobom pomoże poszerzyć swoją wiedzę i zmienić nastawienie.

Anna Szemerluk
żródło: BibliotekON

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło