• Obniżka
Autyzm dziecięcy

Autyzm dziecięcy

Podtytuł: Zagadnienia diagnozy i terapii
ISBN: 978-83-8095-237-9
29,80 zł
25,90 zł Zniżka 3,90 zł

Tę pozycje powinien przeczytać każdy, kto miał dotąd niewielką wiedzę na temat Autyzmu...

Wersja książki
Ilość

Prezentowana praca zawiera m. in. badania autorki dotyczące wpływu procesu terapeutycznego na stopień autyzmu i rozwój psychoruchowy. Celem badań było także określenie związku między stopniem autyzmu a poziomem i profilem rozwoju psychoruchowego dzieci. Wyniki tych badań mogą być zastosowane przez terapeutów w ich pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, a także w diagnozie i profilaktyce tej choroby. Książka adresowana do specjalistów zajmujących się problematyką autyzmu, studentów oraz rodziców dzieci dotkniętych tą chorobą.

„Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera” to pozycja, która w krótki, jasny i przejrzysty sposób opisuje sylwetkę dziecka autystycznego. Poznajemy listę cech charakterystycznych dziecka z tym zaburzeniem w zestawieniu z komentarzem matki chłopca z zespołem Aspergera. To sprawia, że nie czytamy tylko o zaburzeniu opisanym w suchych faktach. Czytamy o kimś prawdziwym, o chłopcu, który zbiera ślimacze skorupy, interesuje się motoryzacją i lubi kanapki z tuńczykiem.

Zagadnienia diagnozy i terapii

Opis

Książka elektroniczna - E-book
EPUB
Książka papierowa
oprawa miękka

Specyficzne kody

isbn
978-83-8095-237-9

Bobkowicz-Lewartowska Lucyna

doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii. W latach 1990-1997 psycholog-terapeuta w Ośrodku i Poradni dla Osób Autystycznych w Gdańsku, a w latach 1992-1994 wiceprzewodnicząca Stowarzyszenia Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku.

Wybrana bibliografia:

Autyzm wczesnodziecięcy – etiologia i terapia, „Scholasticus” 1993, nr 4-5. Osobowość i temperament alergików na przykładzie chorych z dychawicą oskrzelową, „Zdrowie psychiczne” 1993, nr 3-4. Uczenie dzieci autystycznych w świetle teorii behawioralnej, „Scholasticus” 1995, nr 2. Terapia ruchowa dzieci autystycznych, [w:] Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku (L. Bobkowicz, Z. Szot) 1996. Wzór i poziom kompetencji poznawczych a stopień natężenia autyzmu, [w:] Edukacja osób autystycznych w praktyce i badaniach naukowych (red.H. Jaklewicz), 1998.

Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Autor

Bobkowicz-Lewartowska Lucyna

ISBN druk

978-83-8095-237-9

ISBN e-book

978-83-7850-708-6

Objętość

156 stron

Wydanie

VIII, 2017

Format

B5 (160x235)

Oprawamiękka, klejona

Wstęp

1. Wprowadzenie

2. Epidemiologia autyzmu

     2.1. Częstość występowania zaburzeń autystycznych

    2.2. Status socjoekonomiczny rodziców dzieci autystycznych

    2.3. Badania longitudinalne nad autyzmem

3. Koncepcje dotyczące przyczyn autyzmu

    3.1. Koncepcje psychoanalityczne

           3.1.1. Autyzm jako zaburzenie procesu separacji-indywidualizacji

           3.1.2. Współczesne teorie autyzmu w nurcie psychoanalitycznym

           3.1.3. Ewolucja poglądów na temat roli rodziców w genezie autyzmu wczesnodziecięcego

    3.2. Autyzm w koncepcjach etologicznych

           3.2.1. Biologiczne mechanizmy tworzenia się przywiązania. Teoria Bowlby’ego

           3.2.2. Koncepcja N. Tinbergena

           3.2.3. Teoria przywiązania a poznawcze modele rozwoju

    3.3. Biologiczne przyczyny zaburzeń autystycznych

           3.3.1. Poszukiwanie deficytu biologicznego w autyzmie a zasada ekwifinalności i multifinalności w neurorozwoju

           3.3.2. Zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie

           3.3.3. Autyzm jako zaburzenie procesów integracji sensorycznej

4. Charakterystyka osób z autyzmem

    4.1. Funkcjonowanie społeczne osób autystycznych

    4.2. Komunikacja osób autystycznych

           4.2.1. Charakterystyczne cechy mowy dzieci autystycznych

           4.2.2. Komunikacja niewerbalna w autyzmie

    4.3. Rozwój poznawczy

           4.3.1. Specyficzny deficyt poznawczy w autyzmie — koncepcja S. Barona-Cohena

           4.3.2. Ogólny poziom rozwoju psychoruchowego. Stabilność funkcjonowania poznawczego w autyzmie

           4.3.3. Stopień autyzmu a poziom rozwoju psychoruchowego

           4.3.4. Stopień autyzmu a profil rozwoju psychoruchowego

           4.3.5. Stopień autyzmu a poziom i profil rozwoju psychoruchowego w przebiegu procesu terapeutycznego. Badania własne

5. Wybrane formy terapii osób autystycznych

    5.1. Niedyrektywne formy terapii

    5.2. Terapia „Holding”

    5.3. Terapia zaburzeń sensorycznych w autyzmie wczesnodziecięcym

           5.3.1. Ogólne zasady terapii sensorycznej

           5.3.2. Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych

           5.3.3. Autoterapia dziecka autystycznego

    5.4. Zmodyfikowana forma metody dobrego startu

    5.5. Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne

    5.6. Terapia behawioralna

           5.6.1. Założenia teoretyczne

           5.6.2. Ocena behawioralna

           5.6.3. Cele i techniki terapii behawioralnej

    5.7. Model TEACCH jako program kompleksowej pomocy osobom autystycznym

           5.7.1. Koncepcje i zasady terapeutyczne leżące u podstaw TEACCH

           5.7.2. Formy świadczonych usług w ramach modelu TEACCH

ANEKS

A. Diagnoza w autyzmie dziecięcym

     A.1. Model postępowania diagnostycznego

     A.2. Wybrane metody diagnostyczne

            A.2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10

            A.2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV

            A.2.3. Diagnostyczna Lista Kontrolna (E-2) B. Rimlanda

            A.2.4. Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym    (CHAT), S. Barona-Cohena, J. Allen, C. Gillberga

            A.2.5. CARS — Childhood Autism Rating Scale (Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego) E. Schoplera, R. Reichlera, B. Renner

            A.2.6. PEP-R — Psychoeducational Profile Revised (Profil Psychoedukacyjny) E. Schoplera, R. Reichlera, A. Bashford

            A.2.7. Southern California Sensory Integration Tests J. Ayres

            A.2.8. Obserwacja kliniczna ukierunkowana na diagnozowanie zaburzeń sensorycznych

Bibliografia

fragment

Czy wiesz, czym jest zespół Aspergera? Z czym wiąże się to zaburzenie? Jak wygląda życie osoby z tym zaburzeniem i jej najbliższych? Jeśli na te trzy pytania odpowiedziałeś „Nie”, książka Aleksandry Maciarz i Doroty Drały jest pozycją dla ciebie.

„Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera” to pozycja, która w krótki, jasny i przejrzysty sposób opisuje sylwetkę dziecka autystycznego. Poznajemy listę cech charakterystycznych dziecka z tym zaburzeniem w zestawieniu z komentarzem matki chłopca z zespołem Aspergera. To sprawia, że nie czytamy tylko o zaburzeniu opisanym w suchych faktach. Czytamy o kimś prawdziwym, o chłopcu, który zbiera ślimacze skorupy, interesuje się motoryzacją i lubi kanapki z tuńczykiem.

Nie tylko poznajemy listę syndromów, ale odkrywamy, jak przekładają się one na rzeczywistość chłopca i jego rodziny, jakie niosą ze sobą trudności i problemy. To, co dla każdego z nas wydaje się być proste, jak np. zakupy czy odwiedziny nowej osoby, dla osób z zespołem Aspergera jest wyzwaniem i przełamywaniem barier codzienności, w której trudno im się odnaleźć.

Tę pozycje powinien przeczytać każdy, kto miał dotąd niewielką wiedzę na temat zespołu Aspergera. W książce możemy znaleźć rozdział o tym, jak społeczeństwo widzi osoby z tym zaburzeniem. Obraz ten jest często niepełny i bardzo krzywdzący. Tym bardziej wartościowa jest pozycja, która wielu osobom pomoże poszerzyć swoją wiedzę i zmienić nastawienie.

Anna Szemerluk
Dział: BibliotekON

Zobacz także

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło